باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد

قراردادهای جدید نفتی همچنان در انتظار تاییدیه/ زمان دقیق رونمایی در لندن مشخص نیست

قراردادهای جدید نفتی (ICP) هم اکنون روی میز معاونت حقوقی ریاست جمهوری قرار گرفته در حال حاضر دهها پروژه بخش بالادستی نفت برای توسعه در قالب این قرارداد تعریف شده که با نهایی شدن این قراردادها و برطرف شدن مشکلات سیاسی اسامی آنها اعلام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ هم اندیشی قراردادهای جدید نفتی (IPC) در اسفندماه ٩٢ با حضور شرکت‌های بزرگ بین‌المللی در تهران برگزار شد؛ در IPC قرار براین است که حلقه‌های مختلف صنعت نفت (اکتشاف، توسعه و تولید) به صورت یکپارچه واگذار شوند تا شرکتهای خارجی با چنین قراردادی، انگیزه‌ای برای حضور در صنعت نفت ایران داشته باشند.

 در این قرارداد مالکیت مخزن قابل انتقال نیست و مالکیت واگذار نمی شود و تولید صیانتی ازمخزن، یکی از مهمترین مباحث در این قراردادهاست. دراین مدل از قرارداد، عملیات اکتشاف به پیمانکار واگذار می‌شود و باید سعی شود شرکتهای خارجی به مناطق پرریسک صنعت نفت وارد شوند زیرا قاعده در دنیا این است که هزینه سنگین اکتشاف را شرکت‌های خارجی تامین کنند و نباید هزینه‌های ملی صرف مخارج اکتشاف شود. 

انتقال تکنولوژی و شفافیت مالی یکی از مهمترین مباحث قراردادهای جدید (IPC) است که بر اساس آن قرار است در قراردادهای جدید، کارشناسان ایرانی در کنار شرکت‌های سرمایه گذار خارجی قرار گیرند تا با آخرین فناوری‌های روز دنیا آشنا شوند. ضمن این که باید خود نیز در این انتقال و دریافت تکنولوژی بهتر عمل کنند. 

بر اساس پیش‌بینی برخی کارشناسان، مدل قراردادی جدید که با هدف جذب شرکت‌های نفتی بین‌المللی طراحی شده است، به افزایش انگیزه سرمایه‌گذاری این شرکت‌ها در ایران بعد از لغو تحریم‌ها، یاری خواهد رساند.

همچنین برداشت صیانتی،ارائه راهکارهای افزایشی جذابیت قراردادهای نفتی برای سرمایه‌گذاران و چگونگی نقش آفرینی سازندگان و پیمانکاران داخلی در قراردادهای جدید و انتقال فناوری‌های جدید به صنعت نفت ایران و چگونگی زیرساخت‌های لازم برای اجرای موفق قراردادهای جدید از جمله راهکارهایی بود که در این هم‌اندیشی ارائه شد.

سید مهدی حسینی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ با اشاره به رونمایی از قراردادهای نسل جدید صنعت نفت در لندن گفت: همانطور که پیش از این برنامه‌ریزی شده بود قرار است در سپتامبر 2015 این قراردادها در شهر لندن و با حضور همه شرکت‌های بزرگ بین‌المللی فعال در صنعت نفت و گاز رونمایی شود. 

حسینی افزود: بحث توسعه میادین نفت و گاز به عنوان پیشران و موتور اقتصاد کشور است شاید با توافق این موضوع و رفع تحریم بتوانیم به اهداف مورد نظر در کشور دست پیدا کنیم.
 
مشکلات قانونی برای حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران رفع شود
 
وی با اشاره به تاثیر مثبت مذاکرات بر روند توسعه صنعت نفت گفت: پیش از این، ورود شرکت‌های بزرگ بین‌المللی به ایران با مشکلات تحریم مواجه بود و آنها همواره مشکلات قانونی را برای عدم همکاری با ایران ابراز می‌کردند ولی با انجام مذاکرات سازنده به نظر می‌رسد مشکلات قانونی برای حضور شرکت‌های بین‌المللی در ایران رفع شود.
 
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای جدید نفتی تصریح کرد: با رفع موانع می توانیم سرمایه گذاران خارجی و تکنولوژی های مدرن را وارد کشور کنیم همچنین اگر این موضع تحقق پیدا کند. بومی‌سازی و رشد توسعه اقتصادی در کشور محقق می شود.  

وی یادآور شد: هم‌اکنون مسیر رقابت بین کشورهای منطقه وجود دارد اگر بتوانیم میادین مشترک را در کشور فعال کنیم حرفی برای گفتن در بین کشورهای منطقه خواهیم داشت.
 
