باشگاه خبرنگاران گزارش می‌‌دهد

بداخلاقی سیاسی ممنوع!

مکتب و قوانین نظام جمهوری اسلامی ‌ايران برگرفته از احکام، قواعد و اخلاق اسلامی ‌است اما متاسفانه شاهدیم برخی سیاسیون کشور برای رسيدن به اهداف خود و جناح‌شان، دست به بد‌اخلاقی‌هایی می‌زنند که با مکتب اسلام و ايرانی هیچگونه هم‌خوانی ندارد.

بداخلاقی سیاسی ممنوع!به گزارش خبرنگار پارلمانی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، با نزدیک شدن هرچه بیشتر به ایام انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری فضای رقابتی در کشور اوج می‌گیرد و متاسفانه سهوا و یا از روی عمد برخی بداخلاقی‌های سیاسی نیز در این میان رخ می‌دهد.

البته برای یادآوری برخی بداخلاقی‌های‌ سیاسی در کشور نیاز به سیر زمانی طولانی در گذشته نیست، مصداق این موضوع هم بروز چندین رویداد تلخ در عرصه سیاسی طی یک ماه اخیر است.

اگرچه مکتب و قوانین نظام جمهوری اسلامی ‌ايران برگرفته از احکام، قواعد و اخلاق اسلامی ‌است اما متاسفانه شاهدیم برخی برای رسيدن به اهداف جناحی خود دست به بد‌اخلاقی‌هایی می‌زنند که با مکتب اسلام و ايران هیچگونه هم‌خوانی ندارد.

مسلما این‌گونه بداخلاقی‌های زمانی خطرناک شده و به عنوان آفت برای جامعه مطرح می‌شود که به صورت عادت در آمده و از سوی عده‎ای خاص هر روز آشکارتر در بخشی از جامعه نمایان شود.

دلیل اینگونه بداخلاقی‌های در کشور ناشی از آن است که برخی فعالان سیاسی از اخلاق و ضرورت رعایت آن در فضای سیاسی کشور فاصله گرفته‌اند که توجه بیشتر فعالان و مسئولان کشورمان به آموزه‌های معمار کبیر انقلاب اسلامی می‌تواند از بروز بسیاری از این بداخلاقی‌های سیاسی جلوگیری کند.

*منشور برادری

هنوز یک دهه از آغاز نظام جمهوری اسلامی ایران نگذشته بود که بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بعد از جدا شدن تعدادی از روحانیون رده‌ بالای نظام به دلیل اختلافات از جامعه روحانیت مبارز و تشکیل مجمع روحانیون ضمن تایید این انشقاق، به نگارش توصیه نامه‌ای روشنگرانه به این دو جریان دست زدند که محتوای آن نامه به "منشور برادری" شهرت یافت. 

امام خمینی(ره) در این نامه تاکید کردند که «اگر در این نظام کسى یا گروهى خداى ناکرده بى‌جهت در فکر حذف یا تخریب دیگران برآید و مصلحت جناح و خط خود را بر مصلحت انقلاب مقدم بدارد، حتماً پیش از آنکه به رقیب یا رقباى خود ضربه بزند به اسلام و انقلاب لطمه وارد کرده است».

همچنین در قسمتی دیگر از این نامه فرمودند که «باید از واسطه‏‌هایى که فقط کارشان القاى بدبینى نسبت به جناح مقابل است، پرهیز نمود. شما آنقدر دشمنان مشترک دارید که باید با همه توان در برابر آنان بایستید، لکن اگر دیدید کسى از اصول تخطى می‌‏کند، در برابرش قاطعانه بایستید».

در تایید دوری جستن مسئولان سیاسی کشور از بداخلاقی‌ هم «مقام معظم رهبری» در دیدار با نمایندگان مجلس تاکید کردند: بعضی از وزرای محترم به من شکایت می‌کنند که ما به کمیسیون که می‌رویم، با یک لحن اهانت‌آمیزی [برخورد می‌کنند]؛ من البتّه معتقدم همه با هم برادرند؛ یعنی نگاه سلطنت‌مآبانه هم نباید داشت که حالا بگوییم «ما عضو دولتیم، ما چنینیم، همه در مقابل ما بایستی خضوع و خشوع کنند»، این قطعاً نیست، امّا متقابلاً هم نگاه تحقیر و اهانت و «ریشت دست من است» و «پدرت را درمی‌آورم» هم نباید داشت؛ این نگاه هم نگاه درستی نیست؛ با احترام باید برخورد کرد، با ادب باید برخورد کرد؛ ادب در همه‌ مراحل لازم است.

