هادی مرزبان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

نبود خودباوری آفتی برای جامعه تئاتر است

اثر هنرمند ایرانی باید بوی نم کاهگل بدهد، بهره‌گیری از آثار و فکر ایرانی عامل هویت‌بخشی به تئاتر کشور است.

هادی مرزبان کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر باشگاه خبرنگاران در خصوص حضور نسل جوان در عرصه نمایش گفت: هنر کوششی برای خلق اثر زیبا است و اثری ارزشمند است که خلاقانه باشد اما متأسفانه امروز شاهدیم که عده‌ی زیادی از جوانان به مطالعه کتاب‌های تخصصی بسنده می‌کنند و بدون هیچ تجربه‌ای بنای فعالیت خود را برپایه‌ی تقلید و کپی از آثار غیر ایرانی قرار می‌دهند.

البته نباید منکر حضور جوانان خلاق شد که بدون هیچ هیاهویی به طور صحیح در عرصه نمایش فعالیت می‌کنند و این از دید من که جزئی از خانواده تئاترم بسیار جای تقدیر دارد.

وی در ادامه افزود: میزان این همه گرایش و استقبال نسبت به هنرهای نمایشی از سوی جوانان البته با وجود همه کاستی‌ها باعث خرسندی و نشانه فرهنگ برتر و سالم است.

مرزبان در خصوص ارزیابی رویکرد جوانان به هنرهای نمایشی، اظهار داشت: تفکری که صرفاً به ایجاد سرگرمی برای مخاطب می‌پردازد باعث ضربه به بدنه تئاتر ایران می‌شود وظیفه هنرمندی که در عرصه تئاتر فعالیت می‌کند ارتقاء فرهنگ و تفکر مردم و انعکاس مسائل جامعه است.

کارگردان نمایش «تانگوی تخم مرغ داغ» در مورد آفتی که جامعه تئاتر و نسل جوان را تهدید می‌کند، بیان کرد: آنچه که امروز بی‌هیچ سرو صدایی با هدف سست شدن پایه‌های تئاتر ایران را نشانه گرفته نبرد خودباوری است که سبب شده گرایش به متون غربی و تئاتر غرب آنقدر رشد کند که آثاری مثل شاهنامه فردوسی و کتب بزرگانی چون مولانا، سعدی و عطار و همچنین قصص قرآنی را که سراسر ایده‌های خلاقانه است نادیده بگیریم.

وی در ادامه افزود: نباید ویژگی شرقی مأخوذ به حیا بودن، ما را به جاده‌ای رهنمون سازد که مقصد آن نبود خودباوری است.

مرزبان در خصوص راهکاری برای دوری از این آفت، تصریح کرد: منکر کارکردهای تئاتر غرب و تأثیرات مثبت وام گرفتن از آن نمی‌شوم اما الگو‌برداری و تأمل در آثار و روش هنرمندانی چون بهروز غریب‌پور و حمید رضا نعیمی که گاهی از تئاتر غرب بهره می‌گیرند را پیشنهاد می‌کنم چرا که می‌توان به کارگیری موتیف‌های ایرانی را در آثارشان و استفاده از ذهن ایرانی به عنوان کاتالیزورگر را شاهد بود. 

وی در ادامه تأکید کرد: اثر هنرمند ایرانی باید بوی نم کاهگل بدهد. بهره‌گیری از آثار و فکر ایرانی عامل هویت بخشی به تئاتر کشور است و سبب ارتقاء سطح کیفی آن می‌شود. تئاتر هنری که بدون شک بیشترین تأثیر‌گذاری و فرهنگ سازی را در جامعه به همراه دارد نیازمند نگاه متخصص ایرانی است.

وی در خصوص اهمیت حضور پیشکسوتان در کنار نسل جوان تئاتر بیان کرد: مشکل این است که برخی جوانان با خواندن چند کتاب و تجربه اجرا در روی صحنه خود را صاحب سبک و جدا از پیشینه و پیشکسوتان تئاتر می‌دانند و هیچ نیازی به تأمل و هم نفسی با بزرگان حس نمی‌کنند البته از طرفی برخی پیشکسوتان نیز دیدگاه خوشایندی به جوانان و تفکر و عملکرد آنان ندارند که همه اینها سبب نزول انرژی و انگیزه در تئاتر ایران می‌شود اما فراموش نکنیم که قرار‌گیری نسل جوان در کنار بزرگان این عرصه قدمی رو به جلو برای ارتقاء سطح تئاتر محسوب می‌شود.

مرزبان در پایان به عنوان توصیه‌ای به جوانان گفت: نسل جدید باید نقطه ی آغاز راه خود را بر مبنای نقطه پایان اساتید و پیشکسوتان تعیین کنند و با بهره‌گیری از تجربیات آنان به جای صرف زمان و انرژی در جهت سیر مسیری که پیشینیان پیموده‌اند قدم‌های خود را برای ادامه راه آنان مدیریت کنند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار