میرزایی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

سرمایه‌گذاری ٢ میلیارد دلاری برای افزایش کارایی موتورخانه‌ها

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها با اشاره به اینکه کل سرمایه‌گذاری برای اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها ٢ میلیارد دلار است گفت: این طرح در ٦٠٠ هزار موتورخانه گرمایشی کشور در بخش‌های اداری - تجاری در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام می‌شود.

محمد میرزایی در گفتگو با خبرنگار حوزه نفت گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به اینکه ثبت‌نام طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها از تیرماه امسال آغاز شده است، گفت: کل سرمایه‌گذاری لازم در این طرح ٢ میلیارد دلار است که با توجه به بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ نوع کاری که در این طرح انجام می‌شود سرمایه‌گذاری، جذب سرمایه‌گذار و بازپرداخت به سرمایه‌گذار از محل صرفه‌جویی انرژی است.
 
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت اظهار کرد: در این طرح قرار است در ٦٠٠ هزار موتورخانه گرمایشی کشور شامل ٥٠٠ هزار موتورخانه بخش مسکونی و ١٠٠ هزار موتورخانه بخش اداری- تجاری کارهای بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام شود.
 
وی با اشاره به این که دوره بازپرداخت در این طرح سه ماهه در نظر گرفته شده است، ادامه داد: پس از اجرای راهکارها، ٤٥٠٠ ریال به ازای هر مترمکعب گاز صرفه‌جویی شده به سرمایه‌گذار بازپرداخت می‌شود که دوره زمانی بازپرداخت برای ساختمان‌های اداری حداکثر ٢٢ ماه و ساختمان‌های مسکونی ٣٣ ماه است.
 
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها اظهار کرد: اگر این طرح به‌صورت کامل در ٦٠٠ هزار موتورخانه انجام شود، ٨.٩ تا ١٣ میلیون مترمکعب گاز طبیعی صرفه‌جویی می‌شود که میزان کل صرفه‌جویی ناشی از این طرح در کل دوره ١٠ سال، حدود ٣٧ میلیارد مترمکعب گاز طبیعی است.

وی با بیان این‌که به ازای هر مترمکعب گاز که سوخته می‌شود، حدود ٢ کیلوگرم گاز دی‌اکسید کربن وارد محیط‌زیست می‌شود، ادامه داد: با اجرای این طرح حدود ٧٠ میلیون تن از انتشار گازهای گلخانه‌ای و ٨٠٠ میلیون دلار از هزینه‌های اجتماعی کاهش می‌یابد.

میرزایی افزود: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت از سال ٨١ طرح‌های پایلوتی را در پنج هزار موتورخانه با هدف بهینه‌سازی مصرف انرژی انجام داد که نتایج ممیزی تأثیرات قابل‌توجهی را در کاهش مصرف انرژی و کاهش آلودگی محیط‌زیست نشان داد.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها تأکید کرد: با توجه به تجربه‌هایی که این شرکت در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت در موتورخانه‌ها داشت و پس از ابلاغ بند «ق» تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣، این شرکت اقدام به ارائه طرح کاهش مصرف انرژی در موتورخانه‌ها به شورای اقتصاد کرد که پس از طی مراحل قانونی، تصویب شد.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های طرح‌های بند ق این است که چون به ازای صرفه‌جویی به سرمایه‌گذار بازپرداخت صورت می‌گیرد در نتیجه سرمایه‌گذار دقت لازم را در انجام هرچه بهتر صرفه‌جویی انجام می‌دهد.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها افزود: شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت سال گذشته برای حدود ٤٠ موتورخانه ساختمان وزارت نفت راهکارهای بهینه‌سازی اجرایی کرده است و امسال نیز موتورخانه حدود ١٥ ساختمان دیگر وزارت نفت تعویض می‌شوند.

میرزایی افزود: استقبال شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت در انتخاب سرمایه‌گذار برای یک ساختمان، بیشتر از سرمایه‌گذارانی است که پیشنهاد سرمایه‌گذاری برای درصد بالاتر صرفه‌جویی در یک ساختمان را دهند.

مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها در شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با اشاره به این‌که میانگین سالانه مصرف انرژی ساختمان‌های مسکونی حدود ٤٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع و ساختمان‌های اداری حدود ٥٧٠ کیلووات ساعت در مترمربع است، یادآور شد: میانگین مصرف سالانه با نرم‌های جهانی زیر ١٠٠ کیلووات ساعت در مترمربع است که نشان از ظرفیت بالای صرفه‌جویی در ساختمان‌ها دارد.

میرزایی با اشاره به این‌که طرح افزایش کارایی ٦٠٠ هزار موتورخانه برای سراسر کشور در نظر گرفته‌شده است، اما به طبع سرمایه‌گذاران به سمت مناطق سردسیر که ظرفیت صرفه‌جویی بیشتری دارد، تمایل پیدا می‌کنند، یادآور شد: به ازای هر یک درجه کاهش دمای گرمایش در ساختمان، ٦ درصد مصرف انرژی کمتر می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که همه طرح‌های بند ق تبصره ٢ قانون بودجه ٩٣ ازجمله طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها از طریق سامانه اطلاعاتی مدیریت می‌شوند، اظهار کرد: همه مدیریت کار از جمله ثبت‌نام متقاضیان، انتخاب ساختمان‌ها و راهکارها، مراحل نظارتی کار، حتی صرفه‌جویی‌ها نیز به‌صورت آنلاین به‌وسیله سامانه انجام و از سوی شرکت ملی گاز که مجری طرح است، بازپرداخت می‌شود.
 
مدیر طرح افزایش کارایی موتورخانه یکی از الزامات اجرای طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها را نصب کنتور هوشمند گاز دانست و گفت: گزارش عملکرد، میزان صرفه‌جویی و محاسبه میزان بازپرداخت و صورتحساب نیز به‌وسیله کنتور هوشمند گاز انجام می‌شود.
 
وی با اشاره به این‌که یکی از مزایای طرح افزایش کارایی موتورخانه‌ها، انجام همه امور از سوی سامانه است، ادامه داد: پس از شناسایی سرمایه‌گذاران، آنها به گازهای استانی معرفی و قرارداد بسته می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.