گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر با مقامات پارلمانی الجزایر دیدار کردند

گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر به ریاست حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با محمد العربی ولد خلیفه رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر دیدار و گفتگو کردند.

دیدار‌های گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر با مقامات پارلمانی آن کشوربه گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر به ریاست حجت الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم با محمد العربی ولد خلیفه رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر دیدار و گفتگو کردند.

رئیس مجلس ملی مردمی الجزایر در ابتدای این دیدار با اشاره به نقش انقلاب اسلامی ایران در حمایت از آزادی و کرامت انسان آن را موجب ایجاد موجی از تغییر در منطقه و حتی جهان دانست. ولد خلیفه با تاکید بر متمایز بودن روابط سیاسی ایران و الجزایر در جهان اسلام و عرب خواستار تقویت همکاری‌های اقتصادی دو کشور با توجه به ظرفیت و توانمندی‌های فراوان طرفین شد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود به نقش و جایگاه زیوپلیتیک کشور متبوعش در حل و فصل اختلافات منطقه اشاره کرد و توضیح داد: الجزایر تلاش می‌کند تا از طریق می‌انجیگری و میزبانی گفتگوهای طرفهای مورد منازعه داخلی از جمله لیبی (گفتگو میان گروههای مختلف) و مالی (گروههای ازواد و دولت مالی) نقش موثری در ایجاد ثبات منطقه ایفا نماید. وی همچنین به رویکرد ثابت کشورش در حمایت از مساله فلسطین اشاره کرد و بر تشکیل دولت مستقل فلسطین با پایتختی قدس شریف تاکید کرد. رئیس مجلس ملی الجزایر که پیش از این به عنوان سفیر کشور متبوعش در ایران خدمت می‌کرده در ادامه اظهارات خود به کاهش قیمت نفت به عنوان موضوع مورد اهتمام دو کشور اشاره کرد و خواستار تقویت همکاری‌های بیشتر طرفین در این رابطه شد.

مصباحی مقدم رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و الجزایر نیز در این دیدار ضمن ابلاغ سلام جناب آقای لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی کشورمان اظهار داشت: تبادل هیات‌ها و مشورت مقامات دو کشور نشان از علاقمندی طرفین جهت گسترش همکاری‌های فی ما بین دارد.

رئیس هیات پارلمانی کشورمان به رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به مساله فلسطین پرداخت و خاطر نشان ساخت: رویکرد ثابت ایران در قبال مساله فلسطین حمایت همه جانبه از مردم مظلوم فلسطین در مقابل رژیم صهیونیستی می‌باشد.

مصباحی مقدم به رشد تروریسم در منطقه اشاره کرد و گفت: ایجاد ثبات و آرامش در منطقه با منافع برخی کشورهای غربی مغایرت دارد به همین جهت آنان درصدد ایجاد اختلاف میان کشورهای اسلامی و رشد تروریسم در منطقه هستند. وی هدف چنین سیاستی را تامین آرامش و ثبات برای رژیم صهیونیستی دانست.

مصباحی مقدم ضمن محکومیت تجاوز عربستان سعودی علیه یمن خواستار تحرک هر چه بیشتر کشورهای اسلامی جهت کمک رسانی انساندوستانه به مردم بی‌دفاع این کشور شد.

گروه دوستی ایران و الجزایر در ادامه دیدار با مقامات الجزایری با ابراهیم بولحیه رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای این کشور دیدار و گفتگو کردند.

حجه الاسلام و المسلمین مصباحی مقدم رئیس ایرانی گروه دوستی ایران و الجزایر در این ملاقات با اشاره به سطح بالای روابط سیاسی دو کشور خواستار گسترش و توسعه بیش از پیش همکاری طرفین در زمینه اقتصادی شد. وی با اشاره به دیدگاههای نزدیک و مشترک دو کشور در خصوص تحولات منطقه خاورمیانه بر ضرورت تبادل هیات‌ها و تقویت مشورت‌های سیاسی میان مقامات دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

ابراهیم بولحیه رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای الجزایر با اشاره به متمایز بودن روابط ایران و الجزایر بر مشترکات سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دو کشور تاکید نمود. وی ضمن تاکید بر ضرورت افزایش تلاش‌ها برای ارتقاء سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی افزود: هدف اصلی سیاست خارجی تمامی کشور‌ها تامین منافع ملی آنان است.

رئیس کمیسیون روابط خارجی مجلس سنای الجزایر در بخش دیگری از اظهارات خود به مسئله کاهش قیمت نفت پرداخت و آن را حاصل توطئه استکبار جهانی علیه کشورهای صادرکننده دانست. وی اضافه کرد الجزایر بدلیل آمادگی و انجام پیش بینی‌های لازم در صورت وقوع شرایط مشابه کمتر از سایر کشور‌ها متضرر شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار