تکریم هم‌زبانان افغان در «ماه عسل»

حضور تنی چند از هم‌زبانان و مهاجران فرهنگی افغان در برنامه شب گذشته «ماه عسل» تصویر تازه‌ای را از آن‌ها در ذهنمان ثبت کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ بیست و ششمین برنامه «ماه عسل» در رمضان 94 درحالی روی آنتن شبکه سوم سیما رفت که تصویر تازه‌ای از مهاجران افغان سرزمین‌مان را به نمایش گذاشت.

علیخانی قبل از شروع روایت قصه مهمانان، با اظهار تعجب و البته تشکر از توجه و همراهی مردم با طرح محسنین همچنان از نگرانی خود برای اقدام احساسی برخی حرف زد و گفت: اگر از روی احساسات داریم وارد این جریان می‌شویم، این کار را نکنیم. قاطعانه در این مسیر قدم بگذاریم و امید واهی ندهیم، چرا که این بچه‌ها روی این حمایت‌های معنوی و مادی حساب ویژه و جدی باز می‌کنند.

علیخانی همچنین در تذکری جدی به افرادی که در این روزها از این طرح به نوعی در فضای مجازی سوءاستفاده و بهره‌برداری‌های خاص می‌کنند، گفت: روی این پروژه اقدامی نکنید، که ورود به این ماجرا و شیطنت‌کردن، نه‌خوردن و بردن که مردن دارد!
 
اما در ادامه برنامه مهمانان هریک به روایت قصه خود پرداختند. مهمان اول برنامه کاظمی، شاعر افغان بود که به همراه همسرش در این برنامه حضور داشت. آنها هر دو به همراه خانواده خود از اوایل دهه 60 به ایران مهاجرت کرده بودند و دلیل این مهاجرت هم تجاوز شوروی به افغانستان و نگرانی‌های ناشی از ناامنی سرزمین‌شان بود. این دو در ایران و در شهر مشهد همدیگر را دیدند و ازدواج کردند. 

کاظمی در خصوص چرایی انتخاب ایران برای زندگی گفت: وجود پیوندهای دینی و زبانی مشترک میان دو کشور، علقه فرهنگی میان از دیرباز و همچنین تعلق خاطر نسبت به ادبیات و فرهنگ ایران همه از جمله دلایلی بودند که خانواده در آن سال‌ها مهاجرت به ایران را انتخاب کردند.

اما مهمان دوم برنامه محمدباقر و همسرش هم باز به دلیل شرایط ناامن سرزمین‌شان و اوضاع بد اقتصادی افغانستان در شرایط جنگ به ایران مهاجرت کردند. محمدباقر که در ابتدای برنامه با تعریف از برنامه «ماه عسل» و پربیننده‌بودن این آن در افغانستان به قول علیخانی «تیزر طوفانی» را برای برنامه رفت،  قاری قرآن است و در کنار همسرش به قول خودش به کار مونتاژ بدلی‌جات مشغول است. 

و نهایتا مهمان دیگر این برنامه زنی افغان بود که خود در افغانستان معلم بود و همسرش کارمند وزارت کشاورزی. اما الان در ایران همسرش کارگر ساختمانی است و خودش گاه حتی کار خدماتی هم انجام می‌دهد. نیامدن همسر این خانم در برنامه «ماه عسل» به دلیل لزوم حضور در محل کار تعجب علیخانی را برانگیخت. تا جایی که علیخانی گفت: این تعهد کاری همسر شما برای من جالبه، اینکه به خاطر کار از حضور در برنامه ما منصرف شده؟!

آنچه بیش از هر چیز در برنامه «ماه عسل» دیده شد نمایش چهره دیگری از این جمع مهاجر در سرزمین‌مان بود. چیزی که علیخانی هم به نوعی به آن اشاره کرد. علیخانی در بخشی از صحبت‌هایش به انتشار اخباری مبنی بر جرم وحشتناک یک مهاجر افغان در ایران اشاره کرد و آن را بی‌تاثیر در نوع نگاه ایرانی‌ها به افغان‌ها ندانست. امری که کاظمی در مورد آن گفت: روی کاغذ سفیدی که لکه سیاهی باشد، آن سیاهی بیشتر به چشم می‌آید. ما نیز از شنیدن این اتفاق‌ها بسیار ناراحت می‌شویم اما تصمیم گرفته‌ایم تا با ورود به عرصه فرهنگی و ادبی بتوانیم تصویر دیگری را از خود و هموطنان خود نشان دهیم. 

نهایتاً علیخانی در پایان برنامه گفت: انصاف داشته باشیم، در مورد انسان‌ها زود قضاوت نکنیم و انسان‌هایی را که به هر دلیلی از جمله بیکاری، مشکلات و جنگ از سرزمینشان مهاجرت می‌کنند، بپذیریم. 

به نظر می‌رسد آنچه که هدف این قسمت از برنامه «ماه عسل» بود، اشاره به برخی از مشکلات مهاجران در همه‌جای دنیا و از جمله کشورمان است. مشکلات و معضلاتی که گاه تک‌تک ما خواسته و ناخواسته به آن دامن می‌زنیم. گاهی یادمان می‌رود که ایرانی‌ها در هرجای دنیا هستند و به بسیاری از کشورها مهاجرت کردند. ما نسبت به آن‌ها تعصب داریم و اگر اهانتی به آن‌ها بشود، ناراحت می‌شویم و نسبت به آن موضع می‌گیریم. اما خودمان هم گاه با قضاوت‌ها و نگاه‌های تحقیرآمیز نا‌به‌جا نسبت به مهاجران کشورمان، در مورد آنها بی‌انصافی کرده‌ایم.

