اختلاف نظر آموزش و پرورش و تعزیرات در نظارت بر مدارس؛

آموزش و پرورش: تعزیرات حق ورود به مدارس را ندارند/‌تعزیرات حکومتی: ورود به مدارس قانونی است

هفته گذشته اعلام شد که هر هفته قرار است؛ یک گشت مشترک متشکل از قاضی شعبه تعزیرات حکومتی و کارشناس آموزش و پرورش، بر اساس گزارشات دریافتی از مردم به صورت تصادفی به مدارس غیرانتفاعی بروند و بر چگونگی ثبت‌نام دانش‌آموزان نظارت ‌کنند، اما امروز آموزش و پرورش در واکنش رسمی به این موضوع اعلام کرد که سازمان تعزیرات حکومتی با استناد به قانونی مصوب مجلس حق ورود به مدارس ندارد.

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران  هفته گذشته خبری مبنی بر نظارت گشت‌های مشترک اداره کل تعزیرات حکومتی استان تهران بر مدارس غیرانتفاعی شهر تهران از رسانه‌ها اعلام شد.

بر این اساس قرار شده است، هر هفته یک گشت مشترک متشکل از قاضی شعبه تعزیرات حکومتی و کارشناس آموزش و پرورش، بر اساس گزارش‌های دریافتی از مردم به صورت تصادفی به مدارس غیرانتفاعی بروند و بر چگونگی ثبت‌نام دانش‌آموزان نظارت ‌کنند.

اما گویا بر سر نظارت بر مدارس غیرانتفاعی و نحوه اخذ شهریه در این مدارس اختلاف نظراتی وجود دارد. چرا که امروز آموزش و پرورش در واکنش رسمی به این خبر اعلام کرد که تعزیرات حق ورود به مدارس ندارد.

مرضیه گُرد معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان مدارس غیردولتی در این باره توضیح داده و می‌گوید: با توجه به سیاست‌های کلی ابلاغی و اسناد بالادستی وزارت آموزش و پرورش، تمام مراجع از جمله سازمان تعزیرات حکومتی و به تبع آن ادارات کل استان‌ها حق ورود به حوزه آموزش و پرورش را ندارند و هرگونه دخالتی در امور مدارس و مراکز غیردولتی بدون مجوز وزارت آموزش و پرورش، ممنوع است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش نظارت و کنترل بر امور اقتصادی و هماهنگی مراجع قیمت‌گذاری و توزیع کالا را از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی و ادارات کل آن می‌داند و معتقد است که فعالیت مدارس و مراکز آموزشی غیردولتی نه تنها از مصادیق فعالیت اقتصادی نبوده و دانش‌آموزان و نونهالان کشور هم مصداق آن تعاریف نیستند.

گُرد عنوان می‌کند که با توجه به سیاست‌های کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور ابلاغی مقام معظم رهبری، آموزش و پرورش به مثابه مهمترین نهاد تربیت نیروی انسانی و مولد سرمایه اجتماعی و امری حاکمیتی است و درایت و نظارت بر آن از مهدکودک تا دانشگاه امری حاکمیتی تلقی می‌شود.

رئیس سازمان مدارس غیردولتی، همچنین با استناد به قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوب مجلس شورای اسلامی، مرجع تعیین شهریه و نظارت بر عملکرد این مدارس مراکز شورای نظارت مرکزی آموزش و پرورش می‌داند.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه می‌دهد: علاوه بر نظارت و بازرسی کلی، شورای نظارت، مطابق ماده 18 همین قانون تمام درآمدها و هزینه‌های مدارس و مراکز غیردولتی در دفاتر رسمی ثبت و جهت رسیدگی و تأیید نهایی به اداره آموزش و پرورش و اداره امور اقتصادی و دارایی ارائه می‌شود که در صورت تخلف مؤسسان مطابق مواد 33 و 34 قانون مزبور به تخلفات آنان رسیدگی خواهد شد.

در همین راستا و برای روشن شدن ابعاد این ماجرا و اینکه بالاخره چه نهاد یا ارگانی وظیفه نظارت بر شهریه مدارس غیرانتفاعی را بر عهده دارد، با سیدعبدالمجید اجتهادی سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی  گفت‌وگو کردیم. این مقام مسئول در واکنش به اظهارات رییس سازمان مدارس غیردولتی می‌گوید که هر مرجعی خودش تعیین می‌کند که آیا صالح است یا خیر و ما اعتقاد داریم؛ طبق مقررات، صالح هستیم و در این‌باره رسیدگی می‌کنیم.

اجتهادی در واکنش به اینکه آموزش و پرورش معتقد است که براساس قانون مصوب مجلس وظیفه نظارت را برعهده دارد، می‌گوید: مصوبات ما مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام است و مجلس نمی‌تواند قانون مصوب مجمع تشخیص را نفی کند، مگر با یک سری شرایط و مقررات.

سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی می‌گوید که واقعا به مردم ظلم می‌شود و شهریه‌های گزاف و سنگینی از خانواده‌ها گرفته می‌شود. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۲۸ ۱۴ تير ۱۳۹۴
هردم از این باغ بری می رسد
Iran (Islamic Republic of)
معلم
۱۸:۵۷ ۱۱ تير ۱۳۹۴
سلام آقا ما که فرهنگی هستیم توی مدارس دولتی هم برای بچه هایمان ازما پول میگیرند وای به دیگر ان
Iran (Islamic Republic of)
داداش
۱۳:۳۰ ۱۴ تير ۱۳۹۴
شما نمیدونی مدرسه فقط با کمک مردمی میچرخه و سرانه دانش آموز نفری دوهزار و پانصد تومان در سال به جایی نمیرسه!!؟چجور فرهنگی هستی داداش
آخرین اخبار