گسترش همکاری‌های چین و فرانسه

با ورود نخست‌وزیر چین به فرانسه، انتظار می‌رود دور جدید تعامل این دو کشور در سطح وسیع‌تری در حوزه‌های علمی و اقتصادی به ثمر بنشیند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شینهوا، همزمان با سفر اخیر نخست وزیر چین به فرانسه، کارشناسان از تعمیق بیش از پیش روابط این دو کشور آسیایی و اروپایی در حوزه‌های مختلف خبر می‌دهند.

با ورود "لی که چیانگ" به پاریس در روز گذشته و آغاز سفر چهار روزۀ این مقام بلندپایۀ جمهوری خلق چین، اولین دیدار رسمی یک نخست وزیر چینی به یک کشور اروپایی در حدود 10 سال اخیر رقم خورد و گام محکم‌تری در راستای بهبود همکاری‌های عمل‌گرایانه دو کشور فرانسه و چین برداشته شد.

قرار است در این سفر قراردادهای مختلفی در زمینه ارتقاء همکاری‌های هسته‌ای، گسترش تعامل در زمینه ابداعات و نوآوری‌های علمی، توسعه همکاری‌های اقتصادی و روابط بازرگانی، افزایش سرمایه گذاری و تأمین بودجه در پروژه‌های آتی، فعالیت در حوزه کشاورزی و پیشرفت در عرصه هوا-فضا، توسط لی که چیانگ و "مانوئل والس"، نخست‌وزیر فرانسه، منعقد شود.

سفر "شی جین چینگ"، رییس جمهور چین، در سال گذشته همزمان با پنجاهمین سالگرد آغاز روابط دیپلماتیک پکن و پاریس سبب شد شراکت راهبردی این دو کشور وارد فصل جدیدی در راستای تعامل علمی و اقتصادی گسترده در طول تاریخ چین و فرانسه شود.

فرانسه، اولین کشور غربی تأثیرگذار در جهان بود که در سال 1964 روابط دیپلماتیک خود را با جمهوری خلق چین در سطح سفیر ارتقا داد و 18 سال بعد در سال 1982 اولین قرارداد هسته ای خود را با این کشور آسیایی به امضا رساند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار