بیانیه شرکت ملی نفت ایران:

نگران عواقب زیست محیطی حادثه سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی هستیم

شرکت ملی نفت ایران در بیانیه‌ای ضمن اعلام نگرانی نسبت به عواقب زیست محیطی سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی، اعلام کرد: حادثه برخورد شناور نروژی به جکت سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی، مبلغ ٣٠٠ میلیون دلار خسارت به این سکو وارد کرد.

نگران عواقب زیست محیطی حادثه سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی هستیمبه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ به نقل از روابط عمومی وزارت نفت، روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران، در اطلاعیه ای اعلام کرد: با گذشت ٥٠ روز از حادثه برخورد شناور سنگاپوری ALPAINETERNITI با جکت سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی در منطقه خلیج فارس و همکاری نکردن مالک کشتی برای جبران خسارت وارده، نگران عواقب زیست محیطی و خطرات ناشی از این اتفاق برای منطقه هستیم. 

در بیانیه روابط عمومی این شرکت آمده است: درساعت سه بامداد روز دوم فروردین ماه ١٣٩٤ شناور نروژی با پرچم سنگاپور که حامل سوخت بوده و از بحرین حرکت کرده بود، با انحراف ٢٥ تا ٣٠ مایلی  از مسیر خود به سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی برخورد کرد. 
 
لازم به تاکید است: موقعیت این سکو به مبادی ذیربط اعلام و در نقشه های بین المللی ثبت شده و در طول چهارسال گذشته هشت حلقه چاه در آن حفاری شده است. علاوه بر آن، تاسیسات این سکو ١٠ متر بالاتر از سطح آب قرار داشته و چراغها و علائم هشداره دهنده آن هم فعال بوده است. 
 
در اطلاعیه یاد شده آمده است: به گواهی وکیل شرکت نروژی، هدایت کنندگان شناور خطر برخورد با سکوی نفتی را به کاپیتان اعلام کرده بودند، اما سهل انگاری و بی توجهی کاپیتان، سبب بروز این حادثه شده است. 
 
روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران با بیان این که در این حادثه ٣٠٠ میلیون دلار خسارت به سکوی شماره ١٣ پارس جنوبی وارد شده، تصریح می کند: بعد از پیگیریها و مذاکره های انجام شده با وکیل شرکت نروژی موارد به بیمه کشتی، نمایندگان و مالک آن اعلام شده، اما تاکنون هیچ اقدامی برای جبران خسارت وارده صورت نگرفته است. 
 
در بیانیه خاطرنشان شده است: این تصادف وضع خطرناکی را برای چاههای این سکو که به مخزن گاز رسیده اند فراهم آورده که اگر سریع اصلاح نشود تاسیسات سرچاهی آسیب دیده و اگر به هر علتی گاز از چاهها خارج شود، سبب خطرهای ناگوار و آلودگی دریا خواهد شد. 
 
شرکت ملی نفت ایران تاکید کرد: شرکت مذکور به جای کمک به رفع خطرها، متاسفانه زمان را از دست داده است. 
 
در ادامه این بیانیه آمده است: با توجه به این که از طریق محاکم قضایی جمهوری اسلامی ایران برای دریافت خسارت وارده اقدام کرده ایم، شناور نروژی قبل از پرداخت خسارت قصد خروج از آبهای منطقه را داشته؛ بنابراین از کشورهای همسایه منطقه می خواهیم با توجه به توافقنامه ROMPI نسبت به توقیف و تحویل شناور مذکور همکاری لازم را انجام دهند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار