لرستان؛

دزدی عسل خرس قهوه‌ای در منطقه شکار ممنوع لرستان

مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان از ثبت اولین تصویر خرس قهوه ای بعد از سال‌ها در لرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران از لرستان؛ فتحی گفت: در پی گزارشی مبنی بر خسارت وارده به کندوداران منطقه شکارو صید ممنوع هشتاد پهلو و نصب دوربین کمراترپ در کریدورهای این گونه در منطقه نخستین تصویر از خرس قهوه ای به ثبت رسید.

منطقه شکارو صید ممنوع هشتاد پهلو با مساحتی حدود 18500 هکتار تقریبا در مرکز لرستان واقع شده است.

امیری کارشناس مسئول زیستگاه ها و امور مناطق محیط زیست لرستان افزود: در بازدید های میدانی، رد زنی و دریافت اطلاعات از مردم بومی منطقه در زیستگاه این گونه به کمک محیط بانان زحمتکش آقایان محمد پیرزادی و محمد ویسکرمی و با نصب دوربین کمراترپ توانستیم تصاویری از حضور این گونه را به ثبت برسانیم.

خرس قهوه ای در سرتاسر رشته کوههای البرز و زاگرس در غرب کشور بویژه در استان لرستان پراکندگی دارد. کاهش شدید در تعداد و محدوده پراکنش ای گونه در سالهای اخیر آسیب جدی را به این گونه وارد کرده است. که مهمترین آن شکارو از بین بردن زیستگاه بوده است.

وضعیت جهانی زیر گونه سوری خرس قهوه ای که در ایران نیز پراکنش دارد آسیب پذیر می باشد.

خرس‌های قهوه ای به دلیل کنجکاوی و همه چیز خوار بودنشان، بسیار با انسانها در تقابل می باشند. کندوی عسل، باغات میوه و دامهای مناطق پیرامون زیستگاه خرس، موجب میشود که این تقابل اجتناب ناپذیر گردد.

از مهمترین عوامل تهدید خرس قهوه‌ای می‌توان به از دست رفتن زیستگاه‌های این گونه، شکار، حضور دام در زیستگاه‌ها، سکونتگاه‌های انسانی، مسموم کردن لاشه حیوانات اهلی، کمبود نیروی حفاظتی در مناطق و... اشاره کرد.

فتحی افزود: نکته مهمی که هم وطنان عزیزمان باید بدانند اینکه طبق مصوب نامه شورای عالی محیط زیست بهای خرس قهوه‌ای از 500000 هزار تومان به 50000000 میلیون ارتقا یافته و باید متوجه باشند هر گونه آسیب رساندن به خرس جریمه بسیار سنگینی دارد، شما هم مثل این کندو دار بهتر است با کارشناسان محیط زیست ارتباط گرفته و جدا از هر گونه اقدام خوداری نمایند و در صورت هر گونه تخلف زیست محیطی و موارد مشابهه فوق با شماره گویای شبانه روزی 1540 تماس حاصل فرمایید.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.