بیماری های پنهانی که دندانپزشکان با دیدن دهانتان به آن ها پی می برند

مطالعات جدید محققان نشان می دهد دهان و دندان افراد نشانگر بسیاری از بیماری ها و عادات آنها می‌باشد که دندانپزشکان با مشاهده آنها به راحتی پی به رموز افراد می‌برند.

به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی، پزشکی باشگاه خبرنگاران دهان پنجره بدن می‌باشد و غالبا بیماری‌هایی چون سرطان، کم خوبی و دیابت طی معاینات پی در پی دندانپزشک برای اولین بار توسط این پزشک تشخیص داده می‌شود.

حال در این جا به رازهایی اشاره می‌گردد که یک دندانپزشک با مشاهده دندانهای شما، به آن‌ها پی می‌برد.

1) استفاده از نخ دندان
 پیش از ملاقات پزشک یک لثه سالم زیبا، سفت و محکم بوده و رنگ آن صورتی است به گفته پزشکان افرادی که پیش از مراجعه به دندانپزشک از نخ دندان استفاده می‌کنند، لثه‌هایی‌آسیب دیده و خون ریزی شده دارند، چرا که اثر شیارهای بر روی لثه‌هایشان باقی می ماند.

2) شما باردار هستید
به گفته پزشکان حدود 40 درصد زنان باردار دچار التهاب شدید لثه می‌شوند، چرا که با افزایش پروژسترون سرعت رشد باکتری التهاب لثه افزایش می‌یابد برخی از زنان دراین مدت شاهد تومور حامگلی و یا گرانولوم پیوژینک خواهند بود، توموری که کاملا خوش خیم بوده و پس از زایمان از بین می رود. لذا این حالت علامتی است که پزشک با مشاهده دندان به بارداری فرد پی خواهد برد.

3) شما فردی هستید که مدام ناخن می‌جوید
پزشکان بدون مشاهده دستان شما تنها با دیدن علائمی چون ترک‌خوردگی، ساییدگی و تراش بر روی دندان‌ها پی خواهند برد که شما فردی معتاد به جویدن ناخن هستید. باید گفت که این فشار ثابت باعث ناهمواری دندان‌ها شده و در نهایت ناراحتی و درد فک را در پی خواهد داشت.
 
4) مکیدن شست با دندانهایتان چه می‌کند؟
اکثر کودکان عادت به مکیدن انگشتان دست و یا شست را دارند که این موضوع را طولانی مدت باعث تغییر حالت دندانها می‌شود. از آنجا که کودکان در سن رشد خود قرار دارند دندانهایشان با این عادت به راحتی شکل نامناسبی به خود گرفته به سمت جلو متمایل می گردند.

5) سرطان دهان اینگونه خبر می‌دهد
از علائم اولیه سرطان می‌تواند به خون‌ریزی بدون دلیل دهان،‌تکه‌های سفید و قرمز و یا خالدار در دهان، توده یا مناطق برآمده یا فرسوده در لب و لثه اشاره کرد. لذا لازم است که افراد برای انجام جراحی برای نمونه برداری از هر گونه بافت مشکوک با متخصص مشورت کنند.

گفتنی است که نوشیدنی‌های انرژی‌زا که میزان اسید آنها از نوشابه نیز بیشتر است آسیب شدیدتری را به مینای دندان می‌زند. همچنین سودا و دیگر نوشیدنی های شیرین باعث نرم شدن دندان‌ها می‌شوند.

6) دیابت و نشانه‌های بر روی دندان‌
در بسیاری از موارد، عدم تعادل در میزان قند بدن، تاثیر مستقیمی بر روی سلامت لثه‌ها گذشته  و یا حساسیت، تورم و خونریزی همراه خواهد بود . همچنین استحکام بزاق تغییر کرده میزان تخریب آن افزایش می‌یابد لذا همه این موارد علائمی از بالا بودن سطح قند بدن می‌باشند که دندانپزشکان با مشاهده دندانها به آن پی می‌برند.

7) کمبود ویتامین
کمبود ویتامین و مواد معدنی باعث تحت تاثیر قرار گرفتن شرایط دهانی چون سوزش زبان، افزایش عفونت، پایین آمدن میزان بهبود و خون‌ریز لثه می‌شود و به گفته پزشکان کمبود آهن به طور قابل توجهی در دهان (با زخم شدن شدید)‌ظاهر می‌گردد.

8) غذاهایی که سلامت دندانهایتان را به خطر می‌اندازد
بسیاری از مراجعه کنندگان به دندانپزشک تعجب می‌کنند، زمانی که پزشک آنها در مورد اختلالات غذایی شان حرف می‌زند گفتنی است که پرخوری باعث فرسایش دندانها شده و این فرسایش بر روی دندان‌های جلویی و زبان ظاهر می‌گردد، که در نهایت پوکی دندان را به همراه خواهد داشت.

پزشکان بر این باورند که رفلکس اسید و استفاده از داروهای ضد افسردگی و اختلال در غذا خوردن میزان این فرسایش راتشدید می‌کند.

انتهای پیام/
برچسب ها: دهان ، دندان ، زیبایی ، مسواک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار