"بهرام بهرامیان "در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران:

فیلمسازی که اثرش توقیف می شود هیولا نیست/ تکلیف «پریناز» هنوز در هاله ای از ابهام است

کارگردان سینما با اشاره به ذهنیت جامعه نسبت به کارگردانان فیلم های توقیفی گفت: فیلمسازی که اثرش توقیف می شود هیولا نیست.

بهرام بهرامیان کارگردان سینما و تلویزیون در گفت و گو با خبرنگار سینما باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه تکلیف فیلم "پریناز" در هاله‌ای از ابهام است،گفت: اکران «پریناز» در هاله‌ای از ابهام است؛ همان طوری که ساخت و پروانه نمایش و توقیف این فیلم همیشه در هاله‌ای از ابهام بوده است.
 
وی افزود: آیا اینکه در کشوری با اهداف و رویه فرهنگی مشخص گروهی از مسئولان فرهنگی «پریناز» را توقیف می‌کنند و گروهی دیگر فیلم را قابل اکران می‌دانند و به آن پروانه نمایش می‌دهند باور کردنی ست؟

"بهرامیان" با انتقاد از روشن نبودن وضعیت اکران "پریناز "بیان کرد: این ابهام هنوز با «پریناز» همراه است؛ اثرات توقیف یک گروه فرهنگی که با ناشایستگی فیلم را توقیف کردند و تمام حقوق فیلم مثل حضور در جشنواره فجر و جشنواره‌های خارجی، حق اکران عمومی و ... را از اثر گرفتند و حالا هم که پروانه نمایش دارد کنج کمد پخش کننده در انتظار روزی است که ابهامات و سمبل‌سازی‌های کودکانه گذشته تمام و در سالن سینما اکران شود.
 
این کارگردان با بیان اینکه بحث اکران «پریناز» دوباره مطرح شده است، عنوان کرد: هفته‌های گذشته بحث اکران «پریناز» دوباره بر سر زبان‌ها افتاد؛ بعد از چندین بار که این اتفاق افتاده این بار هم این بحث مطرح شده است. دفعات قبلی که هیچ عمل و اتفاق واقعی رخ نداد و قدمی برای اکران فیلم برداشته نشد.

وی اظهار داشت: امیدوارم این شایعه درست از آب در بیاید و «پریناز» با وجود این اتفاقات ، اکران شود ، هر چند که با این قضیه، من به ظرفیت اکران و دیده شدن فیلمی که سال‌ها در اسارت بوده است مشکوکم.

بهرامیان در ادامه افزود: عواقب اکران نشدن «پریناز» و فیلم نساختن بهرام بهرامیان کم نیست. یکی از عواقب توقیف، تصویر مخدوشی است که از فیلم‌ساز نقش می بندد. اکران نشدن طولانی فیلم ، فیلم‌ساز را تبدیل به هیولای دو سری می کند که ضد همه چیز قدم برداشته است ، حتی اگر فیلمش یک اثر ساده باشد ، متاسفانه این فضا که فیلم‌ساز را مثل یک هیولای دو سر نشان می‌دهد، حذف و پاک کردنش از سوی بهرامیان که پنج سال فیلم نساخته است مشکل و پیچیده خواهد بود.

این کارگردان با ابراز تاسف از نگرش سینما و جامعه نسبت به فیلم‌های توقیفی و کارگردانشان گفت: فیلم‌سازی که فیلمش توقیف می‌شود هیولا نیست، شاید یک مدل تفکر و تجربه در آن فیلم است که سینما آمادگی اکران آن را ندارد. ضمن اینکه باید بگویم اکران "پرنیاز" سخت است، این را من باور دارم و مسئولین که مسئولیت اکران آن را بر عهده می گیرند ستایش می‌کنم.

وی ادامه داد : اصحاب رسانه، مسئولان سینما و حتی خود من باید برای اکران آن به نحو مطلوب تلاش کنیم. امیدوارم مبلغی که برای ساخت فیلم هزینه شده است به تهیه کننده برگردد و فارغ از همه زحمات و سرمایه هنرمندانی که در فیلم حضور داشتند این فیلم اکران شود.

