شیراز؛

بیش از 3 درصد از بیابان های کشور در فارس

استان فارس استان اول کشور از نظر وسعت رویشگاه جنگلی دارای یک میلیون و 130هزار هکتار بیابان است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران از شیراز؛ علی جواهری معاون فنی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس در مورد اقلیم استان فارس گفت:بر اساس میزان اندازه گیری و میزان بارش و تبخیر در کشور بیش از 80 درصد استان دارای اقلیم خشک و نیمه خشک است

خشکسالی حالتی نرمال و مستمر از اقلیم است. گرچه بسیاری به اشتباه آن را واقعه ای تصادفی و نادر می پندارند .

این پدیده تقریباً در تمامی مناطق اقلیمی رخ می دهد ، گرچه مشخصات آن از یک منطقه به منطقه دیگر کاملاً تفاوت می کند.

خشکسالی یک اختلال موقتی است و با خشکی تفاوت دارد چرا که خشکی صرفاً محدود به مناطقی با بارندگی اندک است و حالتی دائمی از اقلیم می‌باشد.

علی جواهری با بیان این مطلب که استان فارس بنا بر اخرین مطالعات انجام شده در منابع طبیعی و ابخیزداری دارای یک میلیون و 130 هزار هکتار بیابان است افزود: بیشترین مناطق بیابان خیز در استان در شهرستان های جنوبی همانند لار، خنج، گراش، لامرد، مهر و فراشبند و در حوزه ی شرق استان شهرستان نی ریز دارای بیشترین طبیعت بیابانی در استان هستند.

بيابان منطقه اي است كه در آن فعاليت هاي حياتي و توليد بيولوژيكي مانند فعاليت هاي انسان و حيوان و گياه كم باشد.

وی روند توسعه ی بیابان را تحت تاثیر دو عامل انسانی و غیر انسانی دانست افزود: از جمله پدیده‌های خشک سالی و دوره‌های خشک سالی، کاهش باران و تغییر اقلیم به عنوان پدیده های غیر انسانی و تخریب جنگل‌ها و مراتع، آتش سوزی‌، اجرای طرح های عمرانی کارشناسی نشده ،چرای بیش از حد دام در مراتع با پوشش گیاهی ضعیف را به عنوان فعالیت های انسانی بیابان زایی نام برد.

بیابان زایی تخریب مداوم اکوسیستم های مناطق خشک ازطریق فعالیت های انسان و همچنین نتیجه تغییرات آب و هوایی است.

جواهری در مورد بیابان زایی در استان اضافه کرد: 700 هکتار از اراضی استان استعداد این را دارند که با توجه به کاهش نزولات اسمانی، خشک سالی و تغییر کاربری ها تبدیل به بیابان شوند دریاچه ی مهارلو که پیش از این سابقه ی بیابانی نداشت و به واسطه ی کاهش میزان ورودی آب عملا به بستری مناسب برای بیابان تبدیل شده است یا دریاچه های اباده ی طشک و بختگان که به دلیل کاهش نزولات اسمانی و سد سازی های نا مناسب مستعد بیابانی شدن هستند.

ایران با دارا بودن 1.2 خشکی های جهان 34 میلیون هکتار اراضی بیابانی دارد و دارای 2.4 بیابان های جهان است و استان فارس نیز با یک میلیون و 130 هزار هکتار بیابان دارای 3.32 درصد بیابان در ایران است.

معاون فنی مدیر کل منابع طبیعی و ابخیز داری استان همچنین با اشاره به اجرای طرح مدیریت منابع بیابانی در 736 هکتار از اراضی بیابانی فارس گفت:بمظور بیابان زایی برای یکصد بیابان استان برنامه ریزی شده است.

از راه های مبارزه با بيابان زايي می توان به جلوگيري از فرسايش باد،تثبيت شن‌هاي روان درمناطق خشك و نيمه خشك در مراتع،روش هاي صحيح مدیريت مراتع و حفاظت آب و خاك از طرق مختلف اشاره کرد.

وی محدودیت در فعالیت‌های اقتصادی ،محدودیت در تولید و مهاجرت را از پیامدهای بیابان زایی عنوان داشت و گفت: برای مبارزه با این پدیده ی زیست محیطی بایستی به مردم و مسئولین کشور علاوه بر اطلاع رسانی،فرهنگ سازی کنیم.

باید برنامه ریزی ها بر اساس امایش و توسعه ی پایدار اینده باشد و نباید برای ایجاد یک فعالیت اقتصادی مربوط به عده‌ای خاص منافع ملی و عمومی را از بین ببرند و فعالیت‌های اقتصادی با استاندارد های جهانی و بر مبنای فعالیت‌ها و پتانسیل‌های موجود بایستی انجام شوند.

استان فارس با دارا بودن 12.95 درصد جنگل داری در سطح کشور و بیش از 22 میلیون هکتار مساحت جنگل در ناحیه زاگرس اکنون با یک میلیون و 130 هزار هکتار بیابان رو به رو است.

آیا دیگر وقت آن نرسیده که فکری اساسی به حال محیط زیست استان شود؟

گزارشی از علیرضا پرنیان

انتهای پیام/ز

برچسب ها: بیش ، بیابان های ، کشور ، فارس ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.