باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد؛

داروهای كورتونی زنگ خطری برای سلامتی

کورتون‌ها امروزه از رایج‌ترین و پرمصرف‌ترین دارو‌ها برای انواع بیماری‌ها به شمار می‌روند که علت اصلی آن اثربخشی قابل توجه و قدرت درمان سریع آنهاست که در کنار این خصوصیت قابل توجه، عوارض بسیار زیاد و خطرناکی را ممکن است به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران،کورتون‌ها یکی از دارو‌های مورد‌ توجه و محبوب برای پزشکان و بیماران هستند چرا که علائم بیماری را به خوبی کاهش می‌دهند و به همین دلیل بسیار قابل استفاده هستند اما گاهی بدون توجه به عوارض آن به صورت بی‌رویه مورد استفاده قرار می‌گیرند. این معضل تا‌جایی پیشروی کرده که دگزامتازون که نوعی کورتون از نوع تزریقی می‌باشد، شایع‌ترین داروی تجویزی در تمام نسخه دارویی کشور است تا جایی که کمیته کشوری تجویز و مصرف منطقی داروی وزارت بهداشت معتقد است این میزان بالای تجویز دگزامتازون با جمعیت کشور و وضعیت اپیدمیولوژیک بیماری همخوانی ندارد.

اما این دارو‌های محبوب می‌توانند عوارض جانبی زیادی داشته باشند. عوارض دارو‌های کورتونی به میزان و مدت مصرف آنها بستگی دارد، هرچه مقدار و مدت زمان بیشتر باشد عوارض آن بیشتر خواهد بود تا آن‌جا که روزنامه همشهری در گزارشی به عوارض این دارو پرداخته است، این در حالی‌است که پزشکان با توجه به منابع و زیان‌های دارو تصمیم به تجویز آن می‌گیرند.

کورتون دارو‌ی محبوب اما پر خطر
محمدرضا چیت‌ساز دارو‌ساز با بیان این مطلب که کورتون‌ها انواع مختلفی دارند و قادر به برطرف کردن هرگونه التهاب در بدن هستند، در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: این دارو در سال 1960میلادی در کشور هلند کشف‌ شد و به علت اثربخشی قابل توجهی که دارد به بازار عرضه شد.

وی افزود: با توجه به اینکه این دارو دارای قدرت اثر فوق‌العاده‌ای است اما متاسفانه دارای عوارض بسیاری است تا آنجا که اگر به صورت تزریقی و یا خوراکی مصرف شود، بدن را تحریک به انجام واکنش کرده و باعث بروز سوزش و التهاب ناشی از مصرف می‌شود.

این پزشک دارو‌ساز در رابطه با عوارض پیش رو مصرف دارو‌های کورتونی تصریح کرد: از مهمترین عوارض این دارو‌ها کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن آن‌هم به شدت بسیار زیاد است که باعث می‌شود بدن در برابر میکروب‌ها و قارچ‌ها مقاومت کمتری از خود نشان بدهد.

 شایان ذکر است، در افرادی که کورتون به مقدار زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، درصد ابتلا به انواع عفونت‌ها بالا خواهد رفت.

 پوکی استخوان نتیجه مصرف بیش از حد کورتون
چیت‌ساز به بیماری پوکی‌استخوان که در نتیجه استفاده بیش از حد از کورتون بروز می‌یابد اشاره کرد و گفت: در سالمندان بالای 60 سال مصرف بالای دارو‌های کورتونی باعث دفع کلسیم موجود در بدن شده که در نتیجه آن و ابتلای فرد به پوکی استخوان در اثر یک زمین‌خوردن ساده و یا یک ضربه به استخوان‌ها دچار آسیب شده و می‌شکنند.

به گفته وی از دیگر عوارض مصرف دارو‌های کورتونی می‌توان به اختلالات خونی، بیماری‌های معده، بیماری‌های عصبی و عضلانی و اختلالات پوستی اشاره کرد.

مصرف کورتون‌ها باید به صورت تدریجی قطع شود
این پزشک دارو‌ساز تاکید کرد: قطع دارو‌های کورتونی حتما باید به صورت تدریجی باشد چرا که قطع و عدم استفاده از یک دارو به صورت ناگهانی منجر به عوارض متعدد ذکر‌ شده و مشکل‌ساز خواهد شد.

به گفته اکرم انصار عضو انجمن متخصصان پوست ایران، مصرف طولانی مدت از دارو‌های کورتونی پس از تضعیف سیستم ایمنی بدن باعث بروز قارچ‌ پا می‌شود چرا که قارچ‌ها برای رشد نیازمند محیط مرطوب و گرم هستند به همین دلیل بهداشت‌پا باید رعایت شود.

 کورتون به عنوان داروی ضد‌التهاب پوستی
سید‌مسعود داوودی متخصص پوست و مو نیز در خصوص تجویز انواع دارو‌های کورتونی برای بیماری‌های پوستی می‌گوید: از آنجا که بسیاری از بیماری‌های پوستی مثل اگزما ناشی از التهاب پوست است و نیازمند داروی ضد‌التهاب می‌باشد، می‌توان گفت: یکی از پرمصرف‌ترین داروهایی که برای التهاب پوستی استفاده می‌شود، دارو‌های کورتونی هستند. این در حالی است که گرایش به این است که تا حد ممکن از دارو‌های کورتونی‌ای استفاده شود که مصرف موضعی داشته باشند.

 عوارض مشهود کورتون بر پوست
این متخصص پوست و مو پیرامون عوارض پوستی ناشی از مصرف زیاد دارو‌های کورتونی موضعی پوستی تصریح کرد: از جمله عوارضی که در پی مصرف خودسرانه و بیش از حد این دارو‌ها به وجود می‌آید می‌توان به نازک شدن پوست ، افزایش عروق پوستی و به دنبال آن قرمز شدن پوست اشاره کرد اما گاهی در صورتیکه به مدت طولانی مدت از دارو‌های کورتونی استفاده شود، شاهد ترک‌های پوستی و ضایعات عفونی خواهیم بود که در این موارد باید مصرف دارو‌های کورتونی قطع شده و یا حتی ممکن است دارو‌هایی برای رفع این عوارض تجویز و مصرف شود.

وی عنوان کرد: علاوه بر اگزما‌ها برای سایر بیماری‌های پوستی بسته به ماهیت آنها ممکن است کورتون مصرف شود، چرا که این دارو‌ها از خصوصیاتی چون مکانیسم خود‌ایمنی برخوردارند و در بیماری‌های خود‌ایمنی مصرف کورتون باعث رفع حالت بحرانی انواع بیماری‌ها خواهد شد.

داوودی خاطرنشان کرد: در مجموع دارو‌های کورتونی برای سرکوب کردن سیستم ایمنی بدن ممکن است به مقدار زیاد مورد استفاده قرار بگیرد که در صورتیکه تحت نظر پزشک مربوط باشد خطری متوجه بیمار نیست. 


گزارش از فرزانه فدوی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار