اشتاين‌ماير:

برآنیم تا پایان ژوئن توافق را نهایی کنیم

وزير خارجه آلمان اعلام کرد: تبديل نکات کليدی بيانيه لوزان به متن توافق ساده نيست، اما طرفین مذاکره‌کننده قصد دارند تا پایان ماه ژوئن توافق نهایی را تنظیم و امضاء کنند.

اشتاين‌ماير: برآنیم تا پایان ژوئن توافق را نهایی کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران
"فرانک والتر اشتاین مایر"، وزیر امور خارجه آلمان، پس از دیدار با محمدجواد ظریف، همتای ایرانی‌اش در لوکزامبورگ در گفت‌وگو با دو شبکه اول و دوم تلویزیون دولتی آلمان گفت: این دیدار در حاشیه دیدار وزرای خارجه (اروپا) برنامه ریزی شده بود. مذاکرات با همکاران اروپایی ما نیز ادامه خواهد داشت. آنها نیز بر این باورند که ما در آغاز یک مرحله سرنوشت ساز قرار داریم و من امیدوارم که این مرحله ظرف چند روز آینده در خصوص مذاکراتی که بیش از یک دهه به طول انجامیده است به نتیجه برسد. از نظر جامعه بین‌الملل، مذاکرات تا زمانیکه بر این باور بودیم که ایران به دنبال دستیابی به استفاده صلح آمیز از انرژی اتمی نیست و در پی توسعه نظامی تسلیحات اتمی است، نگران کننده بود. 

اشتاین مایر ادامه داد: ما در مذاکرات گروه پنج بعلاوه یک در لوزان سوئیس وارد یک مرحله تعیین کننده شدیم و توانستیم روی نکات کلیدی با هم توافق کنیم. البته هنوز به هدف نرسیده‌ایم. اکنون باید این نکات اصلی را به یک متن نهایی مورد توافق تبدیل کنیم. این، کار ساده ای نیست و طبیعی است که مذاکره بر سر جزئیات، موانعی را تولید می‌کند. ما امروز نیز در این باره با هم صحبت کردیم و من امیدوارم طرف ایرانی در راهبرد مذاکراتی خود، جدی و مصمم باشد و تلاش کند تا چارچوب توافق لوزان پیش برود. در این راه به نکات اضافی نیازی نیست و قرار نیست بیش از آنچه که در آنجا (لوزان) در موردش مذاکره شد، توافق شود.

وی افزود: هنوز نمی‌توانیم به‌دقت در مورد جزئیات این توافق صحبت کنیم اما برآنیم تا پایان این ماه (ژوئن) توافق را نهایی کنیم. تحقق این خواسته در چند روز آینده مشخص می‌شود اما من امیدوارم که این اتفاق بیفتد. ما امیدوارم نگاه ایران به این مذاکرات یک نگاه تعیین کننده و رو به جلو باشد و در این صورت است که می‌توانیم به توافق دست یابیم. آنچه که تاکنون مهم بوده آن است که ما بیش از یک دهه است برای خاتمه دادن به این مناقشه در یک فرآیند مذاکراتی قرار داریم. سایر مناقشاتِ در خاورمیانه (غرب آسیا) که بسیاری از مردمان کشورهای این منطقه از آن متأثر شده‌اند نیز از اهمیت برخوردار است. معتقدم دستیابی به راه حل مناقشه اتمی ایران می‌تواند اثر امیدوارکننده ای بر حل چالش‌های سایر طرفهای مناقشات منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) داشته باشد. از این رو رسیدن به راه حل در واقع تلاشی برای آرام کردن اوضاع در این منطقه است. اکنون باید ببینیم که آیا در هفته آینده می‌توانیم به این مهم دست یابیم یا خیر.

مساله دومی که در حاشیه دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا مطرح شد ادامه مذاکرات مربوط به اوکراین بود. متاسفانه ظرف دو هفته گذشته همه ما شاهد نقض مکرر و آشکار آتش بس در شرق اوکراین بوده‌ایم و این درست، برخلاف توافقنامه مینسک است. اوضاع در این کشور همچون گذشته به اندازه کافی پایدار نیست و ما پیوسته باید وخامت اوضاع میان طرفین مناقشه را شاهد باشیم. به لحاظ نظامی، اوضاع (در شرق اوکراین) از کنترل خارج شده است. به همین خاطر من فردا از طرف لوران فابیوس، همتای فرانسوی ام به پاریس دعوت شده ام. ما در آنجا یک دیدار وزرای خارجه را در قالب گروه موسوم به «نرماندی» خواهیم داشت. در این دیدار صرفنظر از مذاکره با یکدیگر در خصوص اقدامات و ملاقات‌هایی که می‌توانیم میان فرانسه، آلمان، اوکراین و روسیه با هدف آرام کردن اوضاع انجام دهیم با هم بحث و تبادل نظر خواهیم کرد تا در نهایت بتوانیم توافقنامه مینسک را عملیاتی کنیم. 

مساله سومی را که ما امروز در چارچوب دیدار وزرای خارجه اتحادیه اروپا با هم مطرح کردیم مهاجرت (به اروپا) بود. سندی در این زمینه منتشر شده که به پیشنهاد کمیسیون اروپا و نیز نمایندگان عالیرتبه فرانسه، ایتالیا، آلمان و اسپانیا تنظیم شده است. همه طرف‌ها بر اینکه مسئولیت‌های انسانی در مهاجرت بر سایر مسائل دیگر ارجحند، تاکید دارند. منظور ما انسان‌هایی هستند که از طریق دریای مدیترانه و به‌طور غیرقانونی به اروپا مهاجرت می‌کنند. ما باید فعالیت‌های مشترک را برای بهتر شدن اوضاع بکار بندیم و از جمله مسیرهایی را که باندهای تبهکارِ انتقال غیرقانونی مهاجران به اروپا در آنجا تردد می‌کنند، شناسایی و امن کنیم. علاوه بر این ما در حال حاضر پیشنهادهایی را نیز برای طرح در شورای امنیت سازمان ملل و متعاقب آن، تصمیم گیری یا صدور قطعنامه در این زمینه در اختیار داریم که باید در نشست وزرای خارجه اتحادیه اروپا در این مورد نیز با هم صحبت کنیم. 

فرانک والتر اشتاین مایر در پاسخ به سئوال خبرنگاری که از وی پرسید آیا در این نشست در مورد تمدید تحریم‌های روسیه نیز صحبت شد، گفت: ما هیچ بحثی را در خصوص تمدید تحریم‌ها نداشته‌ایم و به بیانی بهتر تمامی کشورهای عضو در اینباره توافق داشتند. اما بر اساس معیار ما باید بگویم که توافقنامه مینسک (به‌طور کامل) اجرا نشده است و روسیه در این زمینه باید پاسخگو باشد. اما این امکان وجود دارد که دفعه بعد در خصوص تمدید تحریم‌ها مذاکراتی داشته باشیم.

وی در واکنش به اینکه شانس دستیابی به توافق هسته ای با ایران را چقدر می دانید، خاطر نشان کرد: تا آنجا که یادم می‌آید از ده سال گذشته که مذاکرات مربوط به حل و فصل مناقشه اتمی ایران جریان داشته است،  ما هرگز اینقدر در مذاکرات پیشرفت داشتیم. من پارسال هم گفتم که ما در مقایسه با نه سال گذشته، خیلی جلو رفتیم. البته این بدان معنا نیست که توافق حاصل خواهد شد بلکه ما باید مؤلفه های موافقت شده در مذاکرات لوزان را به یک متن توافق شده تبدیل کنیم. من فکر می‌کنم که این، شدنی است اما بستگی به آن دارد که ایران تا چه میزان می‌خواهد سازنده رفتار کند و در این شرایط که در چند متری توافق قرار داریم ایران نکوشد تا رفتارهای انحرافی از خود نشان دهد. به هر روی ما آمادگی داریم تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن با ایران به توافق دست یابیم. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار