نهاوندیان در همایش رونق اقتصاد و اشتغال:

اقتصاد کشور در آستانه فصل جدید قرار دارد/ لزوم تعامل دولت، بخش خصوصی و تعاون

رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آستانه فصل جدیدی در اقتصاد کشور هستیم، گفت: در تدوین برنامه ششم توسعه باید از گذشته درس بگیریم و برنامه‌ای تدوین شود که قابل تحقق باشد.

تلفنی** در آستانه فصل جدیدی در اقتصاد کشور هستیم/ تدوین برنامه ششم توسعه در گرو توجه به تجربه گذشتهبه گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ محمد نهاوندیان رئیس دفتر رئیس جمهور امروز در همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصاد و اشتغال با اشاره به برگزاری جلسات دولت و بخش خصوصی گفت: برای همدلی و همزبانی راهی جز گفتگو وجود ندارد، چرا که اطلاعات و تحلیل افراد متفاوت است و برای وحدت عمل چاره‌ای جز گفتگو نیست و در این راستا باید آیین گفتگو و فرهنگ آن را گسترش بدهیم.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در آستانه فصل جدیدی در اقتصاد ایران هستیم، گفت: یکی از دلایلی که موجب می‌شود تا فصل جدیدی در اقتصاد کشور پیش رو داشته باشیم این است که ما در مرحله تدوین برنامه ششم توسعه هستیم.

وی ادامه داد: دولت جدید با نگاه جدیدی به اقتصاد طراحی جدیدی را در نظر دارد و اگر این برنامه نیز مانند برنامه‌های گذشته درجه تحقق پایینی داشته باشد باید ملاک آن را درجه تحقق قرار دهیم و از گذشته نیز درس بگیریم.

رئیس دفتر رئیس جمهور ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم که صحبت از رشد 8 درصدی در اقتصاد بود اما در عمل شاهد رشد منفی 8 درصد بودیم و همچنین در سال‌های گذشته صحبت از کاهش فشار اقتصادی بر مردم بود اما در عمل شاهد تورم 40 درصدی بودیم.

 وی تصریح کرد: باید نقش دولت و بخش خصوصی در اقتصاد کشور بازنگری شود.

نهاوندیان با اشاره به اینکه در تعاملات خود با سایر کشورهای جهان نیز وارد دور جدیدی شده‌ایم، گفت: هم‌اکنون در مرحله‌ای هستیم که قدرت‌های بزرگ جهانی به دنبال توافق عزت‌مندانه با ایران هستند. با این توافق هم حقوق هسته‌ای ملت ایران حفظ و هم دسترسی ایران به بازارهای جهانی ممکن می‌شود.

وی ادامه داد: در این راستا به دلیل اینکه برای اقتصاد کشور رشد پایداری را تضمین کنیم باید در دولت و بخش خصوصی آمادگی لازم آن را ایجاد نماییم و آمادگی تنها در بخش خصوصی و دولتی امکانپذیر نیست بلکه ارتباطی دو سویه بین این دو بخش ایجاد شود. به همین دلیل اقدامات و تصمیمات پیش رو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و علاوه بر این می‌توانیم با تصمیم‌گیری درست در توافقات بین‌المللی نقش بسزایی داشته باشیم.

نهاوندیان افزود: به همین جهت شرکت‌های خارجی در این چند ماه گذشته اشتیاق بالایی برای روابط با یاران داشته و طبق اعلام ما به آنها اگر به دنبال روابط جدی با ایران هستند باید زمینه‌های لازم برای به نتیجه رسیدن مذاکرات را ایجاد کنند زیرا با اما و اگر برنامه‌ریزی در درازمدت صورت نمی‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس جمهور درخصوص به نتیجه رسیدن مذاکرات گفت: انسجام ملی از جمله مباحث مهم در به نتیجه رسیدن مذاکرات است زیرا تا زمانی که این انسجام ملی وجود نداشته باشد و ما با قوت در مذاکرات حرکت نکنیم و تردید و تعابیر نادرستی در این زمینه وجود داشته باشد مطمئنا به توافقات ایران در این مذاکرات لطمه خواهد خورد.

وی تصریح کرد: دولت یازدهم با عملکرد خود نشان داد می‌توان با تدبیر تورم را 25 را درصد کاهش داد و اقتصاد کشور را نیز از رکود خارج و به سمت رشد حرکت کرد.

نهاوندیان در ادامه این نشست اظهار داشت: ما نیازمند یک تیم پیروز و متشکل از دولت و بخش خصوصی و تعاون هستیم و علاوه بر این نیازمند ایجاد و حراست از فضای رقابتی می‌باشیم که متأسفانه اقتصاد کمتر رقابتی میراثی است که با خود داریم.

وی تصریح کرد: ما باید به دنبال منابع مالی جدید باشیم و تمرکز اصلی خود را از درآمدهای نفتی کاهش دهیم تا صندوق توسعه ملی را به منبعی برای بخش خصوصی تبدیل کنیم.
برچسب ها: اقتصاد ، دولت ، بخش خصوصی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار