گزارش آژانس درباره ایران مثبت است/ تضمین بازگشت تحریم‌ها در صورت نقض توافق از سوی ایران

آمریکا و متحدانش تلاش می‌کنند مکانیزمی برای بازگرداندن خودکار تحریم‌های ایران طراحی کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی روزنامه ی یدیعوت آحارونوت نوشت: گزارش محرمانه ی آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران مثبت است.

دیده بان هسته ای سازمان ملل متحد می گوید ایران عموما به تعهدات خود براساس توافقنامه ی هسته ای موقت عمل کرده است.

این در حالی است که بلومبرگ گزارش می‌دهد آمریکا و متحدان اروپایی اش راهی را یافته اند که در صورت نقض توافق هسته ای از سوی ایران ، تحریم های سازمان ملل به سرعت برقرار شود. دیپلمات های غربی درگیر در گفتگوهای هسته ای با ایران گفته اند شورای امنیت سازمان ملل در فاصله های زمانی معین قطعنامه ای را تصویب و تخفیف تحریم ها را تایید می کند.

بر اساس این گزارش ، این قطعنامه به هر یک از اعضای عضو که با ذکر علت، نقض توافق را از سوی ایران گزارش کند اجازه می دهد تمدید خودکار تخفیف در تحریم ها را متوقف سازد. دولت اوباما که برای ترغیب کنگره ای بدبین به منظور پذیرش هر گونه توافقی با ایران ، کاری سخت پیش رو دارد ، تاکید کرده است این توانایی را دارد تحریم های سازمان ملل را به سرعت ضد ایران بازگرداند.

سامانتا پاور ، نماینده آمریکا در سازمان ملل پانزده روز پیش به کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا گفت کشورش برای بازگشت تحریم ها ضد ایران به چین و روسیه اعتماد نمی کند. وی افزود: « ما توانایی بازگرداندن تحریم های چند جانبه را (ضد ایران) بدون حمایت چین و روسیه برای خود محفوظ داریم.»

ویتالی چورکین ، نماینده روسیه در سازمان ملل در ماه مه بازگشت خودکار تحریم ها را ضد ایران در صورت نقض توافق رد کرده بود. چورکین به بلومبرگ نیوز گفت: « هیچ ساز و کاری برای بازگشت خودکار تحریم ها نخواهد بود.»

به گفته یکی از دیپلمات ها ، بازنگری تحریم ها هر شش ماه یا یک سال اتفاق خواهد افتاد. گروهی از کارشناسان ، شامل مذاکره کنندگان ایران و شش قدرت جهانی ، موارد نقض توافق را از سوی ایران بررسی و تصمیمی غیر الزام آور اتخاذ می کنند.

انتهای پیام /

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار