از سرگیری روابط دیپلماتیک آمریکا و کوبا پس از نیم قرن/ دوشنبه بازگشایی سفارتخانه های دو کشور

آمریکا و کوبا قرار است دوشنبه با بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در هاوانا و واشنگتن، از سر گیری روابط دیپلماتیک را رسمیت ببخشند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از واشنگتن به قلم رامون سامکو نوشت:

آمریکا و کوبا قرار است روز دوشنبه طی مراسمی و با بازگشایی سفارت‌خانه‌های خود در هاوانا و واشنگتن، از سر گیری روابط دیپلماتیک دوجانبه را رسمیت ببخشند.

ازسر گیری روابط دوجانبه آمریکا و کوبا پس از حدود نیم قرن صورت می‌گیرد. برای نخستین بار از سال 1961، پرچم کوبا قرار است روز دوشنبه در واشنگتن به اهتزار در آید.

برونو رودریگز وزیر امور خارجه کوبا نیز قرار است در این مراسم که با حضور پانصد میهمان برگزار خواهد شد، شرکت کند.

این نخستین سفر یک وزیر خارجه کوبا به واشنگتن از سال 1959 تاکنون به شمار می‌رود. برونو رودریگز پس از این مراسم با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد.

در هاوانا نیز، همان ساختمانی که تاکنون به عنوان دفتر نمایندگی دیپلماتیک آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرد، از این به بعد به عنوان سفارت آمریکا فعالیت خود را آغاز خواهد کرد. مراسم اهتزاز پرچم آمریکا البته با مراسم رسمی همراه نخواهد بود. جان کری قرار است بعدها به هاوانا سفر کند.

هفدهم دسامبر گذشته روسای جمهور آمریکا و کوبا در میان تعجب همگان، ‌از بهبود روابط دو کشور خبر دادند. این خبر پس از چند ماه مذاکره اعلام شد.

رائول کاسترو رئیس جمهور کوبا گفت بازگشایی سفارت‌خانه‌ها اولین گام در مسیر عادی‌سازی روابط دو کشور است. این فرایند قرار است به لغو تحریم‌های تجاری آمریکا ضد کوبا منجر شود. این تحریم‌ها از سال 1962 و با دستور جان اف کندی رئیس جمهور وقت آمریکا اعمال شد و کنگره آمریکا که در حال حاضر جمهوریخواهان اکثریت را در آن در اختیار دارند، سرسختانه با لغو این تحریم‌ها مخالفت می‌کند.

رائول کاسترو روز چهارشنبه اعلام کرد بیستم ژوئیه مرحله‌ای جدید، طولانی و پیچیده به سوی عادی‌سازی روابط دو کشور آغاز خواهد شد.

وی افزود: باید برای دستیابی به راه‌حل‌هایی به منظور پایان دادن به مشکلات دیگری که از بیش از پنج قرن پیش تاکنون لاینحل مانده‌اند و بر روابط دو کشور تاثیر گذاشته‌اند، تلاش کرد.

حمل و نقل هوایی، محیط زیست، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، دسترسی شرکت‌های آمریکایی به بازار کوبا، از حوزه‌هایی است که طرفین می‌توانند در آنها همکاری کنند.

تد پیکونی متخصص کوبا در اندیشکده بروکینگز واشنگتن می‌گوید آمریکا تمایل دارد به دولت کوبا نزدیک شود تا در نهایت این روابط به آزادی جامعه کوبا منجر شود، اما کوبا به موتور محرکه اقتصادی آمریکا نیاز دارد تا الگوی سوسیالیستی خود را بدون اعمال اصلاحات سیاسی، به روز کند.

این در حالی است که جان کربی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا روز جمعه تاکید کرد اختلافات بین واشنگتن و هاوانا همچنان اساسی مانده‌اند.

آمریکا همچنان درباره محدودیت‌هایی که در زمینه آزادی بیان، مذهب و مطبوعات در کوبا اعمال می‌شود، نگران است. همچنین بر اساس بیش از پنج هزار پرونده قضایی، آمریکا از کوبا بین هفت تا هشت میلیارد دلار درخواست غرامت کرده است.

روبرتا یاکوبسن معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور آمریکای لاتین می‌گوید با این حال، همین پایان شرایط دیپلماتیک کنونی، می‌تواند فی‌نفسه نشان‌دهنده نوعی بهبود‌ شرایط باشد.

پیش از این، محدودیت‌های سفر بین دو کشور کاهش یافته بود اما گردشگران آمریکایی هنوز هم نمی‌توانند آزادانه و شخصاً وارد کوبا شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار