هماهنگ کننده سابق امنیتی و مبارزه با تروریسم آمریکا گفت داعش یک اولویت امنیتی بسیار مهم برای آمریکا طی سالهای آتی نخواهد بود.

 به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سی ان ان، ریچارد کلارک هماهنگ کننده سابق امنیتی و مبارزه با تروریسم آمریکا در گفتگو با فرید زکریا مجری سی ان ان گفت ده سال است درباره این مسئله بحث و گفتگو می شود. زمانی که یکی از سرکرده های گروههای تروریستی کشته می شود به سرعت فردی جایگزین وی می شود. اگرچه برخی اوقات گفته می شود که کشتن سران فایده ای ندارد با این حال باید گفت که این اقدام مؤثر است مثلا درباره مختار باید گفت که وی شخصیتی کاریزماتیک بود که گروه تروریستی خود را ایجاد کرده بود و اداره می کرد. با این حال کشتن وی اقدام محدودی است. زمانی که این گونه اقدامات به طور پایدار صورت گیرد اثربخش خواهد بود. با این حال اگر تنها اقدام به کشتن این افراد محدود شود مؤثر نخواهد بود. از جمله اقدامات مؤثر در این زمینه دستیابی به راه حل سیاسی است. ما نیازمند حمایت مردمی برای مخالفت با القاعده و داعش هستیم و در این زمینه زیاد موفق نبودیم. تا زمانی که به راه حلی سیاسی نرسیم که شامل یک وزنه متقابل ایدئولوژیک در برابر دیدگاههای آنها است نمی توانیم به پیشرفتی در این باره برسیم. من از اعزام شمار گسترده نیروهای آمریکایی و بازگشت آنها به منطقه حمایت نمی کنم. با این حال در واقع به دخالت گسترده آمریکا نیز نیازی نیست. آنچه نیاز داریم وادار کردن همه بازیگران دیگر برای اقدامی متحد است. ما به این منظور باید به طور مستقیم کردها را مسلح کنیم و به رغم مخالفت دولت عراق باید این کار را صورت دهیم. حتی اگر حمایت هوایی از نیروهای شبه نظامی تحت حمایت ایران نیز نیاز باشد باید این اقدام را نیز صورت دهیم.

داعش نمی تواند طی سالهای آتی یک تهدید دارای اولویت بالا برای آمریکا باشد. فکر می کنم در حال حاضر بحث در واشنگتن این است که آیا باید هیچ اقدامی صورت ندهیم یا اینکه دهها هزار نیروی آمریکایی اعزام کنیم . به نظر من هر دو گزینه اشتباه است. بحث واقعی باید این باشد که در میان این دو گزینه باید چه اقدامی صورت گیرد و اینکه گفته می شود که ما گزینه دیگری نداریم اشتباه است. ما پس از حملات یازده سپتامبر گفتیم که اجازه نخواهیم داد که گروههای تروریستی محل و مامنی داشته باشند. با این حال اکنون شاهد آن هستیم که داعش دارای مناطق تحت کنترل است که میلیون ها نفر نیز در آنجا زندگی می کنند. اگر ما در این باره جدی هستیم باید اقدامی صورت دهیم. با این حال اینکه این مسئله اولویتی اصلی برای آمریکا خواهد بود من موافق نیستم.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار