گزارشی از یک پدیده حاشیه‌ای؛

ناکجا آبادی به نام حاشیه‌ نشینی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: 35 درصد جمعیت کشور در حاشیه شهرها سکونت دارند.

ناکجا آبادی به نام حاشیه‌ نشینیبه گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران؛ از دیرباز و گذشته‌ای دور مهاجرت و کوچ نشینی در سرزمین‌هایی همچون ایران زمین مرسوم بوده و امروز نیز در قالب‌های مختلف و نو به چشم می‌خورد. 

از مهاجرت در نقاط مختلف و شهرهای ایران تا کشورهای جهان به ویژه همجوار و همسایه با خرده فرهنگ‌ها و ‌آداب و رسوم و سنت‌های گوناگون به کلان شهرها آغاز تحول در نحوه سکنی گزینی مردم در جامعه بزرگ امروز ایران را تشکیل می‌دهد. 

دنیایی که با سکونت افراد مختلف با نگرش و فرهنگی متفاوت و با فاصله طبقاتی هر کدام در پی داشتن زندگی دلخواه شکل می‌گیرد. 

*حاشیه نشینی حقیقتی مسئله ساز در ایران 

حاشیه نشینی واژه‌ای است که با شنیدنش کوله باری از چراها، چگونه‌ها، باید و نبایدها و اما و اگرهای بسیاری را باید در مسیری نامشخص به دوش کشید. 

حاشیه نشینی در کنار فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی گاهی اوقات دارای آسیب‌های اجتماعی شامل اعتیاد به مواد مخدر، گسترش بیماری‌های مختلف نیز هست که خود زمینه‌ای برای  آسیب‌های دیگری از جمله سرقت و شاید هم جرایمی مانند قتل و غارت است. 

برخی کودکان و نوجوانان این مناطق به جای نشستن سر کلاس‌های درس و مدرسه به اجبار برای گذراندن زندگی اقدام به کار در خیابان می‌کنند که خود مسئله‌ای به نام کودکان کار و خیابان است که این پدیده بامعضلات بسیاری همراه است و در حقیقت می‌توان گفت:‌حاشیه  نشینی همان گونه که از ظاهرش پیدا است قطاری از آسیب‌های اجتماعی و مشکلات بسیاری در جامعه امروز است که با آ‌ن رو به رو هستیم. 

*حاشیه نشینی واژه‌ای که بیشتر با فقر همراه است 

فقر آسیب‌های اجتماعی بسیاری در پی دارد  که قربانیانش به دلیل گذراندن زندگی، برای اینکه شبی را به صبح و روزی دیگر وصل کنند ممکن است دست به کارهایی بزنند که خارج از عرف جامعه باشد قربانیانی که خود باعث به وجو آ‌مدن قربانیان دیگر می‌شوند. 

آن‌ها گاهی اوقات متهم می‌شوند که در حاشیه زندگی می‌کنند چرا که توانایی‌ مالی کافی برای زندگی در داخل شهر را ندارند. 

آن‌ها به ناچار در مکان امروزی خود سکنی گزیدند و زندگی می‌کنند و در پس آرزوهای دست نیافتنی شان دیگران را تاثیر گذار  می‌دانند. 

*این‌جا ناکجا آباد؟ 

برخی می‌گویند این سرزمین ناکجا آباد به دلیل نبود نظارت کافی و وضع قوانین خاص خود امروز تبدیل به معضلی بزرگ در جوامع پیشرفته و کلان شهرهای جهان شده است. 

به امید آن روز که حاشیه‌ای در سرزمین ایران زمین و پدیده حاشیه نشینی در میان مردم با صفای این دیار وجود نداشته با شد. 

گزارش از آزاده کلهر 

انتهای پیام/
برچسب ها: حاشیه نشینی ، کشو ، کلاس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایمانی لیلا
۱۸:۰۸ ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴
از خانم کلهر به خاطر گزارش بسیار جالبشون تشکر می کنم.
آخرین اخبار