گزارش از مریم محمدی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۸ ۱۸ اسفند ۱۳۹۴
ماشاالله افغان
Iran (Islamic Republic of)
دوست
۱۱:۴۴ ۳۱ تير ۱۳۹۴
مطمئن باشید که رزق و روزی همه دست خداوند است.باید بخاطر قضاوت کردنهایمان روز قیامت در پیشگاه خداوند پاسخگو باشیم.یک انسان مومن هرگز با برادر و خواهر دینی اش رفتار بدی نباید داشته باشد.همه مارا خداوند خلق کرده است.و کسی در نزد خداوند محبوبتر است که با تقواتر باشد.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۷ ۲۶ تير ۱۳۹۴
زنده باد افغانی های سخت کوش که برای رفاه خانوادشون خودشونو به اب واتیش میندازن...
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۰۰:۳۷ ۲۵ تير ۱۳۹۴
سلام؛
بابا خودمونو گول نزنیم دیگه! مگه ما بچه ایم؟!!
مگه این افغانیا چیکار میکنند که جای ما و کار ما رو گرفته باشن؟؟ من خودم لیسانس کامپیوتر دارم، کار هم برام پیدا نمیشه اما چه کاری؟ کافیه بری یه روزنامه بخری ببینی چقدر کارگر برای کارخونه میخوان ولی با حقوق کار که من و شمای تحصیل کرده حاضر نیستیم بریم کارخونه کارگری!
پس الکی بیکاری جوونای خودمون رو تقصیر افغانیها نندازیم، خودمون نمیخوایم کار سخت کنیم
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۳۲ ۲۳ تير ۱۳۹۴
به خاطر این که کارگر افغان دست مزد کمتری میگیره اونارو بیشتر میبرن سره کار و این به ضرر کارگران ایرانیست
Iran (Islamic Republic of)
مصی
۱۴:۴۸ ۲۳ تير ۱۳۹۴
چقد گیر مدن ب مجریه بدبخت بابا بزارن کارشه بکنه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۸ ۲۳ تير ۱۳۹۴
کارکردن عرضه میخوادکه جوونای ایرانی ندارن فکرمی کنید پاداش کارگرافغانی بیشتراز ایرانیه؟!!!!!!!!
United States of America
ناشناس
۱۴:۱۵ ۲۳ تير ۱۳۹۴
این افغانی ها رو از کشور بندازید بیرون
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۳:۵۳ ۲۳ تير ۱۳۹۴
در صورتیکه طرح محسنین بخوبی اجرا شود. مورد رضایت خداوند است و این را مدیون جمهوری اسلامی و مسئولین هستند .
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۲:۲۶ ۲۳ تير ۱۳۹۴
چرا نظراتی که موافق خودتون میباشد نشان میدهید .
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۱۱:۲۴ ۲۳ تير ۱۳۹۴
به نظر من رزق و روزی هر فرد دست خداوند هست و اونها حق کسی رو نخوردن، خوشبختانه کشور ما ایران ظرفیت کار بالایی داره
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۰۷ ۲۳ تير ۱۳۹۴
سلام
بس کنید...چقدر از یه مجری حمایت میکنید این هم یه برنامه است، احسان علیخانی مگه چی داذه که بقیه مجری ها ندارن
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۰:۲۳ ۲۳ تير ۱۳۹۴
دلیلش پر بیننده بودنشه...به خوده احسان علیخوانی کاری نداریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۳ تير ۱۳۹۴
به نظرم گزارش متفاوتی نسبت به بقیه گزارشهای مربوط به ماه عسل بود. به احسان هم نگاه مجری برنامه داره و بیشتر روی ماهیت برنامه زوم کرده. به علاوه، بی تعصب، من خودم نسبت به رویکرد این برنامه بخصوص در چند روز اول ماه انتقاد داشتم. ولی موضوع چند برنامه اخیرش قابل قبول بود و برنامه دیشب هم نگاه متفاوتی در میان برنامه های ماه عسل داشت که جای تقدیر داره.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۹:۰۰ ۲۳ تير ۱۳۹۴
چند ساله اومدن از ایران خوردن مدعی هم هستند! وقتی یک ایرانی به خاطر اینکه کارگر افغانی هست بیکار میمونه این ظلم به ایران است!
Iran (Islamic Republic of)
مرتضی
۱۵:۴۹ ۲۳ تير ۱۳۹۴
بزرگوار، اگه من و تو جوون ایرانی هم عرضه ی کار داشته باشیم و با لیسانس و بالاتر از کار خدماتی و کارگری عارمون نشه برای همه ما کار هست.حالا مهاجر افغان و تاجیک و عرب هم هی بیاند.اگه خودت کارفرما باشی و وجدان کاری یه افغانی رو ببینی بعضی وقتا ازکارکردن هم وطنات شرمنده میشی.چه از نظر کیفی و چه از نظر کمی.