شهرکرد؛

آغاز تعمیر و مرمت اضطراری پل تاریخی حاج الله یار بن

عملیات تعمیر و مرمت اضطراری پل تاریخی «حاج الله یار» بن در استان چهارمحال و بختیاری آغاز شد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از شهرکرد؛ مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان چهارمحال و بختیاریبا اعلام این خبر گفت: این اثر تاریخی فرهنگی دارای دو دهانه و متعلق به دوران قاجاریه است که در سال 1386 به شماره 19519 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

بهمن عسگری، هزینه تعمیر و مرمت این بنای تاریخی را افزون بر 300 میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اعلام کرد و افزود: عملیات اجرایی مرمت این پل شامل لایروبی و جمع آوری خاک های اطراف پل، درآوردن آجرهای فرسوده و جایگزینی آجر سنتی همگون، ایجاد سنگ فرش پل، تخلیه بندهای فرسوده و بندکشی با ملات گچ نیم کوب و استحکام بخشی می باشد.

به گفته وی؛ تعمیر و مرمت پل حاج الله یار بن تا 20 تیرماه جاری به طول کشیده است.

عسگری همچنین گفت: مرمت جامع این بنای تاریخی نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد.

پل تاریخی «حاج الله یار» در شهر بن، مرکز شهرستان بن در استان چهارمحال و بختیاری قرار دارد. این اثر در کوهپایهکوه بن و بافت قدیم این شهر بر روی مسیل طبیعی لاوار که از شمال به جنوب بن عبور می کند، احداث شده که در شمال آن، محله و بازار قدیم بن واقع گردیده است. این پل برای عبورآسانمردم محله بازار قدیم یا جنوب به شمال بن، توسط شخصی به نام حاج الله یار ساخته شده است.

این پل دارای 10 و نیم متر طول، 4 و نیم متر عرض و بیش از 6 متر ارتفاع از کف مسیل و دو دهانه در کنار هم، به شکل سوار و پیاده است که نشان دهنده احداث این بنا در دو دوره نزدیک به هم می باشد. بنای هر دو دهانه پل از مصالح سنگ قلوه و نمایمالون درپایه ها، آجر در بدنهو دهانه و ملات ساروج ساخته شده است.

شهرستان بن، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری، با بیش از ۳۰۲۰۸ نفر جمعیت می باشد که مرکز آن ( شهر بن ) در فاصله 25 کیلومتری شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.