فرهاد فخرالدینی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

همسو شدن موسیقی و کلام مهمترین راز آهنگسازی فیلم‌ها است

رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران گفت: شناخت راز و رمزهای سینما و تصویر به موفقیت موسیقی و سازنده‌ی اثر کمک شایانی می‌کند.

فرهاد فخرالدینی، رهبر ارکستر موسیقی ملی ایران در خصوص ارتباط موسیقی با فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی گوناگون از جمله تاریخی در گفتگو با خبرنگار رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران گفت: تلفیق موسیقی با فیلم یک کار تخصصی است و نیازمند مطالعات گسترده است، موسیقی که در یک فیلم یا سریال شنیده می‌شود بازگوی همان تصویر و صدایی است که شاهد آن هستیم، به بیانی دیگر موسیقی و کلام همسو می‌شوند و این مهمترین راز است. 

وی ادامه داد: تاریخ را باید شناخت موسیقی در کارهای تاریخی از نظر زمان و مکان متفاوت بوده و هر دوره می‌تواند موسیقی خاص خود را داشته باشد هنگام کار برای یک مجموعه تاریخی فرض می‌کنیم که در آن زمان و مکان چه نوع موسیقی مهم بوده است از چه سازهایی باید و نباید استفاده کنیم حتی لازم است گاهی اوقات مستندتر کار کنیم موسیقی در این گونه کارها به دو شکل است: 1- موسیقی با لحن ملایم 2- موسیقی با لحن قاطع و خشمگین. اگر آهنگسازی بداند که موسیقی هر سکانسی چگونه باید باشد راه برویش باز می‌شود، چرا که سینما و تصویر پر از رمز و راز است و موسیقی‌ای موفق است که به این رمز و رازها پی ببرد. 

فخرالدینی اظهار داشت: در بین دیالوگ‌هایی که در فیلم‌ها و مجموعه‌ها رد و بدل می‌شوند، حوادثی رخ می‌دهند که در شکل‌گیری آهنگ برای آهنگساز بسیار مهم است هر کلمه‌ای بار عاطفی مخصوص به خود را دارد و می‌توان برای آن موسیقی خاص خودش را در نظر گرفت به عنوان مثال هنگامی که از عشق و دوست داشتن صحبت می‌کنیم موسیقی آن باید لحنی عاشقانه داشته باشد و بر عکس این موضوع نیز وجود دارد هنگامی که صحبت‌ها خشن هستند، آهنگساز نباید از موسیقی لطیف و عاشقانه استفاده کند البته لازم به ذکر است که استثنائاتی وجود دارد، هنگامی که مهر و عاطفه‌ای در عمق موضوع نهفته است، به طور مثال در بهبهه‌ی جنگی که حرکات بدنی، شعارها و اکشن‌های مختلف غوغا می‌کند، موسیقی نیز به تناسب تصاویر بیداد می‌نماید، اما زمانی که حادثه‌ی بزرگی مانند مرگ مهمترین پرسوناژ رخ می‌دهد لحن عجیب و آرام، جایگزین گفتگوهای خشونت‌آمیز شده و موسیقی خشن کنار رفته و یک آهنگ عاطفی خودنمایی می‌کند. 

آهنگساز سریال امام علی (ع) بیان کرد: هر حرف، حرکت، سکانس و پلانی می‌تواند تعریف و موسیقی خاص خود را داشته باشد و در نتیجه دیده‌ها تبدیل به شنیده‌ها شوند. یک آهنگساز باید درست بشنود و شنیده‌های درست خود را به بیننده انتقال دهد، هنگامی که لحن کلام عوض می‌شود، ناگزیر لحن موسیقی هم باید تغییر کند. 

آهنگساز سریال "سربداران" عنوان کرد: آهنگساز باید به ساز، ملودی و مناطق ساز (بالا، متوسط، پایین، بم) توجه داشته و با در نظر گرفتن آنها برای فیلم آهنگسازی کند، پس بهتر است ابتدا آهنگساز، فیلم را دیده و سپس به کار خود مشغول شود، هر منطقه، موسیقی خاص خود را دارد به عنوان نمونه زمانی که در یک فیلم صحنه‌ای از صخره و کوهستان و یا دشت می‌بینیم، به طبع موسیقی آنها از نظر سازبندی و دیگر مسائل متفاوت است، زمانی که زیرزمین را نشان می‌دهیم مناسب‌ترین صداها منطقه‌ی بم کلارینت است، ساز مناسب برای نشان دادن روزهای آفتابی فلوت است، زیرا این ساز روشن و شفاف است و یا در نمایش آفتاب سوزان صدای سنج، مناسب‌ترین ساز برای انتقال حس گرما است. 

فخرالدینی در پایان دغدغه‌های خود را اینگونه بیان کرد و گفت: معتقدم که باید به موسیقی توجه بیشتری شود چرا که می‌تواند نقش مفیدی در جامعه ایفا کند و جامعه را به سمت سلامت هدایت کند موضوع مهم فعلی برای من بها دادن و نشان دادن روی خوش به اهالی موسیقی و موسیقی‌دانان است زیرا اثری که ساخته می‌شود با مرارت‌های بسیار بوجود می‌آید. 

پس باید حق همه‌ی دست‌اندرکاران آن ادا شود جدا از حقوق مالی یکسری حقوق معنوی مختص به عوامل تهیه یک موسیقی، از جمله تنظیم کننده، شاعر، خواننده، سازنده و ... وجود دارد که باید معرفی شوند و به آنها پرداخته شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.