در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سینماگران از اصلاح قانون معافیت‌های مالیاتی می‌گویند

معافیت‌های مالیاتی چند سالی است که به موضوع چالش‌برانگیز در میان هنرمندان تبدیل شده است و حالا با اختصاص یک شعبه مجزا به پرونده‌های مالیاتی هنری، فصل جدیدی در اقتصاد سینما رقم خواهد خورد.

سینماگران از اصلاح قانون معافیت‌های مالیاتی می‌گویندبه گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران؛ در اکثر کشورهای دنیا، قسمتی از مالیاتی که شهروندان پرداخت می کنند به امور فرهنگی اختصاص پیدا می کند و در کشور ما هم توقع بر این بود که لااقل از هنرمندان مالیات دریافت نشود اما تا قبل از ابلاغ ایین نامه اصلاحی قانون مالیات چنین مشکلی وجود داشت.

مسئولان اداره مالیات هم نسبت به وجه مالی فعالیت های هنری آگاهی چندانی نداشتند و همین امر بر پیچیدگی ماجرا می افزود.

حالا اما اصلاحاتی در قانون صورت گرفته که خیلی از مشکلات را حل می  کند و هنرمندان هم تا حدودی از تغییرات جدید راضی‌اند.

در این باره با چند نفر از هنرمندان سینما گفتگویی انجام دادیم که در ادامه می خوانید.
 
رسیدگی به پرونده مالیاتی سینمایی‌ها باید متمرکز باشد
عباس بابویهی نماینده سابق صنوف سینمایی در حوزه‌های مالیاتی هم راجع به ابعاد معافیت مالیاتی سینمایی‌ها گفت: چند مسأله در مورد معافیت مالیاتی هنرمندان وجود دارد که مالیات اشخاص ثالث، افرادی که سال‌ها کار نکرده بودند و مشاغل سینمایی مشمول بند "ب" ماده 96 قانون مالیات که به موجب آن اشخاص و مجموعه‌های درحال فعالیت، موظف به ارائه‌ی دفاتر روزانه و درآمد و هزینه‌ها و نیز دفاتر کل بودند، از آن جمله است. 

بابویهی افزود: در کنار این مسائل، مالیات تکمیلی اشخاص ثالث که به کارفرما مربوط نمی‌شود، تا کنون از کارفرما دریافت می‌شد، یعنی اگر در پروژه یا مجموعه‌ای عده‌ای مالیات خود را پرداخت نکرده بودند، احکام شامل کل گروه می‌شد و مسئولیت پرداخت آن برعهده تهیه کننده بود نه شخص خاطی. 

مسئول بخش مسابقه اولین جشنواره فجر بعد از انقلاب اظهار داشت: به دنبال مذاکراتی که با سازمان مالیات داشتیم، بسیاری از مشاغل سینمایی مشمول بند "ج" شده‌اند و سایر اشکالات نیز رفع گردید. 

بابویهی تصریح کرد: در گذشته تئاتری‌ها مشمول بند "ج" شده بودند اما سینمایی‌ها در ردیف بند "ب" ماده 96 قرار داشتند و موظف به ارائه‌ی دفاتر محاسباتی مالیاتی بودند و صرف اظهارنامه کفایت نمی‌کرد، اما با اقدامات ما، تا پایان خرداد و اوایل تیرماه، ارائه اظهارنامه  شرط معافیت مالیاتی است. 

کارگردان "دشمن" در خصوص اشکالاتی که در اجرای آیین نامه اصلاح قانون معافیت وجود دارد بیان داشت: رسیدگی به پرونده ها در هیأت حل اختلاف در شکل عمومی جریان دارد که باید با یک تمرکز هدفمند، دادرسی‌ها برای هنرمندان سینمایی به شکل اختصاصی صورت گیرد تا معافیت مالیاتی برای برخی فعالیت ها که به شغل هنری افراد مربوط نیست، یکی نشود. 

عباس بابویهی در پایان گفت: امیدوارم با اختصاص یک شعبه مستقل به هنرمندان  تعریف مشخصی از صنف هنرمندان در قانون صورت گیرد.

انجام تکالیف در امور مالیاتی سینما باید دوطرفه باشد
علیرضا رئیسیان در خصوص معافیت مالیاتی سینمایی‌ها گفت: مدت ده سال است که اظهارنامه‌ام را ارائه می‌دهم، در گذشته مشکلات زیادی وجود داشت که بنده به شکل مفصل با آن ها روبه‌ رو بودم. 

رئیسیان افزود: یکی از این مشکلات، عدم آشنایی ممیزها در شعبه های مختلف رسیدگی با کیفیت کار فیلم‌سازی و دیگری رفتار پر از اشکال ممیز و سرممیز بود. 

وی به مشکل خود در موضوع مالیات اشاره کرد و گفت: درگذشته فارابی به من و جهانگیر کوثری وامی پرداخت‌کرد که در «بانوی اردیبهشت» مسئولان به تصور اینکه به دنبال این وام، سود و بهره و درآمدی وجود دارد، برای آن مالیات در نظر گرفته بودند و ما به مدت دو سال که بسیار آزاردهنده هم بود به دنبال اثبات این بودیم که این وام در ازای رایت فیلم هاست و درآمد آن برای فارابی است. 

کارگردان دوران عاشقی اظهار داشت: این مشکلات به دلیل پراکندگی در شعبه های مختلف دردسر زیادی به همراه داشت که با متمرکز شدن شعبه در میدان شعاع و الکترونیکی شدن روند رسیدگی‌ها، خیلی از مسائل برطرف شد و سینمایی‌ها در این شعبه امور مالیاتی را انجام میدهند. 

علیرضا رئیسیان در پایان گفت: اگر مؤدیان امر در شکل اجرایی حاضر، وظایفشان را انجام دهند ما نیز تکالیفمان را انجام خواهیم داد و نباید برطبق قانون مشکلی به‌ وجود آید. 

مالیات ندادن برای برخی افراد عادی است
داریوش ارجمند بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص معافیت مالیاتی سینمایی‌ها گفت: در حال حاضر با آمدن آیین‌نامه اصلاحی جدید و شرایطی که در آن قید شده به نظر می‌رسد مشکلات بسیاری که پیش از این در خصوص معافیت مالیاتی سینمایی‌ها وجود داشت برطرف شده‌ است.

ارجمند افزود: طی نامه‌ای که به اداره مالیات فرستاده میشود بررسی‌ها صورت گرفته و برگه‌ی معافیت به دفتر فیلم ارسال می گردد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: بنده مالیات خود را پرداخت می‌کنم، مالیات ندادن در کشورهای دیگر توهین و در ایران امری عادی محسوب می‌شود. 

داریوش ارجمند در پایان گفت: با همه این اوصاف، در کشور ما کارمندان افرادی هستند که به واقع مالیات را قبل از موعد مقرر پرداخت می‌کنند و این ستودنی است.

کارشناسان فرآیند تولید در سینما را نمی‌شناسند
بهنام بهزادی تهیه‌کننده و کارگردان سینما در خصوص مالیات و معافیت سینمایی‌ها از آن گفت: فرآیند تولید در سینما با تولید در کارخانه متفاوت است و کارشناسان سازمان مالیات فرآیند تولید در سینما را نمی‌شناسند و بسیاری از مشکلات از همین‌جا شروع می‌شود و این امر با وجود دستورالعمل جدید، هنوز  حل نشده‌ است.

وی افزود: در بسیاری از قراردادهای کاری، تهیه‌کننده مسئولیت همه را در این زمینه به دوش می‌کشد که این امر پسندیده نیست.

کارگردان «قاعده تصادف» در ادامه در خصوص تمرکز شعب دادرسی بیان داشت: با متمرکز شدن شعب هنرمندان، انجام امور مالیاتی تسهیل شده است، اما نکته قابل توجه این است که قوانین مالیاتی دست‌ و پاگیر هستند و این تمرکز صرفاً در بخش اداری است.

بهزادی افزود: در کنار این امر نبود شناخت با روند تولید فیلم باعث می‌شود که بعد از تولید، فرآیندی در این سازمان انجام می‌گیرد و اسنادی مالیاتی ضبط می‌شوند که نادرست هستند و صدور آن‌ها نتیجه عدم شناخت کارشناسان است.

بهزادی در خصوص مراجعه اینترنتی در موضوع مالیات گفت: مراجعات حضوری و صرف زمان کم در مقایسه با گذشته خوب است، اما تا زمانی‌ که تهیه‌کنندگان ندانند آن فرآیند اداری که نسبت به آن‌ها انجام می‌شود چگونه خواهد بود، فایده‌ای ندارد.

وی عنوان کرد: در مراجعه اینترنتی برای مالیات مشکلاتی به‌وجود آمده که موجب پدید آمدن سوءتفاهم‌هایی شده‌ است.

بهزادی در پایان با اشاره به راهکارهایی برای بهبود این وضعیت گفت: باید واحدی تشکیل شود تا طی تعاملی دوطرفه تعاملی با خانه سینما برای شفاف‌سازی قوانین انجام و آشنایی با روند تولید در سینما برای کارشناسان مالیات صورت گیرد.

برخی سینمایی‌ها قادر به ارائه اظهارنامه نیستند
عبدالرضا اکبری بازیگر سینما و تلویزیون در خصوص معافیت مالیاتی سینمایی‌ها گفت: سینمایی‌ها ممکن است در طول یک فصل کم‌کار یا بی‌کار شوند و به‌جهت ناتوانی مالی نتوانند اظهارنامه پرکرده و مالیات دهند؛ آن‌ها معمولاً گزیده‌کار هستند و در کنار این اوضاع باید دغدغه مالیات را هم داشته باشند؛ خوشبختانه در دو سال اخیر مسائل مربوط به مالیات به‌خوبی انجام و رعایت شده است.

وی ادامه داد: مدیریت جدید باعث تغییر در اوضاع معافیت مالیاتی سینمایی‌ها شده‌است و تأثیر خوبی را در وضعیت کنونی موجب شده‌است.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار