فرصت دو هفته‌ای روسیه و چین برای اثبات دوستی با ایران/ لنزهای دوربین رسانه‌ها بیش از پیش به روی مواضع هسته‌ای زوم ‌می‌شود

در این روز های حساس مذاکرات هسته‌ای، از کشورهایی چون چین و روسیه انتظار می‌رود دوستی خودش با ایران را ثابت کرده و امتحان خود را پس دهند، چرا که از غرب انتظاری جز دشمنی نداشته و نداریم.

به گزارش خبرنگار  سیاست خارجی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران، "دهم تیر ماه" تاریخی که خیلی‌ها در تقویم خود دور آن خطی چند لایه قرمز کشیده‌اند و در صف اول این خیلی‌ها، کشورهایی چون آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین قرار دارند که اراده سیاسی دیپلماسی کشورشان بر کم و کیف این تاریخ اثر گذار خواهد بود.

روسیه و چین

 در اوایل از سر گیری مذاکرات هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی در دولت یازدهم، رسانه‌ها با کنجکاوی دو چندان این مذاکرات را رصد می‌کردند اما بررسی مواضع طرفین از حساسیت امروز برخوردار نبوده چراکه رفتار قلدر مابانه آمریکا چندان موضوع جدیدی نبود و تکرر آن نیز با توجه به شفاف نبودن واقعیت‌های ایران در جهان، باعث نمی‌شد انگشت اشاره به سوی آنها نشانه رود.

به گفته رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان امروز واقعیت صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران دیگر بر کسی پوشیده نیست و حق برنامه هسته‌ای ایران به رسمیت شناخته شده است بنابراین در ابتدای کار که نه "مشترک اقدامی" وجود داشت نه "تفاهم بر سر چهار چوب‌ها"، طبیعی بود که بر اساس وهمیات، کشورها هر موضع بیرحمانه‌ای را در قبال ایران اتخاذ کرده و هرگونه به نتیجه نرسیدن مذاکرات را متوجه کشورمان سازند.

اکنون دیگر واقعیت هسته‌ای ایران بر کسی پوشیده نیست و هرکدام از طرف‌ها به علاوه گزارش‌های مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر متعهد بودن ایران صحه می‌گذارند که این امر باعث شده تا لنزهای دوربین رسانه‌ها بیش از پیش به روی مواضع طرفین زوم شود.

با در نظرگرفتن چارچوب‌ها و جدی شدن روند مذاکرات برای رسیدن به توافق جامع در مقایسه با روزهایی اولیه، اکنون هر بد عهدی، شیطنت و به طورکلی اتخاذ مواضع می‌تواند در اضافه و کم کردن پرانتزها در متن توافق تاثیرگذار باشد اما با همه این تفاصیل، در این روزهای حساس که نیازمند اراده سیاسی در مذاکرات هستیم نباید اصل بی اعتمادی در مذاکرات را از نظ دور نگه داشت.

بدون شک غرب به منظور خیر و صلاح ایران وارد این تورنمت نشده است بر همین اساس " سیدعباس عراقچی" مذاکره کننده ارشد تیم هسته‌ای کشورمان با زیرکی تمام در این فرصت باقیمانده به طرف مقابل گوشزد می‌کند که جدیت ایران و متعهد بودنش دلیل بر اعتماد نیست.

وی
در خصوص نحوه برگشت پذیری تحریم ها و زمانبندی لغو تحریم ها گفت: برگشت پذیری یک اصل مهمی است که هر دو طرف روی آن نظر دارند، بنای ما در این مذاکرات بر بی اعتمادی است و این یک واقعیت است.بیشتر

نظر به این احوال، از غرب جز دشمنی انتظاری نداشته و نداریم اما در میان این 6 قدرت باید یک تمییزی میان روسیه و چین و دیگر کشورها قائل شویم.

از سوی دیگر پس از بیانیه سوییس شنیده ها حکایت از نقش سازنده این دو کشور در مذاکرات داشت که در همین راستا
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از نقش بسیار مهم روسیه در دستیابی به چارچوب یک تفاهم با ایران سخن گفت و افزود: حضور روسیه به عنوان یکی از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل و به ویژه تیم فنی این کشور در مسائل مربوط به جزییات مذاکرات بسیار مفید بود و این کشور می‌تواند نقش بسیار مهمی در لغو تحریم‌ها علیه ایران ایفا کند.

همچنین "جاش ارنست" سخنگوی کاخ سفید میگوید؛ با وجود اختلاف با چین، این کشور در برخی حوزه ها از جمله گفتگوهای پنج بعلاوه یک با ایران مثبت و سازنده عمل کرده است.

این در حالی است که
تصمیم جدید روسیه برای لغو تحویل سامانه دفاعی اس -۳۰۰ تحلیلهای جدیدی را در رابطه با موضع این کشور در مذاکرات به وجود آورده است اما نگاه وزیر امورخارجه کشورمان به این موضوع چیز دیگری است؛ "محمدجواد ظریف"  تصمیم جدید روسیه برای لغو تحویل سامانه دفاعی اس -۳۰۰ را کاملا قانونی خواند و گفت: این تصمیم هیچ تاثیری بر مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ ندارد.

سرگئی ریابکوف نماینده روسیه نیز دو هفته مانده به ضرب الاجل تعیین شده اعلام کرد گفتگوها برای رسیدن به توافق هسته ای بین ایران و قدرت های بزرگ به کندی پیش می رود.بیشتر

روسیه و چین کشورهای هستند که ایران علاوه بر تعامل در مذاکرات هسته‌ای، مناسبات خوبی را با این کشورها دارد و به قولی انتظار می‌رود که اکنون دوستی خود را ثابت کرده و امتحان خود را پس دهند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۹ ۲۳ خرداد ۱۳۹۴
چینی ها رو که از روی اجناسشون می شه شناخت.
آخرین اخبار