حسینی درباره روند بررسی قراردادهای جدید نفتی (IPC) با اشاره به این که این قرارداد هم اکنون در حال بررسی از سوی معاونت حقوقی ریاست جمهوری است، گفت: در این زمینه تاکنون دو جلسه توجیهی برگزار شده و کمیته بازنگری قراردادهای نفتی جزئیات این قرارداد را با تمام مسائل مرتبط با آن برای معاونت حقوقی ریاست جمهوری تشریح کرده است و آنها در حال بررسی آن هستند.

وی درباره تعداد پروژه هایی که قرار است در قالب این قرارداد واگذار شود هم گفت: در حال حاضر دهها پروژه  بخش بالادستی نفت برای توسعه در قالب این قرارداد تعریف شده است که با نهایی شدن این قرارداد و برطرف شدن مشکلات سیاسی اسامی آنها اعلام خواهد شد.

حسینی درباره زمان برگزاری معرفی قراردادهای جدید نفتی و این که آیا شهریورماه در لندن معرفی خواهند شد، اظهار داشت: نمی توان زمان دقیق و رسمی اعلام کرد؛ معرفی قراردادهای جدید نفتی به فضای سیاسی کشور بستگی خواهد داشت.

تاکنون تماسی با شرکتهای آمریکایی برقرار نشده است

رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی درباره مذاکره با شرکتهای اروپایی، آسیایی و آمریکایی برای توسعه پروژه هایی که قرار است در قالب این قرارداد انجام شوند هم گفت: ما به طور منظم  در این زمینه با شرکتهایی از اروپا و آسیا در ارتباط هستیم؛ اما تاکنون با شرکتهای آمریکایی ارتباط و تماسی برقرار نشده است.

رئیس کارگروه تدوین قراردادهای جدید صنعت نفت با اشاره به اینکه از هنگام تدوین قراردادهای جدید مذاکرات خود را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی آغاز کرده‌ایم، تاکید کرد: در حال حاضر می‌توان به جرأت گفت که اکثر شرکت‌های بزرگ از قراردادهای جدید نفتی ایران آگاه هستند و مذاکرات خود را با بسیاری از شرکت‌های نفتی دنیا انجام دادیم اما به دلیل مشکلات تحریم نمی‌توانستیم نام این شرکت‌ها را عنوان کنیم.
 
رقبای خارجی در بازار رقابتی گوی سبقت را ربوده‌اند

وی تاکید کرد: در مدل جدید قراردادهای نفتی موضوعات مرتبط در سطح بین‌المللی لحاظ شده است  و به طور یقین در این بازار رقابتی ممکن است رقبای خارجی از همدیگر گوی سبق را بربایند برهمین اساس ما شرایط عینی و مقرارت و قوانین حاکمیتی کشور را در این مدل جدیدی قراردادهای نفتی اعمال کردیم.
 
حسینی تصریح کرد: در یکسال گذشته مذاکرات متعددی را با شرکت‌های بزرگ بین‌المللی داشتیم. آنها نیز از قراردادهای جدید ایران استقبال کردند و منتظرند تا هرچه زودتر تحریم‌ها برداشته شود و بتوانند به صنعت نفت ایران ورود کنند.
 
رئیس کمیته بازنگری قراردادهای نفتی یادآور شد: در مدل جدید فاصله زیادی با استانداردها جهانی نداریم و یک رابطه برد-برد قراردادها طراحی شده است.
 
می‌توان گفت صنعت نفت موتور محرکه اقتصادی کشور است و طبیعتا این بخش در اقتصاد کشور نقش بسیار ارزشمندی دارد و این موضوع صرفا محدود به صنعت نفت نیست بلکه مسایل مربوط به دیپلماسی کشور با توجه به مزیت ها را نیز در برمی گیرد.
 
بنابراین حرکت‌های دیپلماتیک می‌تواند با حمایت دولت تدبیر و امید به حل مسایل کشور کمک نماید. امیدواریم تحریم ها در کشور برداشته شود در آن صورت نیاز به آن است که کشور با استفاده از توان و نیرو با بکارگیری تکنیکال فنی و توانمندی بالا بتواند به سمت تکنولوژی پیشرفته دنیا  که فاقد آن هستیم دست پیدا کند.
 
لازم به ذکر است؛ حفظ منافع ملی، افزایش تولید صیانتی با هدف افزایش توانمندی اقتصادی کشور و انتقال تکنولوژی روز دنیا به داخل کشور را از جمله پارامترهای مهم در بازنگری در قراردادهای نفتی ایران لحاظ شده است. بایستی برای انتقال فناوری به کشور یک فکر اساسی کرد.

گزارش: حبیبه رحیمیان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار