گزارش/

شرایط سخت، متقاضیان تسهیلات را ناامید کرد/ سود سپرده‌گذاری یکساله به 30 درصد می‌رسد

در حال حاضر آینده بازار مسکن در گرو پرداخت تسهیلات 80 میلیون تومانی است اما متاسفانه شرایط سخت‌ آن متقاضیان را آشفته کرده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ بعد از گذشت 2 هفته از مصوبه افزایش قیمت تسهیلات مسکن، بسیاری از متقاضیان درگیر شرایط سخت و پیچیده این وام‌ها شده‌اند.

براساس این گزارش؛ سپرده یکساله 40 میلیون تومانی و بازپرداخت 12 ساله این تسهیلات و همچنین اقساط یک میلیون و 150 هزار تومانی آن بسیاری از متقاضیان را درگیر فشردگی آن کرده است.

این گزارش می‌افزاید: در حال حاضر بانک مسکن ادعا می‌کند که سود این تسهیلات 14 درصد است، اما این درحالی است که متاسفانه در باطن و بعد از سپرده‌گذاری یکساله، سود این تسهیلات به 30 درصد نیز می‌رسد.

براساس این گزارش؛ بعد از این تسهیلات 80 میلیون تومانی، تسهیلات دیگری به نام 60 میلیون تومانی از سوی بانک‌ها پرداخت می‌شود که این تسهیلات نه نیاز به سپرده‌گذاری دارد و نه نیاز به خرید اوراق مشارکت، اما تفاوت عمده این تسهیلات مسکن با سایر وام‌ها اقساط 26 درصدی آن است که باعث شده کمتر متقاضی به سمت آن برود.

به گفته بسیاری از مسئولان وزارت راه وشهرسازی؛ این تسهیلات برای افراد میان درآمد است و این در حالی  است که میانگین حقوق پایه برای افراد میان درآمد یک میلیون و 500 هزار تومان است، بنابراین این میزان اقساط نیز جوابگوی این اقشار نیست.

همچنین به گفته بسیاری از کارشناسان و به گفته بسیاری از اعضای کمیسیون عمران؛ این میزان تسهیلات تنها برای واحدهای کوچک در شهرهای کوچک جوابگو است و با این میزان تسهیلات می‌توانیم یک انباری در مناطق یک و دو و یک اتاق خواب در مناطق 12 و 13 خرید.

به گفته عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور؛ این میزان تسهیلات می‌تواند باعث رونق شود و نیز تنها برای خرید واحدهای کوچک مناسب است.

همچنین از دو هفته گذشته همزمان با ابلاغ این تسهیلات، قیمت ملک چندین برابر شده در حالی که این تسهیلات بعد از گذشت یک سال تنها به 84 هزار متقاضی پرداخت می‌شود.

براساس این گزارش؛ در حال حاضر بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان نیز در حال رایزنی برای کاهش میزان اقساط و افزایش زمان بازپرداخت آن از 12 سال به 20 سال هستند که امیدوار هستیم هرچه سریعتر این موضوع جواب دهد.

بعلاوه، بسیاری از مشاوران املاک معتقد هستند که این میزان تسهیلات می‌تواند زمینه‌ساز رونق شود اما از سوی دیگر باعث افزایش قیمت نیز می‌شود.

مشاور املاک دیگری نیز معتقد است که با افزایش نرخ تسهیلات می‌توانیم امیدوار باشیم که بازار مسکن از رکود دو ساله که با آن دست و پنجه نرم می‌کند، خارج شود اما از سوی دیگر باید وزارت راه وشهرسازی برنامه‌هایی را برای کنترل آن به کار گیرد.

حال باید منتظر ماند و دید که وزارت راه و شهرسازی و بانک مسکن چه برنامه‌ای را برای بهبود و رونق بازار مسکن با این دو نوع تسهیلات به کار می‌گیرند.

گزارش: محبوبه کباری

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سيدمحسن
۰۸:۲۵ ۱۲ خرداد ۱۳۹۴
٢واحدقولنامه اى درحصارك وحيدرآبادومناطق٦و٧كرج ولاهيجان ميشودخريدباامكانات آب وبرق وگازوتلفن وسايرامكانات منطقه اى چيزى كه درمسكن مهرنيست
آخرین اخبار