گزارش؛

بازگشت 13 تن طلای ایرانی به کشور/ آیا هنوز طلایی باقی مانده است؟

میان کش و قوس‌های سیاسی ایران و گروه 5+1 در حالی که همه‌ سرگرم اخبار و حواشی این مذاکرات هستند، مردان دیپلماسی ایران سعی در استفاده از این شرایط به نحو احسن دارند.

به گزارش خبرنگار حوزه بانک گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ میان کش و قوس‌های سیاسی ایران و گروه 5+1 در حالی که همه‌ سرگرم اخبار و حواشی این مذاکرات هستند، مردان دیپلماسی ایران سعی در استفاده از این شرایط به نحو احسن دارند.

با توجه به اینکه یکی از ارکان و اهداف اصلی مذاکرات، رفع تحریم‌های مالی و بانکی است که طی سال‌های گذشته از سوی غربی‌ها برای ایران وضع شده و در اغلب موارد موجب ایجاد مشکلاتی در روند اقتصادی کشور شده است، سیاسیون از رسیدگی به این موضوع غافل نبوده‌اند.

براساس این گزارش؛ مقرر شده بود از ششم فوریه 2013 بانک‌هایی که در سطح جهان به معامله نفت با ایران ورود نمایند اما نتوانند ثابت کننده پول نفت معامله شده در کشور خریدار نفت باقی مانده است، تحریم می‌شوند، به این مفهوم که پول نفت خریده شده هرگز نباید به ایران برسد. دوم؛ به وزارت خزانه‌داری اجازه داده شده دارایی‌های هر کسی که برای به دست آوردن فلزات قیمتی به ایران کمک کند را بلوکه کند.

به گونه‌ای که طبق اعلام ولی الله سیف رئیس کل بانک مرکزی عصر روز گذشته از نتیجه دادن پیگیری‌ها خبر داد و گفت: "بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بخشی از سرمایه طلای کشور که به دلیل تحریم‌ها امکان انتقال به داخل ایران را نداشت، سه‌شنبه شب با موفقیت تحویل خزانه بانک مرکزی شد.
 
رییس کل بانک مرکزی در ادامه افزود: معادل 13 تن طلا که قبلاً خریداری شده و در آفریقای جنوبی به صورت امانی طی 2 سال گذشته نگهداری می‌شد و به دلیل شرایط تحریم و برخی کارشکنی‌ها امکان انتقال به ایران را نداشت، بر اساس پیگیری‌های انجام شده در مذاکرات جاری در وین رفع مشکل شده و طی هفته گذشته در قالب 3 محموله که آخرین آن به میزان 4 تن بود، وارد کشور و تحویل خزانه بانک مرکزی شد."
 
علاوه بر این، رییس کل بانک مرکزی در گفتگویی ارزش 13 تن طلای آزاد شده در حاشیه مذاکرات وین را 700 میلیون دلار اعلام کرد و گفت: علاوه بر این طی دو سال گذشته 8 تن طلا به ارزش 400 میلیون دلار خریداری و وارد کشور شده است.

وی افزود: در حال حاضر ایران دیگر طلای خریداری شده که مشکل واردات داشته باشد، ندارد، مگر آنکه طلای جدیدی را خریداری کند.

انتظار می‌رود با توجه به روند پیش رو و اقدامات صورت گرفته توسط بانک مرکزی و وزارت امور خارجه و مردان دیپلماسی کلیه دارایی‌های بلوکه شده ایران آزاد و به کشور بازگردانده شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۲۰:۲۱ ۱۳ تير ۱۳۹۴
تو رو به خدا از بیت المال حفاظت کنید هر بار که خبر اختلاص را میبینم تا چند روز ناراحتم
Iran (Islamic Republic of)
ارسلان
۱۴:۴۵ ۱۳ تير ۱۳۹۴
درود بر مردان با شرف وطن پرست.....
Iran (Islamic Republic of)
اعتدال نه فقط عدالت
۱۴:۱۸ ۱۳ تير ۱۳۹۴
با سپاس فراوان از تلاش های بی وقفه دستگاه دیپلماسی
آخرین اخبار