اصفهان؛

موزه حمام علی قلی آقای اصفهان رتبه اول بخش پژوهش موزه ها را کسب کرد.

موزه حمام علی قلی آقای اصفهان در هشتمین دوره انتخاب موزه های برتر از بین 207 موزه کشور در گروه دولتی متوسط در شاخص های پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری انتخاب و تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اصفهان، هشتمین دوره انتخاب موزه های برتر که در اردیبهشت‌ماه سال جاری در موزه هنرهای معاصر تهران توسط کمیته ملی موزه ها (ایکوم ایران) برگزار شد موزه حمام علیقلی آقای اصفهان از بین 207 موزه کشور در گروه دولتی متوسط از ميان 17 شركت كننده و 12 شاخص، به عنوان موزه برتر در شاخص های پژوهش، کودک و نوجوان، خلاقیت و نوآوری انتخاب و تقدیر شد.

رئيس موزه حمام علي قلي آقا بیان داشت: اين موزه در زمينه‌هاي مختلف آموزشي و پژوهشي فعاليت‌هاي خوبي داشته است كه از آن جمله مي‌توان پژوهش و چاپ كتاب در زمينه‌ شهرسازيسنتي و فرهنگ معماري همچونگرمابه، زورخانه، مادي ها، شربت خانه و.... ‌را با عنوان "جهانواره" نام برد.

محمد علی صرامي با اشاره به برگزاري نمايشگاه‌هاي مختلف هنرهاي جديد همچون مجسمه‌هاي آهني، ويدئو آرت و اجراي نمايش عنوان کرد: اين برنامه‌ها با هدف تعريف كاربري هاي بيشتر از فضاي كالبدي معماري سنتي وارتباط بيشتر هنر معاصر و هنر قديم در حال انجام است.

وی چاپ كتاب «نگاره هاي گرمابه» را از ديگر برنامه پژوهشي اين موزه برشمرد و تصریح کرد: اين مجموعه شامل 23 نگاره ايراني است كه با هدف معرقي "فرهنگ معماري و رفتاري" نگاره هاي قرن 9 تا 12 هجري به زيور طبع آراسته شده است.

مدير موزه حمام علي قلي آقا در ادامه افزود: در زمستان سال گذشته با همكاري كميته گردشگري شهرداري اصفهان اقدام به بركزاري هفته گردشگري موزه محله علي قلي آقا كرديم كه در آن با استفاده كامل از ظرفيت هاي كالبدي و فرهنگ بومي محله گوشه ايي از ارزش هاي معماري و زندگي سنتي اصفهان را در غالب 40 برنامه به شهروندان عرضه كرديم.

وی افزود: برنامه هاي اين هفته نشان داد مركز محله علي قلي آقا(مسجد، گرمابه، بازارچه، زورخانه، حسينيه، خانه هاي قديمي)، بافت پيرامون و مردمان ساكن آن علي رغم همه بي مهري ها و ناهنجاري هاي دنياي جديد همچنان آرام و پويا به زندگي خود ادامه مي دهند.

صرامی بیان کرد: اميد است كه با حمايت بيشتر مسولان امر در حفظ، احيا و معرفي آن به زودي شاهد تاسيس" موزه محله علي قلي آقا" باشيم تا هموطنان و فرهنگ امروز جهان بدانند نياكانمان چگونه به زندگي معنا مي دادند.

ایکوم کمیته جهانی موزه‌ها است

ایکوم نماد جهانی موزه و موزه داری است که بعد از جنگ جهانی دوم و در 66 سال پیش ایجاد شد، مرکز آن در پاریس است که امروزه بیش از 120 کشور جهان داری کمیته های ملی ایکوم هستند.

ایکوم از سال 1970 روز جهانی موزه را در تاریخ 18 ماه مه برابر با 28 اردیبهشت تعیین و در پی آن برای هر سال یک مفهوم خاص را به عنوان شعار بین‌المللی قرار می‌دهد تا همه موزه ها و نگارخانه‌ها در همه جهان تابع این شعار فعالیت کنند.

کمیته ملی ایکوم در ایران پس از انقلاب از سال 1376 فعالیت دوباره‌ای را آغاز کردکه این کمیته امروزه در ایران بیش از 120 عضو فردی و حقوقی دارد.

حمام علیقلی آقا یکی از جاذبه های گردشگری اصفهان

یکی از حمام های قدیمی اصفهان که تا همین چند سال پیش هم مورد استفاده قرار می گرفت، حمام علیقلی آقا است که در اواخر دوره صفویه حدود 310 سال پیش توسط شخصی به همین نام ساخته شد. این حمام با مساحت 1200 متر مربع یکی از چند گرمابه معروف اصفهان است که نشان می دهد ایرانیان تا چه حد در معماری پیشرفته بوده اند، تا جائیکه می بینیم حتی در ساخت این حمام نیز پا را از ساخت جائی که صرفا مخصوص نظافت باشد فراتر نهاده و بنای آن را با ظریفترین ابعاد هنری و معماری درآمیخته اند.

این حمام از نوع معماری سبک اصفهان در اواخر عصر صفوی است، بنای حمام شامل دو حمام بزرگ و کوچک و فضای چال حوض است، هر یک از این دو حمام از دو بخش اصلی سربینه و گرم خانه تشکیل یافته است به طوری که در آن دوره مردان و زنان به صورت جداگانه می‌توانستند از آن استفاده نمایند.

شکل قائده سربینه حمام بزرگ، به شکل هشت ضلعی منتظم طراحی شده است و در اطراف سربینه سکوهائی طراحی شده که فضاهای پشت آنها با طاق نماهای مدور تزئین یافته و همچنین گنبد میانی سربینه بر هشت ستون بزرگ سنگی استوار است.

بر روی طاق ها و دیوارها نقاشی هایی مربوط به اواخر صفویه به چشم می خورد که بعضی از آنها در دوره پهلوی تراشیده شده و جای خود را به نقاشیهای رنگ روغن ساده ای داده است که شخصی گمنام از خود برجا گذاشته است. اما کاشی کاریهای ظریف حمام توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند. رنگ بندی مناسب آنها در قسمت ورودی و رختکن، بسیار استادانه است ضمن اینکه تصویری در کنار استخر بزرگ حمام مشاهده می شود که منسوب به بانی حمام، علیقلی خان می باشد.

حمام علیقلی خان اصفهان، پنجره ایست به گذشته پرافتخار ایران زمین که با زبانی گویا، جایگاه والای میهن مان را در آسمان هنر و معماری می ستاید. هم اکنون از این حمام بعنوان موزه استفاده می شود و گردشگران داخلی و خارجی زیادی از آن بازدید می کنند. این حمام در چهارراه تختی، خیابان مسجد سید، بعد از خیابان طیب اصفهان قرار دارد که براحتی می توانید آن را پیدا کنید و از آن دیدن کنید. پس در سفر آینده به نصف جهان بازدید از این بنای زیبا را فراموش نکنیم.

هم اکنون این حمام به همت سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری اصفهان، بازسازی و آماده بازدید گردشگران است.


انتهای پیام/ع
برچسب ها: موزه ، حمام ، اصفهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.