گزارش؛

کشت محصولات گلخانه‌ای راهکاری طلایی در افزایش درآمدزایی

کشت محصولات گلخانه‌ای ضمن دست‌یابی به تولید محصولات سالم و طبیعی با کاهش مصارف آب، می‌توان با هزینه‌های کمتر و درآمدزایی بهتر برای 10 الی 12 نفر در هر یک گلخانه زمینه اشتغالزایی فراهم کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه یکی از سیاست‌های اصلی وزارت جهاد کشاورزی  سرمایه‌گذاری در کشت محصولات گلخانه‌ای در کاهش مصارف آب و افزایش تولید است باید تلاش کرد تا با آموزش و فرهنگ‌سازی تولید و مصرف محصولات ارگانیک را افزایش داد.

متاسفانه آمارها حاکی از آن است که ایران در کشت محصولات گلخانه‌ای از دیگر کشورها عقب‌تر است چرا که در ایران 8 هزار و 800 هکتار گلخانه وجود دارد این در حالی است که در دنیا 3.5 میلیون هکتار گلخانه وجود دارد که 2.5 میلیون از آن در کشور چین متمرکز است. 

براساس این گزارش؛ آب مصرفی یک هکتار زمین زراعی همیشه 5 تا 6 برابر آب مصرفی در گلخانه هاست برای مثال برای کشت محصولات گلخانه‌ای با 4 هزارلیتر آب بین 800 تا 1 تن خیار برداشت می‌شود و در حالی که در کشاورزی به شیوه سنتی 2.5 الی 3.5 برابر آن آب مورد نیاز است تا حداقل یک بار زمین زراعی آبیاری شود. 

هم اکنون 5 میلیون و 600 هزار تن گوجه فرنگی در کشور در فضای باز تولید می‌شود که با در نظر گرفتن میانگین مصرف 12 تا 16 هزار متر مکعب آب در هکتار، بالغ بر 2 میلیارد و 300 میلیون متر مکعب مصرف آب را به دنبال دارد که میانگین عملکرد آن 39 تن در هکتار است که با انتقال آن به فضای گلخانه‌ها، ضمن دستیابی به تولید بیشتر (300 تا 400 تن در هر هکتار فضای گلخانه‌ای)، 125 هزار هکتار زمین آزاد‌سازی می‌شود.

عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود : باتوجه به مشکلات کم آبی در کشورمان تولید محصولات کشاورزی پر مصرف آب در چرخه صادرات مقرون و به صرفه نیست. 

وی خاطر نشان کرد: استفاده از روش‌های گلخانه‌ای در کاهش میزان مصارف آب، سوددهی و رونق دهی بیشتر تاثیرگذار است و بایستی محصولات کشاورزی سالم و ارگانیک را براساس الگوی کشت مناسب وارد چرخه تولید، مصرف و صادرات کرد. 

بحران آب در بخش کشاورزی جدی است

علی ایرانپورعضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود : کشت محصولات کشاورزی پرمصرف آب در مناطق  کم آب از جمله سیاست‌های غلطی است که بحران آب را تشدید می‌کند .

نماینده مردم اصفهان مبارکه در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اصلاح سیستم‌های آبیاری، استفاده از روش‌های نوین به جای سنتی، آمایش سرزمینی، تغییر و اصلاح الگوی کشت ازجمله شاخصه‌های مهمی است که در رفع بحران آب باید به آن توجه کرد.

نماینده مردم لرستان و بروجرد در مجلس شورای اسلامی در ادامه این گفتگو افزود: برنج یک محصولی استراتژیک است و نمی‌توان کشت آن را به دلیل مصرف آب زیاد کاهش داد . 

بیرانوند در ادامه خاطر نشان کرد: روش‌های آبیاری قطره‌ای و تحت فشار علاوه بر اینکه راندمان آبیاری را افزایش می‌دهد و اتلاف منابع  آب را کاهش، و به کنترل علف‌های هرز و رشد محصولات کشاورزی کمک می‌کند. 

وی با بیان اینکه متاسفانه کشور ما جزء مناطق خشک و کم آب است و نبود تراکم منطقی در بارندگی‌ها کفاف آبیاری زمین‌های کشاورزی را نمی‌دهد، اظهارداشت: با بهره‌گیری از شیوه‌های آبیاری جدید به ازای هریک درصدی که راندمان را بالا ببریم نزدیک به یک میلیارد متر مکعب آب برای زمین‌های کشاورزی اضافه‌تر خواهیم داشت.

کیانوش شیرمحمدی مهندس کشاورزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: با توجه به بحران آب در کشورمان چنانچه تولید محصولات کشاورزی پر مصرف آب  در داخل فضای گلخانه انجام شود و گیاهان کم مصرف را هم با تهیه نقشه بهره‌وری آب در نقاط مختلف شناسایی و مشخص کنیم مسلماٌ از بحران آب خارج خواهیم شد.
 
وی با بیان اینکه در شرایط نا مساعد اقلیم هم می‌توان گیاه مورد نظر را داشت، تصریح کرد: با توجه به اینکه فضای گلخانه بسته است با آب کمتر، بیشترین بازده را خواهیم داشت برای مثال توت فرنگی یک گیاهی است که بیشترین میزان آب را مصرف را دارد که در چنین شرایطی  با کمترین میزان مصرف آب، بیشترین تولید را خواهیم داشت. 

این مهندس کشاورزی در پاسخ به این که آیا می‌توان در راستای کاهش مصارف  آب هندوانه را وارد چرخه تولید محصولات ارگانیک کرد، افزرود: شرایط گلخانه از نظر اکونولوژی و زیست محیطی برای کشت این محصول مناسب نیست اما با ساماندهی الگوی کشت مناسب می‌توان هندوانه را روانه بازار داخلی و خارجی کرد. 

شیرمحمدی در ادامه با تاکید براینکه محیط گلخانه دارای رطوبت و حرارت فوق العاده زیاد است و عوامل بیماری‌زایی در آنجا قادر به رشد و فعالیت بسیار زیادی هستند، خاطر نشان کرد: کنترل بیماری‌های موجود در گلخانه به ما کمک می‌کند تا در شرایط اقتصاد فعلی سموم کمتری را مصرف کنیم و بهره‌دهی و عملکرد بیشتری داشته باشیم. 

وی در راستای افزایش درآمد زایی با توسعه کشت محصولات کشاورزی تصریح کرد: هر یک گلخانه با هزینه‌های کمتر و درآمد بهتر برای 10 الی 12 نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند. 

بر این اساس؛ محصولات گلخانه‌ای علاوه بر کیفیت بهتر، از سموم کم‌تری برخوردار هستند و سلامت این گونه محصولات مورد تایید است. 

یکی از مشکلاتی که در کشت محصولات گلخانه‌ای با آن مواجهه هستیم کاهش قدرت خرید،  عدم حمایت و سرمایه‌گذاری‌های لازم در این زمینه است که بایستی با حمایت وزارت جهاد کشاورزی در این زمینه اقدامات و سرمایه‌گذاری‌هایی لازم در راستای حمایت از کشاورزان انجام شود. 

با فرهنگ‌سازی در مصرف و تعدیل در قیمت بایستی میزان تقاضا و بازار مصرف محصولات سالم و ارگانیک را بیشتر کرد. 

محصولات گلخانه در مقایسه با محصولات دیگر از آلودگی‌های کمتری برخوردار هستند و در موقع شستن آب کمتری مصرف می‌کنند و در صورتی که محصولات که درمزارع کشاورزی کشت می شود از آلودگی‌های بیشتری برخوردار هستند و در موقع شست و شو علاوه بر افزایش مصرف آب نیازمند به استفاده از مواد ضد عفونی کننده هستند .

تولید محصول با کیفیت، تنظیم محصول بر اساس نیاز داخل و صادرات و صرفه‌جویی در مصرف آب از مزایای احداث گلخانه‌هاست که می‌توان در کنار این عوامل به گسترش اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشاورزان هم به عنوان یکی از راهکارهای طلایی در کاهش مصرف آب اشاره کرد .

گزارش : مریم جلیلی پور 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار