ضروری ترین کارهایی که خانم ها در دهه 50 سالگی باید انجام دهند!

با رسیدن به سن 50 سالگی تغییراتی زیادی در سیستم بدنی خانم ها ظاهر می شود که با مدیریت شرایط می توان با آنها بدون مشکل روبه رو شد.

به گزارش خبرنگار کلینیک  گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگارانبرخی از این مشکلات قابل کنترل هستندبرخی از شایع ترین مشکلاتی که در این دوران پیش می آید شامل بیماری های قلبی، مشکلات هورمونی، اختلالات سیستم ایمنی، مشکلات مغزی و سرطان روده است.
 
در مشکلات قلبی تا 40 درصد احتمال خطر وجود دارد که می تواند ناشی از فشار خون بالا و کلسترول باشد.از اختلالات هورمونی این دوران نیز مشکلاتی مانند تعریق ، گرگرفتگی، پوکی استخوان را می توان نام برد.
 
اختلالات سیستم ایمنی هم به دلیل کوچک شدن غده تیموس که در ایجاد لنفوسیت های T نقش دارد، ایجاد می شود. سرطان روده نیز در 90 درصد موارد در سنین بالای 50 سال رخ می دهد و ا مشکلات مغزی این دوران می توان به ضعیف شدن حافظه اپیزودیک اشاره کرد.
 
با به کارگیری راهکارهایی ساده می توان به سلامتی این دوران را سپری کرد. که در اینجا به شرح آن خواهیم پرداخت.خواب خود را تنظیم کنیدمطالعات نشان می دهد افرادی که بین 7 تا 9 ساعت در روز می خوابند احتمال پیری  و بیماری د ر آنها کمتر خواهد بود.
 
بی خوابی و کم خوابی زمینه ساز مشکلاتی مانند استرس، تضعیف سیستم ایمنی، و خطر ابتلا به انواع بیماریهاست.خواب کافی به بهبود حافظه، فعالیت بهتر هورمون در فعالیت های استخوان سازی و عضله سازی کمک می کند.
 
اگرکمبود خواب دارید روزانه 15 دقیقه به ساعت خوابتان اضافه کنید ، یک ساعت قبل از خواب دوش آب گرم بگیرید و در اتاقی به دمای مناسب بخوابید و ساعت هشدار دهنده را از خود دور کنید.سالاد بخورید. کاهو تیره، برگ چغندر ، و اسفناج به طور موثر خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد.
 
سبزیجات بخشی از برنامه ای است که  پزشکان "از آن به نام الگوی محتاطانه" غذا خوردن،یاد می کنند. که همچنین شامل مقدار زیادی میوه، حبوبات، ماهی، مرغ، و غلات سبوس دار است. خانم هایی که بیشتر از این غذاها استفاده می کنند یک سوم خطر مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در آنان کمتر است.
 
مولتی ویتامین ها را فراموش نکنید.دریافت اندازه کافی از مواد مغذی از جمله روی، آهن، بتاکاروتن، اسید فولیک، و ویتامین B6، B12، C، D، و E- باعث افزایش پاسخ ایمنی در افراد مسن می شود اما مصرف دوزهای بالای مکمل ها ممکن است خطر مرگ زودرس را افزایش دهد.
 
بهتر است مواد مغذی از خود مواد غذایی طبیعی مانند میوه ها ، سبزیجات و سایر خوراکی های طبیعی  دریافت شود.  افزودن مواد ضروری به رژیم غذاییجایگزینی باکتری های خوب در دستگاه گوارش شما باعث بهبود عملکرد روده،می شود، همچنین سیستم ایمنی را تقویت کند.
 
با توجه به پژوهش ها، ماست حاوی سویه های لاکتوباسیلوس است که به محافظت در برابر طیف وسیعی از مشکلات دستگاه گوارش، از جمله سرطان روده بزرگ.کمک می کند. یک پیمانه ماست هر روز نیز ممکن است دراز بین بردن یبوست، اسهال، و بیماری التهابی روده موثر باشد.
 
هرآنچه را که میخورید یادداشت کنیدتا مقدار اضافی غذا مصرف نکنید . مطالعات نشان می دهند حفظ وزن در طول زمان ممکن است خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که با کاهش التهاب و کنترل قند خون و جلوگیری از آسیب پروتئین هاهمراه است را کاهش دهد.
 
تمرین برای مغز شمابهترین تعیین کننده سن مغزی شما فعالیت های ذهنی است که انجام می دهید.  فعالیت هایی مانند باغبانی و یا راه رفتن به طور منظم در دوران میانسالی خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش می دهد.
 
مطالعات نشان می دهد خانم هایی که پیاده روی می کردند70 درصد کمتر دچار مشکلات ادراکی شدند و سن ابتلا در آنان 8 سال کمتر از افرادی بود که پیاده روی نمی کردند.
 
براساس تحقیقات افرادی که به طور داوطلبانه کار خیر انجام می دهدند و در فعالیت هایی این چنینی شرکت می کنند44 درصد میزان مرگ و میر در آنان تا حدود5 سال کاهش می یابد.
 
علاوه بر رعایت نکات ذکر شده که به حفظ سلامتی و قدرت مغز کمک می کنند نباید معاینات و آزمایش های دوره ای را نادیده گرفت این آزمایش به شرح زیر است:
 
معاینه چشم: هر 2 تا 4 سال
فشار خون: هر 2 سال
تست پاپ اسمیر و معاینه لگنی: هر 1 تا 3 سال
تیروئید: هر 5 سال
کنترل خال های بدن: هر سال
ماموگرافی: هر 1 تا 2 سال
قند خون: هر 3 سال با شروع سن 45 سالگی
آزمون از نظر خون مخفی مدفوع: سالانه
عکسبرداری از روده: هر 10 سال
سیگموئیدوسکوپی: هر 5 سال یکبار از سن 50 سالگی
شنوایی: هر 3 سال
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.