وی در خصوص فیلم نساختن به مدت 5 سال در سینما بیان کرد: متاسفانه گروهی به نا حق و از روی بی‌تدبیری در میانه ساخت فیلم «آینه شمعدونی» ، آن را توقیف کردند، اتفاقی که در طول تاریخ سینما نظیر نداشته است. هیچ دلیل قانع کننده‌ای برای توقیف این فیلم عنوان نشد. در دو ماهی که «آینه شمعدونی» توقیف بود ، قرار‌دادها به پایان رسید و افرادی که در پروژه حضور داشتند مشغول کارهای دیگر شدند و فیلم رنگ زنگ زدگی توقیف به خود گرفت.

شعارهای شیرینی باید عمل‌های شیرینی محقق شود

بهرامیان تاکید کرد: در آن دوران هیچ امیدی وجود نداشت ، اما با آمدن مدیریت جدید سینمایی شعارهای خوبی مطرح شد؛ امید و امید و امید. اما این امید برای بهرام بهرامیان تبدیل به هیچ گونه ساخت و نمایشی نشد.

وی تصریح کرد : شعارهای شیرین امید در حیطه سینما ،برای بهرامیان هیچ‌گاه محقق نشد؛ من با ارائه فیلم‌نامه های متعدد و مراجعه مکرر به مدیران سینما در دوران جدید ، بدون هیچ پروانه ساخت و نمایشی ، دوران جدید را طی می‌کنم.

شیوه مدیران فرهنگی کشور؛ لبخند شیرین و دیگر هیچ... 

کارگردان سینما با اشاره به شیوه‌های مدیریتی در سینما عنوان کرد: مسئولان فرهنگی و سینمایی شیوه و رفتار لبخند را پیش گرفته‌اند و لبخند‌های شیرین تحویل می دهند؛ شیوه اداره امور حوزه فرهنگ کشور به لبخند استوار شده است ، اما فقط لبخند شیرینی و دیگر هیچ.

وی افزود: من بارها دوستان لبخند بر لب مراجعه و تقاضای یک وقت ملاقات برای تبریک و پیگیری مشکلاتم داشتم ، اما بی‌محلی شد و تقاضای من از جانب هیچ‌کس پذیرفته نشد، اما لبخندهای شیرین ادامه داشت.

این کارگردان با انتقاد از حضور فعالیت افراد بی‌کفایت در سینما گفت: امیدوارم روزی مسئولان ، افراد بی‌کفایتی را که به عنوان تهیه کننده در دوران قبلی معرفی شدند را مجازات کنند. فرد بی‌کفایت و نالایق نباید صاحب منصبی شود که برای آن منصب شایستگی فرهنگی،تفکری،مالی و امانتداری نداشته باشد. آیا بها دادن به تهیه کننده‌ای که به همه بدهکار است و هیچ اندیشه‌ای جز سرقت اموال دیگران ندارد، درست است؟ 

وی با بیان اینکه تهیه‌کنندگی فیلم «آینه شمعدونی» را محمد کمالی‌پور بر عهده داشته است گفت: امیدوارم روزی یکی از مسئولان دلش به حال این فیلم که بی‌دلیل نا تمام ماند، بسوزد و چرخه ساخت مجدد فیلم به چرخش دربیاید.


دلسوزی مدیران سیما و پخش "جاده قدیم" 

"بهرام بهرامیان" بیان کرد: تعامل و گفتگو برای پخش سریال «جاده قدیم» ، با اعمال اصلاحات مورد نظر مدیر فیلم و سریال شبکه اول صورت گرفته است و من شخصاً قسمت‌هایی که مورد تایید نیست را جدا می‌کنم.
 
وی افزود: حجم اصلاحات سریال کم نیست و این اصلاحات با دلسوزی گروه شبکه اول در حال انجام است. امیدوارم با حسن نیت مدیران فیلم و سریال شبکه یک ، اصلاحات به تایید برسند و سریال به ثمر نشیند و رنگ آنتن به خود بگیرد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار