اهالی موسیقی باید ارکستر ملی را به‌خوبی بشناسند تا بتوانند پیشرفت چشم‌گیری در حوزه موسیقی داشته باشند.

لوریس چکناواریان رهبر ارکستر در خصوص فعالیت مجدد ارکستر سمفونیک ملی به خبرنگار حوزه موسیقی گروه فرهنگ و هنر باشگاه خبرنگاران گفت: ارکستر ملی، زبان مادری موسیقی هر کشور است و تا زمانی‌که هنرمندان با این زبان آشنا نشوند نمی‌توانند در حوزه موسیقی موفق شوند.

وی افزود: خیلی خوشحالم که ارکستر موسیقی ملی باری دیگر فعالیت خودش را آغاز کرده و بسیار از اجرا و رهبری استاد فخرالدینی لذت بردم و اگر بتوانیم در این‌مسیر موفق شویم، بطور حتم در سطح بین‌الملل هم با موفقیت‌های چشم‌گیری مواجه خواهیم شد.

چکناواریان در خصوص قطعات این اجرا اظهار داشت: مدت‌ زمان اجرای این کنسرت 2 ساعت بود که مردم بدون هیچ‌گونه استراحتی تا پایان نشستند و گروه هم تمامی قطعات را بدون هیچ‌گونه نقصی اجرا کردند، که این خود جای تبریک دارد، واقعاً لذت بردم و به داشتن چنین گروه‌هایی افتخار کردم.

چکناواریان در مورد عمده کارهای خود در زمینه «رستم و سهراب»، «پردیس»، «پریسا» و یا سمفونی کوروش و اجرای آن بیان کرد: وقتی آهنگسازی را انتخاب کردم این سوأل را از خودم پرسیدم که دوست دارم آدم امروز باشم یا فردا، آدم امروز یک‌بار مصرف است و به‌سرعت از یادها خواهد رفت، اما آدم فردا بودن با خود ماندگاری را به‌دنبال می‌آورد و من هم دوست دارم با آثارم در یادها ماندگار شوم، 6 اپرا نوشتم که 4 اپرا در زمینه شاهنامه با نام‌های «رستم و سهراب»، «رستم و اسفندیار»، «سیاوش» و «ضحاک» است که 25 سال را صرف اپرای «رستم و سهراب» کردم، اما درحال حاضر بودجه و خواننده ارکستر نیست که بتوانم یک کار هنری فاخر را ارائه بدهم، اما باز هم باید این را بدانیم که کار هنر یک روزه شکل نمی‌گیرد.

وی در خصوص اجرای آثارش ادامه داد: دوست دارم قطعاتم را در زادگاهم اجرا کنم، چون بروجرد مهد هنر در ایران است و بعید نیست در چند سال آینده مرکز موسیقی ایران شود.

رهبر ارکستر سمفونیک ملی در مورد حضور «لاب چامسکی» پیانیست مشهور بین‌المللی در ایران گفت: حضور چامسکی در ایران برای فرهنگ هنر و موسیقی کشورمان بسیار قابل ارزش است و می‌تواند ما را با فرهنگ‌های مختلفی آشنا کند، با پیشرفت تکنولوژی،گفتگوی تمدن‌ها کم‌رنگ شده که این خود خطرات بسیاری برای دنیای هنر به‌وجود خواهد آورد و ما باید تلاش کنیم این گفتگوی تمدن‌ها را افزایش دهیم.

چنکاواریان در خصوص ساخت فیلم موزیک‌های آثار ماندگار سینمایی گفت: قبل از انقلاب فیلم موزیک‌های بسیاری را نوشتم ولی در حال حاضر در این حوزه فعالیت نخواهم کرد، چون فیلم موزیک‌های نیازمند یک اثر فاخر و یک بودجه خوب است که بتوان از یک ارکستر خوب برای ساخت موسیقی استفاده کرد، در غیر این‌صورت در این رشته ورود نخواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای هنردوستان این رشته کلاس آموزشی برگزار می‌کنید، اظهار داشت: 42 سال پیش در دانشگاهی در آمریکا تدریس می‌کردم، اما یک‌روز تصمیم گرفتم از این شغل استعفا بدهم و آزادانه در حوزه موسیقی فعالیت کنم ، چون معتقدم سمت‌ها مانع پیشرفت بشر می‌شود، به‌همین خاطر من تدریس را رها کردم و سفرها و رهبری‌های بسیاری را در کشورهای مختلفی انجام دادم.

رهبر ارکستر ادامه داد: شاعران هم سفرهای بسیاری کردند تا بتوانند با دایره گسترده‌تری در حرفه‌شان ظاهر شوند، باید دید، مقایسه کرد و یاد گرفت تا به کمال رسید، هنر یک پرنده است که نمی‌تواند در قفس بماند.

وی در پایان در خصوص اجرای کنسرت در سنندج خاطرنشان کرد: اجرای ارکستر در سنندج فوق‌العاده بود، موسیقی کردی یک زبان دلنشین و جذاب است و بسیار تعجب کردم که اعضای این گروه بدون دریافت هیچ حقوقی، هفته‌ای یک مرتبه از اقصی نقاط کشور سفر می‌کنند تا در کنار هم این کنسرت را اجرا کنند، این حرکت بسیار برایم قابل احترام بود و فکر نمی‌کنم هیچ جای دیگری بتوان چنین رفتارهایی را از نوازندگان مشاهده کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار