رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی عنوان کرد:

اعتراض صنف فروشندگان لوازم خانگی به مالیات سال 93 / سود فروش لوازم خانگی بسیار پایین است

طحان‌پور با اشاره به توافق مالیاتی اتاق اصناف ایران و سازمان امور مالیاتی گفت: ما نسبت به این توافق اعتراض داریم چرا که در سال 93 رکود بر بازار حاکم بود.

اعتراض صنف فروشندگان لوازم خانگی به مالیات سال 93 / سود فروش لوازم خانگی بسیار پایین است
به گزارش خبرنگار حوزه تجارت  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد طحان‌پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی امروز در نشست خبری با اشاره به توافق مالیاتی سازمان امور مالیات و اتاق اصناف گفت: متأسفانه مالیات لحاظ شده برای صنف فروشندگان لوازم خانگی بسیار بالا است و ما نسبت به این رقم 18 درصد اعتراض داریم.

وی افزود: سال 93 بدترین سال نسبت به سال‌های گذشته بود و رکود بسیاری در بازار وجود داشت.

طحان‌پور با تأکید بر اینکه در طی سال‌های گذشته به توافقاتی که سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف داشته به طور کامل عملی نشده گفت: در سال 90 مالیات صنف لوازم خانگی 15 درصد، در سال 91، 16 درصد و در سال 92 توافق شد تا این مالیات بین 4 تا 14 درصد باشد که متأسفانه در این سال صنف فروشندگان لوازم خانگی با مشکل بسیاری مواجه شد چرا که مالیات این صنف بین 300 تا 1000 درصد افزایش یافت.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با تأکید بر اینکه پرداخت مالیات یک وظیفه است گفت: هیچ کس مخالف پرداخت مالیات نیست اما با توجه به اینکه سال 93 رکود بر بازار حاکم بود و این رکود منجر به تعدیل نیرو در برخی از کارخانجات شده است این میزان دریافت مالیات تضییع حقوق این صنف می‌باشد.

به گفته طحان‌پور صنف لوازم خانگی کالاهای خود را یا از واردات و یا از تولیدات داخل تهیه می‌کند و حساب این صنف بسیار روشن و واضح است.

وی ادامه داد: درخواست ما این است که مسئولان به بررسی صحبت‌های اعضای این اتحادیه بپردازند و اگر غیر از این به آنان ثابت شد به دریافت مالیات اقدام نمایند.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تصریح کرد: افزایش مالیات و عدم توان پرداخت آن موجب تعطیلی بسیاری از واحدهای صنفی شده است و حتی کار به جایی رسیده که ممیزی‌های مالیات، واحدهای صنفی ما را می‌بندند و می‌گویند اگر فروش ندارید این مکان را به بانک‌ها اجاره بدهید و یا آنکه پیشنهاد می‌کنند تا واحدهای صنفی برای یک سال بسته شود تا پایه مالیاتی آن کاهش بیابد.

وی افزود: راه حل پیشنهادی ما این است که سازمان امور مالیاتی به کارخانه‌ها یا واردکنندگان مراجعه کند و از آنان پیگیری کند که کالاهای خود را به کدام واحدهای صنفی فروخته‌اند.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه حاشیه سود فروش لوازم خانگی بسیار پایین است گفت: درحال حاضر یک تلویزیون 3 میلیون تومانی تنها با 40 هزار تومان سود به فروش می‌رسد در حالی که سازمان امور مالیاتی این موضوع را در نظر نمی‌گیرد و در حال حاضر سود یک پرس چلوکباب و یا ساندویچ بیش از یک کولر است.

وی همچنین با انتقاد از زمان توافق سازمان امور مالیاتی با اتاق اصناف گفت: یک بحث دیگر ما این است که چرا در اردیبهشت ماه این توافق انجام نمی‌شود و زمان آن به انتهای خرداد ماه می‌رسد که این امر موجب می شود تا اصناف در تنگنا قرار بگیرند.

**زیرساخت‌های صندوق پوز هنوز فراهم نیست

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی با اشاره به الزام نصب و استفاده از صندوق پوز در واحدهای صنفی گفت: طبق قانون اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی از سه سال قبل برای بکارگیری صندوق پوز اقدام کرده است اما سازمان امور مالیاتی نیز باید این مسئله را در نظر بگیرد که برخی واحدهای صنفی بسیار پیر هستند و امکان استفاده از آن را ندارند اما اعتقاد ما این است که با استفاده از صندوق پوز 30 الی 40 درصد واحدهای صنفی ما از پرداخت مالیات معاف می‌شوند و همچنین 30 درصد فرار مالیاتی که مربوط به واحدهای بدون پروانه کسب هستند نیز سامان پیدا خواهد کرد.

به گفته طحان‌پور سازمان امور مالیاتی هنوز زیرساخت‌های لازم را ندارد و تنها برای استفاده از صندوق پوز به اصناف فشار می‌آورد چرا که اگر با راه‌اندازی صندوق پوز مالیات اصناف کاهش بیابد باز هم سازمان امور مالیاتی آن را قبول نخواهد کرد.

** بازار لوازم خانگی در آرامش

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه با ورود دولت یازدهم بسیاری از دلال‌بازی‌ها در بازار جمع شد: گفت: مردم در حال حاضر به اندازه نیاز خود کالا را تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: در سال 91- 90 در پایان سال واحدهای صنفی کالا را می‌خریدند و در انبارهای خود نگه می‌داشتند تا در ابتدای سال بعد قیمت آن افزایش بیابد اما در حال حاضر سود بانکی، صنایع و واحدهای صنفی را فلج کرده است.

وی با اشاره به رکود در بازار مسکن گفت: این رکود در بازار لوازم خانگی نیز تأثیرگذار بوده و در حال حاضر یکی از دغدغه‌های این صنف وجود کارخانه‌های اضافی و واحدهای تولیدی زیرپله‌ای است چرا که به تولید کارخانه‌های بزرگ لطمه می‌زند و اگر به تولید باکیفیت توجه نشود در سال‌های آتی دچار مشکل جدی خواهیم شد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه سال 92، سال اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده بود گفت: اولین سازمانی که مشمول اقتصاد مقاومتی می‌شد سازمان امور مالیاتی بود که می‌توانست به هر فروشنده‌ای که کالای ایرانی می‌فروخت تخفیف  مالیاتی بدهد در حالی که سازمان امور مالیاتی این کار را انجام ندارد.

طحان‌پور همچنین با تأکید بر اینکه حاشیه سود در فروش لوازم خانگی پایین است گفت: این امر موجب شده تا اجاره واحدهای صنفی نیز بسیار کاهش بیابد چرا که فروشندگان به جهت کاهش سود تمایلی به تمدید اجاره مغازه خود ندارند و همین امر موجب کاهش اجاره‌بها شده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا صادقی
۲۳:۳۰ ۳۰ خرداد ۱۳۹۴
عامل همه گرانی ها قیمت سوخت ومالیات است
آخرین اخبار