*بداخلاقی‌ سیاسی زمینه‌ساز بدبینی‌ و بی‌اعتمادی در جامعه است

در این رابطه «ابراهیم نکو» نماینده رباط‌کریم در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با اشاره به بروز بداخلاقی‌های سیاسی اخیر در کشور، اظهار کرد: اشخاصی که خواهان پذیرش مسندهای قانونگذاری، اجرایی و یا هر مسئولیت دیگری در کشور هستند نباید با قانون‌گریزی و بداخلاقی‌ سیاسی موجب بدبینی‌ و بی‌اعتمادی در جامعه شوند زیرا مردم از آن‌ها انتظار اخلاق‌مداری و قانونمندی دارند. 

عضو فراکسیون رهروان ولایت مجلس در ادامه افزود: اگر روند بداخلاقی‌های سیاسی در کشور ادامه پیدا کند و با آن مقابله‌ نشود، با نزدیکی به زمان انتخابات این بداخلاقی‌های سیاسی به اوج خود رسیده و می‌تواند برای جایگاه نمایندگی و مسئولیت‌های دیگر آسیب بزند. 

 وی همچنین تاکید کرد: مردم کشورمان وفادار به نظام و آگاه به مسائل مهم کشور هستند و این‌گونه بداخلاقی‌های سیاسی تنها می‌تواند بهانه‌ای برای افراد سودجو و فرصت‌طلب باشد که خواهان برهم زدن نظم عمومی کشور به نفع جریانات خود هستند.

نکو تعداد این افراد را در کشور قابل توجه ندانست و گفت: قطعا آن‌ها نمی‌توانند با این روند کار خود را پیش ببرند، جمهوری اسلامی ایران امروز از لحاظ امنیت و برنامه‌های انسجامی زبانزد کشورهای مختلف است و اینگونه بداخلاقی‌های سیاسی می‌تواند زمینه‌‌ای برای بروز و ظهور اختلافاتی باشد که در نهایت به نفع ما نخواهد بود. 

نماینده رباطکریم خاطرنشان کرد: متاسفانه اکنون در برخی نقاط کشور شاهد جوسازی‌هایی از سوی برخی افراد هستیم لذا از دستگاه‌های مسئول می‌خواهیم در همین ابتدای راه در مقابل بداخلاقی‌های سیاسی بایستند.

*بداخلاقی‌های سیاسی خلاف منافع نظام است

«منصور حقیقت‌پور» عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از نمایندگانی بود که در واکنش به بداخلاقی‌های سیاسی اخیر به باشگاه خبرنگاران، گفت: هر مسئولی که بداخلاقی سیاسی انجام دهد از خط رهبری خارج شده است.

نماینده اردبیل، سرعین و نمین تصریح کرد: افتخار ما مسئولان نوکری مردم است و یک نوکر هم باید با ادب باشد. 

وی ادامه داد: بی‌اخلاقی‌های سیاسی از سوی برخی مسئولان، برخلاف منفعت نظام جمهوری اسلامی ایران است لذا گروه‌های مختلف  سیاسی باید با یکدیگر رقابت سالم داشته باشند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: صندلی‌های ریاست میان مسئولان در حال چرخش است لذا جریانات سیاسی نسبت به یکدیگر می‌توانند انتقاد داشته باشند اما باید از انجام توهین و تحقیر دوری کنند.

اکنون تا زمان انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری حدود 9 ماه باقی مانده است و از طرفی کشور فضای انتخاباتی و تبلیغاتی را پیش رو دارد.

حال این سوال پیش ‌می‌آید که آیا با توجه به شرایط ناامنی و جنگ‌های فرقه‌ای در کشورهای منطقه، سیاسیون و احزاب مختلف قدر و منزلت امنیت و آرامش در ایران اسلامی را خواهند دانست تا برای رقابت دست به بی‌اخلاقی‌های سیاسی نزنند و جو ناامنی را در کشور بوجود نیاورند؟

البته ملت همیشه آگاه و در صحنه ایران اسلامی با بصیرتی روز افزون حقایق را شناسایی کرده و انتخاباتی شایسته در خور نظام جمهوری اسلامی ایران بر پا خواهند کرد و در نهایت این بداخلاقان سیاسی هستند که از عرصه رقابت و افکار عمومی جامعه حذف می‌شوند.

گزارش: سارا خالقی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار