فاجعه‌ای به نام سکته قلبی در جوانان

یک متخصص قلب و عروق گفت: زندگی ماشینی، فشار روانی و اضطراب، کم‌خوابی، استعمال دخانیات، واکنشهای عاطفی بجای واکنشهای منطقی، شرکت در رقابت‌های ناسالم، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از علل مهم بروز سکته‌ قلبی بویژه در جوانان است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از ایسنا، دکتر محسن قراخانی اظهار کرد: 35 سال است که در حیطه بیماری‌های قلبی در حال فعالیت هستم، در سال‌های گذشته به ندرت دیده می‌شد که جوانی دچار عارضه سکته قلبی شود.
وی افزود: در 30 سال گذشته بیشتر مشکلات رماتیسم و دریچه‌ای بود که بیمار را گرفتار می‌کرد و سکته قلبی بویژه در جوانان به ندرت دیده می‌شد، اما متاسفانه امروزه تعداد سکته‌های قلبی میان جوانان زیاد شده است.

این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: 30 سال، مدت زمان آن چنان طولانی نیست که طی آن، تعداد سکته‌های قلبی در جوانان تا این اندازه رشد داشته باشد.

قراخانی تصریح کرد: ماشینی شدن زندگی بشر، استرس، کم‌خوابی، سیگار، احساسات غیرمنطقی جوانان، رقابت‌های ناسالم، تغذیه نامناسب و اضافه وزن از علل بسیار مهم سکته‌های قلبی است. متاسفانه فعالیت‌های بدنی جوانان امروز نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است؛ به طوری که برای خرید یک کیلوگرم سیب‌زمینی از سر کوچه هم از ماشین استفاده می‌کنند.

این متخصص قلب و عروق افزود: جوانان امروز ورزش را به دست فراموشی سپرده‌اند. یک‌جا نشینی و عدم جنب و جوش و شادابی است که باعث افزایش آمار جوانان مبتلا به سکته‌های قلبی شده است. سکته قلبی به طور معمول با افزایش سن و در دهه‌های 60 تا 70 زندگی احتمال وقوعش بیشتر است، اما اکنون به سن 20 تا 30 سال هم رسیده و این یک فاجعه است.

وی گفت: تصحیح روش زندگی، رسیدن به وزن ایده‌آل، انجام ورزش‌هایی که ضربان قلب را افزایش می‌دهد، تغذیه مناسب و ... به پیشگیری از سکته‌های قلبی و کاهش آمار مبتلایان کمک می‌کند.

این متخصص قلب و عروق در پایان توصیه کرد: در سکته‌های قلبی استعداد فامیلی بسیار حائز اهمیت است و افرادی که در بستگان نزدیک‌شان سابقه بیماری‌های قلبی دیده می‌شود حتما باید از سنین پایین‌تر به فکر سلامتی قلب خود باشند و حتی اگر احساس سلامتی کامل هم دارند، چکاپ‌های سالانه را فراموش نکنند و فشارخون و چربی خون خود را نیز کنترل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار