لاریجانی در پنجاهمین سالگرد شهدای حزب مؤتلفه اسلامی:

کشور و ملتی که دچار یأس باشد نمی‌تواند پیشرفت کند/ کشورهای غربی به دنبال از بین بردن داعش نیستند/ داعش 30 میلیارد دلار سلاح دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان این که امروز ایران یک قدرت بزرگ از نظر دفاعی است، گفت: در آن شرایط سخت در هشت سال جنگ دفاع مقدس ایران توانست نیروهای خود را بسیج کند و فشارها روحیه‌ها را از بین نبرد بلکه اراده‌ها را قوی کرد.

کشور و ملتی که دچار یأس باشد نمی‌تواند پیشرفت کند/ باید قدر وحدت داخلی را بدانیم
به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران علی لاریجانی در مراسم پنجامین سالگرد شهدای حزب مؤتلفه اسلامی که عصر امروز شنبه 23 خرداد ماه در محل سابق مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: از این که در این محفل نورانی بنده یک نقش حاشیه‌ای را دارم، احساس افتخار می‌کنم.

وی ادامه داد: آقای حبیبی در سخنرانی خوب مرثیه‌سرایی کردند و توانستند خیلی خوب حالات و زندگی این 4 شهید گرانقدر را ارائه دهند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در آن شرایط سیاه که کمتر کسی جرأت می‌کرد در مبارزه با استکبار و استثمار بایستد، این 4 ستاره درخشان بودند که شرایط را تغییر دادند. گرچه این عزیزان به شهادت رسیدند اما حرکت آن‌ها عمیق‌تر شد.

لاریجانی اظهار داشت: حزب موتلفه اسلامی همیشه باید افتخار کند که در این حرکت ضد استکباری و ضد استعماری شرایط پیش رو داشتند و افراد برجسته‌ای را در این راه فدا کردند، الحمدالله حزب مؤتلفه این مسیر را خوب طی کرد.

وی گفت: حزب موتلفه اسلامی هم از نظر صحت تفکر اسلامی و هم داشتن شجاعت در این مسیر راه درستی را در فضای غبارآلود طی کردند و چه افراد موثری را به میدان آوردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در این جا لازم می‌دانم که از عسگراولادی یاد کنیم چرا که ایشان حق زیادی به گردن همه ملت ایران دارند و نمونه وارسته از یک سیاستمدار تراز اول جمهوری اسلامی ایران بود و از نظر اخلاق هم در سیاست فردی ممتازی بود.

لاریجانی ادامه داد: یکی از نکات برجسته نظام جمهوری اسلامی به این موضوع برمی‌گردد که رفتار سیاسی نباید جدا از اخلاق باشد.

وی با بیان این که شیوه اخلاق عسگراولادی مثبت‌اندیشی در سیاست بود، گفت: من هیچ گاه ندیدم که ایشان در مسائل کشور اضطراب داشته باشند چون تکیه به خداوند و مردم داشت و همیشه امیدوار بودند.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در بسیاری از محافل مخصوصاً در دوران بنی‌صدر یک نگرانی‌هایی در کشور وجود داشت اما عسگراولادی همه را به یک راه صحیح و امیدوارانه دعوت می‌کرد. در واقع اداره کشور نیاز به چنین روحیه‌ای دارد.

لاریجانی گفت: آقای بادامچیان نیز این خصلت را دارد و از یک روحیه مثبت‌اندیش برخوردار است.

وی افزود: آقای رفیق‌دوست نیز همین طور بودند و در شرایط سخت دفاع مقدس ایشان نیز از کسانی بودند که خیلی امیدوارانه حرکت می‌کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در کربلای 5 مشکلات زیادی از نظر پشتیبانی در کشور وجود داشت اما آقای رفیق‌دوست گفت شما به شدت به شلیک‌های خود ادامه دهید چرا که من مهمات را به شما می‌رسانم؛ در واقع این کار را کرد.

لاریجانی با بیان این که روحیه امیدواری برای حرکت یک ملت بسیار نیاز است، افزود: کشور و ملتی که دچار یأس باشد نمی‌تواند پیشرفت کند.

وی ادامه داد: راهی که امروز عسگراولادی پیش روی ما گذاشته این است که امیدوار باشیم چرا که با تکیه به نوید الهی خداوند دست این ملت را خواهد گرفت.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: یکی از سیاستمداران اروپایی در مرکز مطالعات شورای اتحادیه اروپا به کشور ایران اشاره کرد و گفت:‌ ایران قوی‌ترین کشور در منطقه است و باید با ایران روابط راهبردی را برقرار کرد و این نکته بسیار مهمی است که ما در منطقه کشوری قوی هستیم و این که گاهی اغیار می‌گویند ایران قوی‌ترین کشور در منطقه است و باید روابط راهبردی با آن داشت که باید مورد توجه قرار بگیرد.

لاریجانی تأکید کرد: این سیاستمدار گفته است که داعش به وجود نیامده که از بین برود بلکه برای طولانی مدت است ظاهراً هم این گونه است و می‌خواهند این داعش را مدیریت کنند. آن‌ها گفته‌اند ایران تنها کشوری است که می‌تواند جلوی داعش را بگیرد و از نگاه ابزاری همواره موجب رنجش ما هستند.

وی تأکید کرد: نباید به ایران با نگاه ابزاری نگاه کرد برخی کشورهای منطقه مزاحم توافق هسته‌ای هستند چون معادلات منطقه‌ای را تغییر می‌دهند. ایران قوی‌ترین کشور منطقه است و این سخن بیراهی نیست و باید درست فهمیده شود که چرا ایران مهم‌ترین کشور منطقه است.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: کشورهای دیگر منطقه صادرات نفت داشته و همین طور پرجمعیت هستند اما آن طور که باید در منطقه اثرگذار نیستند. اقتدار ایران مربوط به این امور نیست شاید موقعیت ژئوپولیتیکی ایران اثرگذار باشد. مهم است که ما این مسئله را بفهمیم که منزلت ایران را چگونه باید حفظ کرد.

لاریجانی با اشاره به سخنان صفار هرندی گفت: سخنان ایشان درست است شهدا برای عزتمندی ایران جان خود را فدا کردند و همه مسلمانان سربلند شدند. باید بدانیم که ریشه اقتدار ایران در کجاست. ایران یک ملت ریشه‌دار و از یک سابقه تمدنی عمیق برخوردار است.

وی تصریح کرد: ایرانی‌ها همواره علاقمندند که در آینده جهان تأثیرگذار باشند و این به این برمی‌گردد که ایرانی‌ها با فکر و دانش خود در عرصه جهانی اثرگذار بودند و یک عقبه تمدنی برای ملت ایران وجود دارد که همواره احساس مسئولیت نسبت به سرنوشت مسلمانان داشتند و هیچ وقت به دنبال سیطره بر جهان نیستند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: گاهی غربی‌ها می‌گویند ایران به دنبال امپراتوری در جهان است باید بگویم این کج‌اندیشی است. ما همواره با آمریکا مبارزه می‌کردیم و دلیل این مبارزه سلطه‌گری و امپراتوری این کشور بود اما حساس مسئولیت ما برای این است که کشورهای منطقه بر سرنوشت خودشان حاکم باشند.

رئیس قوه مقننه با اشاره به این که وجود رهبری هوشمند و متوجه نسبت به همه مصالح مسلمین بسیار ارزشمند است، گفت: ایرانی‌ها همواره از رهبری پارسا و متقی برخوردارند. وقتی رهبران کشورهای مختلف را مقایسه می‌کنیم می‌بینیم که زندگی امام (ره) و زندگی رهبر معظم انقلاب همواره با سادگی، پارسایی و خداترسی همراه بوده و رهبری با هوشمندی یک عزتی برای کشورمان است و نقشش در هدایت کشور به سمت استقلال تأثیرگذار بوده و این تأثیرگذاری در داخل منطقه و خارج از کشور برجسته است.

لاریجانی با اشاره به دوران هشت دفاع مقدس گفت: رهبری در این دوران و چه در خاتمه جنگ مردم را بسیج کردند و با شجاعت و دلیری جنگ را هدایت کردند و این بسیار شجاعت می‌خواست که در این شرایط کشور را به این سمت هدایت کنند. در مسائل منطقه‌ای نیز زمانی که کشور عراق توسط آمریکا اشغال شد این رهبری بود که توانست شرایط عراق را تغییر دهد و آن‌ها در مقابل ستمگری آمریکا ایستادگی کنند و مجبور شوند این کشور را ترک کنند.

وی با اشاره به جنگ 33 روزه در لبنان نیز گفت: نقش رهبری در این راستا نیز بی‌بدیل بود. نوع تلقی و رویکرد ایشان نسبت به این موضوع سرنوشت این نبرد را تغییر داد که شاید بعدها لازم باشد اجزای آن نوشته شود. در واقع حرکت ملت ایران بدون داشتن پیشوای بزرگ، عادل، فقیه و پارسا امکان‌پذیر نبود. چه در حال حاضر و چه در آینده باید قدر ایشان را دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مقام معظم رهبری سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرد و امروز اگر مسائلی در کشور در زمینه اقتصادی و هسته‌ای مطرح می‌شود رهبری با دقت و متانت در این زمینه مطالبی را مطرح می‌کنند و ما نیز در این زمینه باید هم‌رأی باشیم و از آن تبعیت کنیم.

لاریجانی اضافه کرد: آن چیزی که موجب حرکت ملت ایران شد، حقیقت اسلام انقلابی و محمدی بود و نه اسلامی متحجرانه، خمود و آمریکایی که امروز این اسلام در کشور آمریکا برجسته شده است. اسلام محمدی را باید به درستی شناخت. امام (ره)همواره می‌گفتند اسلام اصالت نهفته است و همواره در معرض آسیب است.

وی با اشاره دغدغه شهید مطهری به اسلام گفت: در آن زمان اسلام با نگاه التقاطی و مارکسیستی بود. شهید مطهری ظاهر را نمی‌دید و خونش را در این مسیر داد تا اسلام ناب محمدی به دست آید نه اسلام التقاطی. امروز جنس دیگری از التقاط به وجود آمده که گروه‌های تروریستی هستند که بیرق اسلام سیاسی دارند اما این اسلام سیاسی، بدلی و محجرانه است که همواره بر این امر تأکید دارد که همه فرق اسلامی را از بین ببریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: جریان‌های تروریستی از بطن اسلام تأسیس شدند. داعش در واقع به وجود نیامده که یک چیزی از بین برود، بلکه می‌خواهد بماند این گروهک تروریستی نزدیک 30 میلیارد دلار سلاح در دست دارد. کشورهای منطقه و غربی‌ها همواره به این گروهک تروریستی کمک کرده و ائتلافی درست کردند که آن را از میان بردارند اما چرا کاری نمی‌کنند این برای خودشان یک فزاحت است و خیلی عاجزند در این امر و نقشه آن‌ها مدیریت داعش است. چون این گروه مسلمانان را مشغول کرده‌اند.

لاریجانی با اشاره به وحدت ملی و یگانگی اسلامی برای مسلمانان اظهار داشت: این نگاه امام (ره) در مقابل جریان تکفیری‌ها بود و بر این امر تأکید داشت که باید قدر وحدت داخلی را بدانیم. گاهی اختلافاتی در کشور به وجود می‌آید که در انتها به نزاع کشیده می‌شود اما نباید به دشمنی در داخل کشور تبدیل شود و این به معنای این نیست که ساده‌اندیش باشیم. ما نباید ظرفیت وحدت درونی را کم بگیریم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به مسئله هسته‌ای نیز گفت: چرا همواره می‌گویند ایران قدرت منطقه است چرا که داخل ایران آرام است اما سایر کشورها همواره اختلاف و درگیری و نزاع وجود دارد. در داخل ایران آرامش روانی برخورد است و باید قدر وحدت درونی را دانست و بابت آن هزینه داد و تحمل‌ها نیز باید افزایش پیدا کند.

رئیس قوه مقننه اضافه کرد: در جنگ 33 روزه لبنان کشورهای منطقه هیچ کمکی به این کشور نکردند و می‌گفتند لبنان حزب الله شیعه است و باید آنان را از میان برداشت پس از آن جنگ غزه رخ داد و کمک‌شان نکردند و می‌گفتند این جریان فارس‌هاست. وقتی یک بیماری در کشوری اسلامی رخ دهد، هر روز یک حرفی می‌زنند هدف آن‌ها فرقه فرقه کردن دنیای اسلام است و آن چه باعث وحدت ما شده وحدت امت است و ما از روی مسئولیت به کل کشورهای اسلامی نگران وحدت آن‌ها هستند.

لاریجانی در ادامه افزود: نکته بعدی روحیه جهادی است که مدیون عزتمندی ملت ما است.

وی افزود: این شهدا که در این محفل مقدس بزرگداشت آن‌ها را داریم این راه را جلوی پای ملت قرار دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:‌ یکی  از دلایل سربلندی ملت ایران به ویژگی مربوط است و ربطی به تروریسم ندارد.

رئیس قوه مقننه با بیان این که جهاد برای خدا است، اظهار داشت: تروریست‌ها درون امت اسلامی دست به ترور می‌زنند.

لاریجانی با اشاره به این که این روحیه جهادگری حرکت 37 سال پس از انقلاب را تغییر داد، افزود: امروز در خاورمیانه کشورها نیستند که تأثیرگذارند، ژست زیاد است چرا که نیروها و جریان‌هایی هستند که تأثیرگذارند.

وی با بیان این که یک عامل سرفرازی ملت ایران،‌ روحیه جهادی آن است، تصریح کرد: باید کسانی را که فکر جهادی را دنبال می‌کنند و جوانان ما را تربیت می‌کنند را عزیز بدانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: امسال دیدم رهبر معظم انقلاب در مشهد وقتی راجع به اقتصاد صحبت می‌کنند فرمودند اقتصاد مردمی باید باشد، این فکر جهادی است.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: موضوع جهادی اندیشیدن عامل سرفرازی ملت ایران است.

لاریجانی با بیان این که نکته بعدی توانمندی‌های علمی و فناوری است، افزود: ایران وقتش را به هدر نداده است چرا که برخی از کشورها که پیشرفت‌هایی را داشتند هنگامی که به آن‌ها فشار آوردند همه امکانات خود را دادندا اما ایرانی‌ها اینگونه نبودند.

وی با بیان این که امروز ایران یک قدرت بزرگ از نظر دفاعی است، گفت: در آن شرایط سخت در هشت سال جنگ دفاع مقدس ایران توانست نیروهای خود را بسیج کند و فشارها روحیه‌ها را از بین نبرد بلکه اراده‌ها را قوی کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید درست تحلیل کنیم و اگر این شش نکته که حداقل باعث اقتدار ایران شده را بفهمیم در آینده به موفقیت‌های زیادی دست خواهیم یافت.

رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: روی پای خود ایستادن هزینه دارد اما سربلندی را به همراه می‌آورد و بنده سخن این سیاستمدار را کاذب نمی‌دانم.

لاریجانی افزود: شهدای موتلفه این راه را دنبال کردند و امروز پس از 50 سال به جای این که به دنبال سلطان نفهمی در ایران دیکتاتوری کند از یک رهبر هوشمند و پارسا برخوردار هستیم.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار