ساری ؛

برگزاری کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی در مازندران

کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی در مازندران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری؛حجت الاسلام مهدی تقی‌زاده، امام جمعه دابو و دشت سر و اعضای شورای سیاست گذاری کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی در دیدار با معاون سیاسی امنیتی استانداری مازندران با بیان این که مقدمات امور برگزاری کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی صورت گرفته است، گفت: قرار است تا اعضای ستاد شهرستانی و استانی این کنگره به محضر آیت الله جوادی آملی حضور پیدا کرده و از رهنمودهای ایشان بهره‌مند شویم.

استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که برگزاری کنگره‌های بزرگداشت علما و بزرگان دینی امری ضروری و مهم است، بیان داشت: باید این بزرگان را به نحوی شایسته به جامعه و نسل جوان بشناسانیم.

حجت الاسلام تقی زاده، خاطرنشان کرد: پس از حضور اهل بیت عصمت و طهارت از ناصرکبیر تا علما گرفته تلاش کردند تا بتوانند این تفکر و اندیشه را در کشور ایران ایجاد کنند.

امام جمعه دابو و دشت سر با بیان این که طبرستان با محوریت آمل و با حضور و گستره تفکر اسلام ناب محمدی آغاز کار آن خورد، گفت: با حضور میرقوام الدین مرعشی نخستین شخصیتی بود که مهد علویان را در کشور ایران با حضور در طبرستان و آمل انجام گرفت.

وی با اشاره به این که محل تولد و زادگاه میرقوام الدین مرعشی روستای مرزنگو بخش دابودشت است، بیان داشت: این شخصیت بزرگ توانست با مبارزه حاکم وقت حکومت علویان را به انجام رسانده و گسترده کند.

حجت الاسلام تقی زاده، تصریح کرد: نام میرقوام الدین مرعشی شناخته نشده است که برگزاری چنین همایش هایی منافع بزرگی دارد که همان زمینه ساز ترویج تفکر نبوی و علوی می شود.

امام جمعه دابو و دشت سر، تاکید کرد: از دولت تدبیر و امید انتظار می رود خدمات ارزشمندی صورت گرفته و کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی به نحوی احسن اجرا شود.

محمد محمدی، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل با بیان این که برای برگزاری این کنگره چند ماهی است دارد کار می شود، گفت: کمیته علمی متشکل از چهره های حوزوی و دانشگاهی تشکیل شده است.

وی با اشاره به این که آمل تجربه های خوبی در برگزاری چنین کنگره‌های عظیمی دارد، بیان داشت: امید است تا بتوانیم به بهترین نحو ممکن کنگره ملی میرقوام الدین مرعشی را برگزار کنیم.

محمدی با بیان این که نخستین قیام علویان در مازندران توسط ناصرکبیر اطروش انجام و حکومت علویان شکل گرفت، افزود: نخستین حکومت شیعه اثنی عشری در مازندران توسط میرقوام الدین مرعشی انجام شده است و ایشان از شاگردان شیخ حسن جوری بودند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل، تصریح کرد: قیام مرعشیان توسط میرقوام الدین مرعشی صورت گرفته است و چون خودش عارف بود حاضر نشد حکومت را انجام دهد که فرزند دوم او به عنوان حاکم مرعشیان شد.

وی با اشاره به اهداف برگزاری کنگره میرقوام الدین مرعشی، خاطرنشان کرد: متاسفانه در مازندران تاریخ مرجع علویان نداریم و این همایش فرصتی است تا از قسمت علمی آن بهره گیری کنیم تا کتابی به عنوان مجموعه مقالات بیرون می آید مرجعی برای تاریخ علویان باشد.

انتهای پیام/ز

برچسب ها: کنگره ، ملی ، مازندران ، تلاش ، حضور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.