صالحی در اختتامیه جایزه ادبی پروین اعتصامی:

جایزه پروین فرصتی برای پایش ادبیات خلاق زنانه بوده است

جایزه پروین که هر سال آثار زنان خلاق را معرفی می کند، فرصتی برای پایش ادبیات این زنان است.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران حاضر در محل برگزاری اختتامیه ششمین جایزه ادبی پروین اعتصامی که امروز در محل پژوهشگاه فرهنگ، هنر و معماری برگزار شد. عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در ابتدا باید یاد شهیدان دفاع مقدس و به ویژه شهیدانی را که امروز با دستانی بسته و آغوشی باز به وسعت تاریخ تشییع شدند گرامی بداریم.  
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جایزه پروین اعتصامی فرصتی دو گانه دارد که یکی از آن ها شناخت پروین به عنوان شاعری بوده که نقطه نقطه عطف ادبیات ایران به حساب می آید.  
 
وی ادامه داد: پروین اعتصامی هر چند عمر کوتاهی داشت اما در همین عمر کوتاه افکار خود را به درستی منتقل کرد و شگفت انگیز آن است که دو بانوی شاعر کشورمان عمر کوتاهی داشتند اما با تلاششان به ما اثبات کرده اند که عمر به اندازه شناسنامه نیست.  
 
صالحی اظهار داشت: پروین فرصت های زیادی را برای اندیشیدن به وقایع پیرامون خود ایجاد کرده و این فرصت را هم در محتوا و هم فرم به ما داده است. 
 
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین جایزه پروین فرصتی برای پایش ادبیات خلاق زنانه بوده و در سال 93 با توجه به آمار خانه کتاب نسبت مردان به زنان نویسنده 1738 نفر به 1647 نفر بوده و در حوزه شعر نیز زنان شاعر 1312 نفر و مردان شاعر 2759 نفر بودند یعنی در حوزه داستان تقریبا برابر شدند و در حوزه شعر زنان نصف مردان هستند.  

وی ادامه داد: براساس آمار ارائه شده در سال های 1310 تا 1339، 270 مرد داستان نویس و 15 زن داستان نویس داشته ایم یعنی در این فاصله زمانی نسبت بین مردان و زنان 18 برابر بوده و در سال های 1340 تا 1349 نیز این میزان با حدود 130 مرد داستان نویس و 25 زن داستان نویس به 5 برابر رسیده است البته سال 1393 عرصه برابری یا شبه برابری زنان و مردان در حوزه داستان بوده است و در سال 1363 نیز 241 مرد مولف داستان، 28 زن مولف داستان داشته ایم در همین سال در حوزه شعر 393 مرد و 12 زن داشته ایم.  
 
صالحی اظهار داشت: در سال 1373 نسبت مردان به زنان 4 برابر بوده و ما 467 مرد و 55 زن مولف داشته ایم.  همچنین در سال 83 نیز 885 مرد داستان نویس و 554 زن داستان نویس داشته ایم در همین سال 1729 شاعر مرد و 496 زن شاعر داشتیم. بنابراین آمار مردان سه برابر زنان بودند. 
 
وی گفت: آمار موجود نشان دهنده آن است که ما در حال حاضر به طرف دهه ای حرکت می کنیم که ادبیات زنانه می شود و نسبت های 18 برابری و 30 برابری به هم می ریزد و به طرف رفع فاصله های جنسیتی حرکت می کنیم.  
 
صالحی ادامه داد: برای این که چه طور این گونه شد و در دهه های آینده چه چیزی پیش خواهد آمد می توان بسیار صحبت کرد اما آن چه که به آن رسیدیم تبلور روح زنان خلاقه بوده که در درازنای تاریخ در بخش مستتر آن بودند و هم اکنون در بخش مکشوف آن هستند زنان ما بیش از این داستان ها و لالایی هایی بی نام و نشان داشتند که امروز نام و نشان گرفتند. 
 
هم چنین در ادامه مراسم مولاوردی معاون امورزنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در بخش دیگری از مراسم اختتامیه ششمین جایزه ادبی پروین اعتصامی گفت: سخن گفتن در جمع ادیبان و سرآمدان فرهنگ و هنر کار چندان آسانی نیست. 
 
وی ادامه داد: برای اعتبارسنجی اموری هم چون رشد خلاقیت ها و معرفی چهره های شاخص زنان ادبی و بزرگداشت پروین  اعتصامی جوایز ادبی وی اهدا می شود و دلیل و علت این اعتبارسنجی مهم است.  
 
وی ادامه داد: بخشنده اعتصامی نزد پدری بزرگ شد که تربیت دختر را مهم می دانست و پروین اعتصامی نیز معتقد بود به داروی مزمن بیماری شرق منحصر به تعلیم و تربیت زنان است و با تربیت زنان زمینه رشد نهال جامعه فراهم می شود.  
 
مولاوردی اظهار داشت: این حد از نبوغ در پروین جوان شایسته تقدیر بوده و مرگ زودهنگامش فرصت نداد تا دیوان اشعارش بزرگتر شود عمر پروین بسیار کوتاه بود اما عمر نام او بسیار بلند بود هم اکنون دیوان او را دیوان خوبی و پاکی می دانند که با دیدن پیام هایش روح انسان به سوی حقیقت و تعالی سوق داده می شود.  
 
معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: کار ارزشمند پروین در انتخاب زبان مناظره در اشعارش پرده از دغدغه وی برمی دارد. 
 
وی دزد و قاضی و شکایت پیرزن را از جمله آثار مناظره ای پروین اعتصامی دانست و گفت: پیرزن در کارهای اعتصامی مظهیر تفکر و اندیشه است. شعر پروین راهکار مقابله با دو رویی عصر است و زن ایرانی در اشعار وی شناخته شده است.  
 
وی گفت: پروین نمونه برجسته سازی زن ایرانی تا سر حد مسائل اجتماعی بوده و بر سنت زنانه نیز تکیه زده اما نه همچنان که در پستوی خانه مخفی باشد. 
 
وی اظهار داشت: پروین را باید در شرایط زمانه خودش مطالعه کرد.وی در زمانی رشد کرد که حاکمیت استبداد در آن موج می زد و هر چند صاحب سبک و زبان ویژه خود است اما همچنان ناشناخته مانده زیرا که شایستگی او و تاثیرش بر فرهنگ و ادب ایران بیش از این هاست.  
 
هم چنین مهدی قزلی مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی و دبیر اجرایی ششمین جایزه ادبی پروین اعتصامی در بخش دیگری از این مراسم گفت: اعتبار یک رویداد ادبی به جای و جایگاهش است و جایزه پروین اعتصامی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این جایزه در ششمین دوره برگزاری خود شاهد انتخاب برندگانی از میان چهار هزار اثر در شش بخش است.  
 
وی ادامه داد: باید گفت که یکی از رسانه ها در اعلام برگزیدگان ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی سبقت غیرمجاز گرفته و امید است که این بار اگر به سلامت گذشته در دفعات بعد شان جوایزی چون پروین اعتصامی و جلال آل احمد را رعایت کنند.  
 
مدیر عامل بنیاد شعر و ادبیات داستانی ادامه داد: از معاونت فرهنگی وزارت ارشاد تشکر می کنم زیرا شعر و داستان و ادبیات وظیفه اداری در این معاونت نبوده و مربوط به بنیاد هم نیست و به بالاتر از آن مرتبط است. 
 
وی گفت: به نامزدها و برنده ها تبریک می گویم پروین مثال زنده ای است که می گوید زنان می توانند با حفظ ویژگی های زنانه خود هم پای مردان راه بروند او خود چنین بوده و با چشمانی باز به سراغ همه چیز می رفته است و در حوزه ادبیات شناخته شده بود هر چند زمان هر آن چه را که مخالفش باشد نمی پذیرد اما امروز شعر خوب و بد مطرح است و نه جایزه زن و مرد. امروز معتقدم که شعر خوب ماندگار است.  
 
قزلی اظهار داشت: جامعه و ادبیات امروز به حضور زنان نیاز دارد و این نیاز ربطی به میزان تاثیرگذاری این حضور ندارد.  
 
هم چنین چهرزاد بهار فعال ادبی گفت: شادمانم که به چنین جمعی دعوت شدم به نام یکی از نامدارترین زنان ایرانی برگزار شده است. 
 
وی ادامه داد: وقتی به دیباجه بهار نگاه می کنم در می یابم که پروین با چنان سخنی از سخنوری چون بهار به نبوغ و شاعری والایی رسیده و متاسفانه در جامعه بسته گذشته کمتر به چنین زنی برمی خوریم که افکارش را با لطافت بیان کند. 
 
وی ادامه داد: در آن زمان زن ایرانی اجازه تحصیل داده نمی شد و او مجاز به شناخت جامعه بیشتر از سطح خانواده خود نبوده است اما خانواده پروین او را شناختند وهر چند این شاعر زن زود از میان ما رفت اما در طول عمر کوتاه خود به خوبی افکارش را بیان کرد.  
 
بهار خاطر نشان کرد: پروین مشکلات جامعه خود را می شناخت و دغدغه آن را داشت باشد که نام و یادش همواره زنده و ماندگار باشد.  
 
گفتنی است در اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی جوایزی به سودابه فرضی پور نویسنده کتاب بهتر از شکلات مجانی، فروزنده خداجو نویسنده من و عجیب و غریب، مریم هاشم پور نویسنده کتاب هم روزنامه هم کلوچه، طلایه رویایی نویسنده کتاب حرکت تئاتر به سمت شهر، فروغ صهبا نویسنده کتاب کارکرد ابهام در فرآیند خوانش متن، مهشید میرموذی نویسنده کتاب قطار شبانه لیسبون، سعیده بویری نویسنده کتاب وداع با ملکه، هاله مشتاقی نیا نویسنده کتاب انگیرید برگ من با بوی قورمه سبزی، مریم فردوسی نویسنده کتاب هزار گره و پونه نیکویی نویسنده کتاب جاری تر از ونیز داده شد.  
 
هم چنین در پایان این مراسم از دکتر روح انگیز کراچی تجلیل شد.  
 
روح انگیز کراچی به دنبال تجلیل جایزه پروین اعتصامی از وی گفت: این جایزه به من تعلق ندارد و به تمام زنان شاعری که با وجود محدودیت ها به زبان فارسی شعر سروده اند تعلق دارد و یکی از شگفتی های جامعه ایرانی این بوده که زنان هم پای مردان شعر سرودند و نشان دادند که هنر تک جنسیتی نیست.  
 
لازم به ذکر است؛ از حاشیه های مراسم اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی می توان به گلایه مجری از رسانه ها و رساناهایی که با اعلام زود هنگام نام برندگان جایزه جذابیت و شور را از اختتامیه جایزه پروین گرفتند، اشاره کرد.  
 
گفتنی است امضای پوستر جایزه ادبی پروین اعتصامی توسط سخنرانان و برنده ها تقدیر معاون فرهنگی وزارت ارشاد از طرف این وزارتخانه از چهرزاد بهار و تقدیم جایزه هاله مشتاقی نیا برگزیده بخش نمایش نامه نویسی به مادرش و اعلام نگارش کتابی توسط این برگزیده درباره 175 غواص شهید از حواشی دیگر اختتامیه ششمین دوره جایزه ادبی پروین اعتصامی به حساب می آید.  

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.