توصیه یک مقام سازمان انتقال خون:

روزه داران اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت:روزه داران وهموطنان اهدای خون را به شب های قدر موکول نکنند، نیاز به خون و فرآورده های خونی مختص زمان خاصی نیست، این نیاز همیشگی است.

به گزارش گروه علمی،‌ پزشكی باشگاه خبرنگاران به نقل از  روابط عمومی سازمان انتقال خون ایران، بشیر حاجی بیگی افزود:در ماه مبارک رمضان بیماران نیازمند به خون را از یاد نبریم ،همه ساله با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان میزان مراجعه مردم برای اهدای خون به مراکز انتقال خون در سراسر کشور کم می شود.

وی خاطر نشان کرد:امسال به واسطه طولانی بودن روز و کاهش فاصله بین افطار تا سحر، میزان مراجعه مردم به مراکز انتقال خون کم شده است و به همین دلیل برای رفاه حال مردم روزه دار ،مراکز انتقال خون بعد از افطار تا پایان مراسم مناسبتی باز است.

حاجی بیگی گفت : در حال حاضر نزدیک به 930 بیمارستان و مرکز درمانی، خون و فرآورده های مصرفی خود را در کشور از مراکز انتقال خون تهیه می کنند.

وی اضافه کرد: در کلان شهر تهران، اداره کل انتقال خون استان تهران جوابگوی نیاز نزدیک به 170 بیمارستان و مرکز درمانی است.

وی ادامه داد: روزانه نزدیک به 3 هزار واحد خون و فرآورده های آن را از اداره کل انتقال خون استان تهران در خواست می شود.

 مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت :استان تهران دارای بیشترین اهدا کننده خون و بزرگترین مصرف کننده خون و فرآورده های آن در کشور است.

وی خاطر نشان کرد: در تهران بیمارستان های امام خمینی(ره)، شریعتی، لواسانی، قلب رجایی، حضرت رسول اکرم (ص) و میلاد از پر مصرف ترین بیمارستان های کشور از نظر مصرف خون و فرآورده هستند .

وی اعلام کرد: مصرف خون در استان های سیستان وبلوچستان، فارس، گیلان، مازندران، بوشهر، هرمزگان و خوزستان به دلیل حضور بیماران تالاسمی در این استان ها بسیار بیشتر از سایر استان هاست.

حاجی بیگی با بیان اینکه اهدای خون موجب نشاط معنوی و جسمانی در افراد روزه دار می شود گفت:روزه داری مانعی برای اهدای خون نیست و اهدای خون موجب نشاط معنوی و جسمانی در افراد روزه دار می شود.

وی افزود: حجم خون از دست رفته بانوشیدن مایعاتی چون آب میوه و خوردن میوه های آبدار در مدت 3-2 ساعت پس از اهدای خون جبران می شود و سلول های خونی نیز با تحریک مغز استخوان در 3-2 هفته پس از اهدای خون با سلول های جدید جایگزین می شود.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت :یک واحد خون جان سه نفر را نجات می دهد

از یک واحد خون اهدایی مردم (خون کامل) حداقل 3 فرآورده به دست می آید.

وی خاطر نشان کرد: ازپلاکت برای درمان بیماران سرطانی و افرادی که دارای بیماری های خونریزی دهنده ارثی هستند استفاده می شود.

وی اضافه کرد: از پلاسما نیز برای نجات جان بیماران با مشکل پیشرفته کبدی و سوختگی ها استفاده می شود.

وی ادامه داد:از پکسل یا گلبول قرمز فشرده شده که در جراحی های بزرگ قلب باز، بیماران دیالیزی، تالاسمی، جراحی های ارتوپدی، سوانح و تصادفات، بیماران با کم خونی مزمن و جراحی های زنان و زایمان استفاده می شود.

حاجی بیگی اظهار داشت :همچنین از خون کامل در تعویض خون نوزادان که دچار زردی هستند و نیاز به تعویض خون دارند، استفاده می شود.

پیش از اهدای خون شرایط اهدا را بدانیم

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون گفت :در هنگام مراجعه برای اهدای خون، مشاوره قبل از اهدا و ارزیابی وضعیت سلامت اهداکنندگان توسط پزشکی مستقر در انتقال خون صورت می پذیرد.

وی خاطر نشان کرد: فشار خون، نبض، وزن اهداکننده، میزان هموگلوبین خون در معاینات پزشکی مد نظر قرار می گیرند.

وی تاکید کرد: مصاحبه و مشاوره و معاینه اهداکنندگان خون در جهت دستیابی به اهداکنندگان سالم خون است، حداقل فاصله بین دو اهدای خون کامل 8 هفته یا 56 روز است واهدا کنندگان خون لازم است در 6-4 ساعت قبل از اهدای خون نوشیدنی و مایعات به اندازه کافی مصرف کرده باشند.

 تعداد دفعات اهدای خون در طول یکسال نباید از 4 بار تجاوز کند

حاجی بیگی گفت: اهداکنندگان قبل از اهدای خون باید دارای آدمگی روحی روانی و جسمانی لازم باشندو فشار خون ستیولیک باید زیر 180 و دیاستولیک باید زیر 90 باشد و

حداقل هموگلوبین برای افراد اهداکننده خون  در خانم ها 12 و در آقایان 13 گرم دردسی لیتر است.

وی ادامه داد :افرادیکه بعد از سن 10 سالگی دچار هپاتیت، زردی، یرقان شده اند و کسانیکه در گذشته هورمون رشد انسانی دریافت کرده اند و افرادی که مارکرهای ویروسی هپاتیت C,Bدر آنها مثبت بوده است از اهدای خون معاف دایم هستند.

وی خاطر نشان کرد: همچنین افرادیکه دچار سرماخوردگی هستند تا یک هفته بعد از بهبودی و رفع علائم و کسانی که خالکوبی، حجامت، طب سوزنی، سوراخ کردن گوش داشته اند تا یکسال از اهدای خون معاف هستند.

حاجی بیگی گفت :افرادی دارای کم خونی ناشی از فقر آهن تا درمان کامل و بدست آوردن شرایط لازم برای اهدای خون معاف موقت از اهدای خون هستند، دوره کامل درمان فقر آهن حدود 6-4 ماه است.

وی با اشاره به اینکه افرادی که عمل جراحی بای پس کرونر انجام داده اند از اهدای خون معاف دایم هستند ،اظهارداشت : با مصرف آنتی بیوتیک های تزریقی تا 4 هفته پس از قطع دارو و رفع علایم عفونت و آنتی بیوتیک های خوراکی 2 روز پس از قطع دارو و رفع کامل علایم می توانند خون اهدا کنند.

مدیرکل روابط عمومی سازمان انتقال خون بیان کرد:بیماران دیابتی که انسولین تزریق می کنند از اهدای خون معاف هستند و مصرف پیروکسیکام و آسپرین اگر صرفا برای تهیه پلاکت از خون کامل اهدایی باشد در صورت مصرف دارو در 3 روز گذشته ممنوع است.

وی خاطر نشان کرد: خلبانان وخدمه پروازی هواپیما های مسافرتی، رانندگان جرثقیل و کلیه وسایط نقلیه سنگین و کسانی که در آتش نشانی کار می کنند،، ورزشکارانی که ورزش سنگین و حرفه ای انجام می دهند و افرادی که در ساختمان های مرتفع و روی داربست کار می کنند، کوه نوردان، رانندگان قطار و مترو باید حداقل 24-12 ساعت بین اهدای خون و برگشت به کار فاصله باشد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار