در دیدار با جامعه هنری؛

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی: انقلاب اسلامی هنر بزرگ امام(ره) بود

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی گفت: هنر بزرگ امام(ره) این بود که یک جامعه چندپاره را تبدیل به واحد کرد و با این تعریف انقلاب اسلامی یک هنر بود.

به گزارش حوزه احزاب و تشکلهای باشگاه خبرنگاران، حجت الاسلام سیدحسن خمینی در دیدار با وزیر، معاونان و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمع زیادی از  مدیران مسئول و اصحاب رسانه و هنرمندان کشور که برای تجدید میثاق با آرمانهای امام راحل در حسینیه جماران حضور یافته بودند، انقلاب اسلامی را هنر بزرگی خواند که امام(ره) به عنوان یک هنرمند آن را شکل داد و گفت: در انقلاب 1357 کثرتها تبدیل به وحدت شد و انقلاب تبدیل به تابلوی زیبایی شد که بزرگترین هنر اجتماعی طی آن شکل گرفت.

تولیت آستان امام خمینی(ره) اضافه کرد: اگر این وحدت را بشکنیم دیگر هنر نیست و تابلو وحدت را از بین برده‌ایم. هنر بزرگ امام(ره) این بود که یک جامعه چندپاره را تبدیل به واحد کرد و با این تعریف انقلاب اسلامی یک هنر بود.

وی ادامه داد: شرط هنر انقلاب اسلامی آن بود که فرد فرد انسانها دیده نمی‌شدند زیرا اگر بخواهیم افراد را جدا از هم ببنییم هنر پدید نمی‌آید؛ هنر یعنی همه در کلیت مجموعه ذوب شوند و به تعبیر عرفا "وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت" حاصل شود.

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی اظهارداشت: پیامبر گرامی اسلام (ص) از این جهت اعجوبه است که جامعه کثیر و بدوی عرب را که مصائب زیادی داشت، متحول کردند و از دل آن یک تمدن پدید آوردند لذا شرط استمرار حیات ما نیز توجه به همین قدرت فرهنگی ناشی از فرهنگ است.

وی افزود: اگر دیدیم در حال چندپاره شدن بودیم یعنی رو به ضعیف شدن هستیم و باید گرد هم بیاییم چرا که جامعه چندپاره جامعه‌ای است که در حال پیش رفتن به سمت معضل است؛ البته این بدان معنی نیست که همه جامعه یک حرف داشته باشند، بلکه باید وحدت در عین کثرت و کثرت در عین وحدت باشد. ما انسانهای مختلفی هستیم و به گونه‌های مختلف سخن می‌گوییم و در عین آنکه سکوت قبرستانی نباید بر ما حاکم باشد جامعه باید نسبت به هم مهربان، همدل، بی‌کینه و مودب باشد.

تولیت آستان امام خمینی(ره) یادآورشد: یکی از خصلتهای بزرگ ایرانیان که بعضا غیر ایرانیان آن را بعنوان ضعف و عیب گفته‌اند، این است که ایرانیان در مقابل هم بیش از حد "قربان صدقه" هم می‌روند؛ این خصلت یک ویژگی خوب دارد که نشان می‌دهد ما جامعه مؤدبی بودیم گرچه این نقد نیز صحیح است که این ویژگی در بسیاری از حوزه‌ها به تملق و چاپلوسی رسیده است، اما این ویژگی از بی‌ادبی خیلی بهتر است .

حجت‌الاسلام سیدحسن خمینی با اشاره به احترام به بزرگتر و دقت در نوع سخن گفتن با یکدیگر با عنوان اصول مهم اخلاقی یادآور شد: وقتی با هم صحبت می‌کنیم نکند جامعه بی‌ادبی شویم. در بعضی حوزه‌ها و گفتارها باید مراقب این مسئله باشیم؛ زیرا گاهی اوقات احساس می‌شود ادبیات به کار رفته در بعضی جاها مطابق با فرهنگ، تمدن و تاریخ ما نیست. البته آینه به تنهایی کسی را سرافراز نمی‌کند، اما بذر پیشرفت در آن بسیار بهتر از جاهای دیگر رشد می‌کند و  یک فرهنگ فربه فرصت این را دارد که انسانها در آن تعالی یابند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار