استادیار گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز گفت: بیماری های مشترک بین انسان و دام بر بهداشت، سلامت، اقتصاد و سیاست کشور تاثیرگذارند.

بیماری های مشترک بین انسان و دام تاثیرگذار در اقتصاد کشوربه گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران، سید مهدی بانان خجسته افزود: به تازگی بیماری های مشترک بین انسان و دام اهمیت پیدا کرده اند، چون بیماری های نوظهوری گزارش شده است، بنابراین لازم است که این بیماری ها را بشناسیم و با آنها مبارزه کنیم.

وی تصریح کرد: سالانه بیش از 100 میلیارد تومان از سوی وزارت بهداشت برای کنترل و درمان بیماری های مشترک بین انسان و دام اختصاص داده می شود.

بانان خجسته ادامه داد: بعضی از این بیماری ها در دنیا ریشه کن شده است ولی در کشور مشاهده می شود، سالک، تب مالت و هاری از جمله این بیماری هاست که متاسفانه شاهد بروز این بیماری هستیم.

استادیار گروه جانوری دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: باکتری، ویروس، قارچ و انگل از جمله عوامل بیماریزا شناخته شده اند.

وی افزود: 49 درصد از عوامل بیماریزا در انسان، از حیوانات به انسان منتقل می شوند.

بانان خجسته گفت: دامپزشکی می تواند با آگاهی بخشی به جامعه اطلاعات و معلومات مردم را افزایش دهد.

وی ادامه داد: برنامه ریزی مدون برای کنترل همیشگی این بیماری ها ضروری است.

بانان خجسته تاکید کرد: افزایش آگاهی مردم و رعایت بهداشت در شستشوی میوه و سبزی از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام جلوگیری می کند.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.