قزوین؛

کمبود ويتامين دي مشکل شایع در کشور

ویتامین D یکی از ویتامین‌های لازم برای بدن و از ویتامین‌های محلول در چربی است.

بگزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قزوین ؛ این ویتامین  به رشد و استحکام استخوانها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می‌کند.

اما نیمی از جمعیت کشور به دلیل نداشتن تغذیه مناسب از کمبود این ویتامین رنج می برند .
بیش از 80 درصد قزوینی‌ها با کمبود ویتامین D مواجه هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: بیش از 80 درصد جمعیت استان قزوین از کمبود ویتامین D رنج می‌برند که این امر در آینده مشکلات زیادی را برای استان به وجود می‌آورد.

سعید اسکویی افزود: کمبود این ویتامین خطر ابتلا به بیماریهایی مانند سرطان، دیابت و بیماریهای قلبی را افزایش می‌دهد و کودکان در حال رشد، زنان باردار و زنان شیرده به ویتامین D بیشتری نیاز دارند.

نشانه‌های کمبود ویتامین D


دکتر فاطمه محمد بیگی پزشک عمومی می گوید : نشانه های کمبود ویتامین Dدر کودکان و بزرگسالان متفاوت است اما به طور شایع  در بسیاری از افرادی که کمبود ویتامین D دارند، نشانه‌ای دیده نمی‌شود یا نشانه‌های مبهمی از خستگی یا درد عمومی وجود دارد.

وی یاداور شد :  اما در مواقعی که کمبود شدید است به آسانی در تغییر شکل استخوان‌ها قابل مشاهده است. 

نشانه‌های کمبود ویتامین D در اطفال و کودکان


دکتر فاطمه محمد بیگی گفت : اسپاسم عضلانی، سیروز و مشکلات تنفسی در اطفال یکی از این نشانه ها است که  این نشانه‌ها مربوط به کمبود کلسیم است که در نتیجه‌ی کمبود ویتامین D ایجاد می‌شود.

وی نرمی استخوان ، پرانتزی شدن پاها ، درد استخوان به ویژه در ناحیه‌ی پاها، درد ماهیچه و ضعف عضلانی در کودکان، که با نام راشیتیسم شناخته می‌شوداز دیگر نشانه های کمبود ویتامین D دانست  .

دکتر محمد بیگی رشد بدنی کم را از هم یکی دیگر از نشانه ها عنوان کرد و گفت : قد بیشتر از وزن تحت تاثیر کمبود ویتامینD است پس در این حالت ممکن است کودک برای شروع به راه رفتن تمایلی نداشته باشد.

وی تأخیر در دندان درآوردن اطفال ، آمادگی ابتلا به عفونت و کج خلقی را از دیگر نشانه های کمبود این ویتامین عنوان کرد .

نشانه‌های کمبود ویتامین D در بزرگسالان



دکترفاطمه  محمد بیگی خستگی عمومی بدن، ضعف ماهیچه‌ای درد استخوانی در اثر فشار ناچیز بیشتر در ساق پا و دنده‌ها را از نشانه های کمبود ویتامین D در بزرگسالان بیان کرد .

چگونگی تشخیص کمبود ویتامین D



زهرا مومنی فوق تخصص بیماری های روماتیسمی و مفاصل می گوید : با توجه به سابقه‌ی پزشکی فرد، نشانه‌ها و سبک زندگی و همچنین  با یک آزمایش خون ساده نیز قابل تشخیص است.

وی می گوید: گاهی از عکسبردای بوسیله اشعه ایکس از استخوان دست برای اطفال استفاده می‌شود که در این روش با توجه به شکل استخوان به میزان کمبود ویتامین پی می‌برند. 

علیپورکه به بیماری افسردگی مبتلاست می گوید: پس از انجام آزمایش های فیزیو لوژیکی مشخص شد که با کمبود این ویتامین روبرو هستم  .

علل ايجاد کمبود ويتامين Dچيست؟



دکتر مومنی می گوید : توليد ناکافي ويتامين دي در بدن به علت زندگي در محيط هاي سربسته، پوشيده بودن قسمت اعظم پوست بدن در هنگام مواجهه به نور آفتاب، داشتن پوست تيره، استفاده بي رويه از کرم هاي ضد آفتاب از علل کمبود ویتامین D است .

وی توليد ناکافي ويتامينD  در پوست افراد مسن ،استفاده از برخي داروها ، کمبود ويتامين دي در رژيم غذايي ، کمبود در بعضي افراد گياه خوار و يا در کساني که اصلا از غذاهاي دريايي استفاده نميکنند هم  ديده می شود.

بیماری های ناشی از کمبود ویتامین دی 

دکتر مومنی افزود: در واقع كمبود ويتامين D با بروز سرطان سينه، سرطان روده بزرگ، سرطان پروستات، افسردگي، افزايش وزن، ام اس و بسياري از مشكلات و بيماريهاي ديگر ارتباط دارد.

زهرا رمضانی بیمار مبتلا به ام اس هم از توصیه همیشگی پزشک معالجش برای مصرف ویتامین
D می گوید .

اما چگونه مي‌توانيم اين ويتامين را به بدنمان برسانيم؟ 



سعید اسکویی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت : يكي از مهمترين منابع توليد اين ويتامين در بدن نور خورشيد است که با قرار گرفتن در برابر نور خورشيد در مدت زمان مناسب و با روش صحيح می توان این ویتامین را دریافت کرد .

وی اضافه کرد: می توان از رژيم غذايي حاوي ويتامين D که شامل ماهي چرب، روغن ماهي، روغن كبد ماهي ، ماهي آزاد ،میوه و سبزیجات است استفاده کرد.

اجرای طرح جبران ویتامین D در استان قزوین 

دکترسعید اسکویی یادآور شد: تعدادی قرص حاوی ویتامین D خریداری شده است و قرار است امسال ابتدا در بین سالمندان و میانسالان توزیع شود .

وی ادامه داد : همچنین این قرص از مهرماه امسال در بین مدارس دخترانه در مقاطع اول و دوم متوسطه همراه با قرص آهن توزیع می شود .



انتهای پیام/ ا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.