ساری؛

پیشروی آفت قارچ بلایت شمشاد تا بزرگترین ذخیره گاه شمشاد جهان

آفت قارچ بلایت شمشاد تا بزرگترین ذخیرگاه شمشاد جهان خیبوس سوادکوه پیشروی کرده است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جواناز ساری؛ کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران – منطقه ساری با اشاره به اینکه گونه شمشاد یکی از گونه های نادر وهمیشه سبز جنگل های شمال است گفت:شمشاد گرما دوست وسایه پسند وتحمل آفتاب شدید را ندارد وطالب آب وهوایی دریایی وبومی ناحیه رویشی خزری است.

امین وطن دوست بهترین رویشگاه شمشاد را در ارتفاع 20 تا 400 متری از سطح دریا بیان کرد وافزود:از سال 89 بیماری بلایت یا آتشک شمشاد از جنگل های گیلان آغازشد ودر سال 91 در جنگل های تلوشهر نوشهر مشاهده شد وهم اکنون سطح وسیعی از جنگل های هیرکانی را در معرض خطر قرار داده است

وی تصریح کرد: آتشک شمشاد از جمله بیماری مخرب و بسیار خطرناکی است که در سالهای اخیر در ایران ودربسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی روی این گونه مشاهده شده است وسبب خزان ویا ازبین رفتن توده های شمشاد اعم از جنگلی وزینتی شده است.

کارشناس ارشد گیاه پزشکی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران – منطقه ساری گفت:توسعه بیماری سبب ایجاد سوختگی،ریزش برگها وخزان یکنواخت نهالها درختچه ها ودرختان شمشاد می شود که این حالت معمولا از قسمت تحتانی گیاه شروع وبه سمت تاج درخت پیش می رود ودر آخرین مرحله سبب سرخشکیدگی در گیاه شده است.

امین وطن دوست افزود:در تمام مراحل زیستی این گونه از نهال تا درختان مسن دیده می شود واین درحالی است که به علت محدود بودن رویشگاه شمشاد ومطرح بودن آن را بعنوان یک گونه نادر وذخیره گاهی بیماری می تواند سبب مرگ وانقراض نسل آن شود . به گفته وی شناسایی قطعی عامل بیماری خشکیدگی شمشاد شمال کشور براساس نامه شماره 245/48-11/1/92 توسط کارشناسان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور انجام شد.

به گزارش خبرنگار استانهای باشگاه خبرنگاران از ساری،معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران – منطقه ساری گفت:ابتلا این آفت در مناطق جنگلی حوزه تالارقائمشهر،طرح های جنگلداری صنایع چوب وکاغذ مازندران،سری های برنجستانک،چایباغ،سنگسرگ،جینکا،میانا،انجیلی سرا، بشل شدت آن زیاد است

جهان آرا افزود: در صورت ادامه آلودگی این بیماری قارچی به منطقه خیبوس سوادکوه مهمترین وبزرگترین ذخیرگاه شمشاد جهان در معرض انقراض قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد:ذخیره گاه گونه نادر شمشاد شمال کشور که در سه سال گذشته مبتلا به قارچ بلایت یا آتشک شده بود دوباره با گونه های سالم واصلاح شده احیاء می شود وجان می گیرد.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران – منطقه ساری از قطع درختان آلوده وامحاء برگها وسرشاخه ها ی شمشاد همراه با رعایت مقررات قرنطیه ای در قالب پیشگیری از رشد وتوسعه بیماری،جلوگیری از خرید وفروش ونقل وانتقال شمشاد در مناطق آلوده وجمع آوری برگهای ریخته شده پای درختان وهرس سرشاخه ها آلوده و سوزاندن در کاهش آلودگی خبرداد

جهان آرا بر استفاده از ارقام مقاوم در کنترل بیماری اشاره کرد وافزود: این ارقام مقاوم را می توان با جنگل گردشی وشناسایی پایه های سالم وفاقد آلودگی که دربین توده های آلوده می رویند بذر گیری ونسبت تکثیر آن اقدام کردیم.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیزداری مازندران – منطقه ساری با اشاره به اینکه شمشاد در اشکوب پایین ، کف جنگل ودرمحیط رطوبت بالا وسایه رشد می کند و شرایط برای فعالیت قارچ مهیا است و به سرعت توسعه پیدا می کند گفت : رویشگاه شمشاد در حوزه ساری حدود 7هزارهکتار است که متاسفانه 5هزار هکتار با درجات مختلف آلوده است.

بابایی از شناسایی وتهیه پایه های مقاوم نهال های شمشاد در مرکز بذر شمال کشور در منطقه آمل خبرداد وافزود:این بذردرعرصه های که شمشاد ها آلوده شدند و ازبین رفته است جایگزین و احیا می شود

وی تصریح کرد:در سال 89 نخستین مورد در گیلان مشاهده شد درنقاط مختلف رویش گاه شمشاد اقدام به جمع آوری بذر کردیم وهم اکنون در مرکز بذر شمال کشور در منطقه آمل در سردخانه نگهداری می شود.

به گفته وی همه توده ها آلوده نیستند بلکه یک رنج خاصی که شرایط اقلیمی از نظر دما ورطوبت مهیااست این بیماری شدت زیادی دارد.


انتهای پیام/ی

برچسب ها: آفت ، بلایت ، شمشاد ، مازندران ، ذخیره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.