رئیس شورای ملی زیتون عنوان کرد

سبقت غیر مجاز اجرا از تحقیقات/ زیتون‌کاران، باغداران داغدار

رئیس شورای ملی زیتون گفت: در ابتدای طرح طوبا کار کارشناسی صورت نگرفت و اجرا از تحقیقات سبقت گرفت.

سید احمد بلند نظر رئیس شورای ملی زیتون در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در خصوص تفاوت قیمت روغن زیتون‌ها با یکدیگر، سه اصل را بر شمرد و اظهار کرد: اولین نکته در تفاوت قیمت روغن زیتون‌ها در کیفیت آن است.

وی بیان کرد: یک جمله کلیدی وجود دارد، کیفیت روغن زیتون رابطه مستقیم با محل تولید ندارد یعنی نمی‌توان گفت: همه روغن‌های خارجی با کیفیت است و یا بالعکس.

بلند نظر ادامه داد: روغن زیتون در دنیا به 4 نوع تقسیم می‌شود: فوق بکر، بکر ، معمولی و روغن کنجاله روغن زیتون.

وی دومین نکته را مربوط به برند روغن زیتون دانسته و تصریح کرد: برند هم یکی از نکاتی است که در قیمت‌گذاری موثر بود و می‌تواند در همه نقاط دنیا به یک قیمت ثابت عرضه شود.

بلند نظر سومین مورد قیمت گذاری عدم شناخت کافی مردم از روغن زیتون می‌داند و می‌گوید: بی ثباتی بازار و نداشتن آگاهی و علم به این موضوع باعث شده که گاهی روغن معمولی به قیمت روغن بکر به فروش برسد و این مشکل حتی در کنسروهای زیتون نیز دیده می‌شود.

وی در این رابطه ادامه می‌دهد: معمولا مردم به ظاهر زیتون اهمیت بیشتری می دهند تا خواص و طعم آن.

*** واردات ممنوع

رئیس شورای ملی زیتون در ادامه در خصوص واردات و صادرات روغن زیتون گفت: بهترین کاری که در این چند سال صورت گرفته ممنوعیت واردات زیتون است.

بلند نظر ادامه داد: شورای ملی زیتون به دنبال صادرات کنسرو زیتون است اما بنا به دلیل برخی اشتباهات ناچار به واردات روغن زیتون هستیم.

وی بیان داشت: نیاز کشور به روغن زیتون 10 تا 12 تن است که حدود 3 تا 4 هزار تن در داخل و مابقی آن از کشورهایی چون سوریه، یونان و اسپانیا وارد می‌شود.

***طرح طوبا حمایتی بود نه هدایتی

رئیس شورای ملی زیتون تصریح کرد: در ابتدای طرح طوبا در سال 72 حمایت‌های خوبی از سوی دولت صورت گرفت ولی بزرگترین اشتباه دولت این بود که به جای هدایت، حمایت کرد.

وی ادامه داد: در آن زمان نهال‌ها را با کامیون پخش می‌کردند، زمین رایگان دادند، وام دادند ولی کار کارشناسی صورت نگرفت.

بلند نظر تصریح کرد: بهتر بود جهاد کشاورزی در آن زمان باغ‌های سازگاری کوچکی در هر استان ایجاد می‌کرد تا امروز ناچار به پرداخت چنین زیانی نمی‌شد.

وی ادامه داد: این طرح با اجرایی بودن کارشناسی باعث زیان صدها میلیاردی به اقتصاد کشور شد.

رئیس شورای ملی زیتون تصریح کرد: با تمام تلاش‌هایی که شورای ملی زیتون کرده، تنها نتیجه حاصل شده تخصیص بودجه کمی بوده آن هم به منظور اصلاح باغات ولی این بودجه به قدری کم و با روندی کند است که هم عمر باغدار تمام می‌شود و هم منابع آب به پایان می‌رسد و به عنوان باغدار داغدار بهترین عنوان برای باغداران زیتون است.

انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار