درپی بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در شبکه تلویزیونی فرانسه؛

کارشناس امور سیاسی: در حال حاضر باید تنها به امضای توافقنامه اکتفا کرد

درپی بازتاب سخنان مقام معظم رهبری در رسانه‌های غربی، یک تحلیل‌گر امور سیاسی از نارضایتی عربستان، رژیم صهیونیستی و قطر از روابط ایران و آمریکا سخن گفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه پنجم تلویزیون فرانسه، چند روز بعد از امضای توافقنامه هسته‌ای بین ایران و قدرت های جهانی ،آیت الله علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران راه قاطعیت را در پیش گرفت. آیت الله علی خامنه‌ای هر گونه برقراری رابطه با آمریکا و هر گونه تغییر رویکرد در سیاست منطقه‌ای تهران را رد کرد.

رهبر معظم ایران خاطر نشان کرد با این توافقنامه سیاست ایران در مقابل آمریکا مستکبر تغییری نخواهد کرد.این شبکه در پردازش این خبر، شعار مرگ بر آمریکا را که نمازگزاران در نماز عید فطر سر می‌دادند به زبان فرانسه زیر نویس می‌کرد.  گزارشگر شبکه افزود: «آیت الله علی خامنه ای تاکید کرد سیاست ایران با سیاست های آمریکا در خاورمیانه همسو نخواهد شد و ضمن تاکید بر حمایت های ایران از متحدانش در منطقه، گفت سیاست‌های آمریکا در منطقه 180 درجه با سیاست ایران تفاوت دارد.»

"دانیل وارنر،" کارشناس امور سیاسی در کانادا در این باره گفت: «بعد از عادی شدن روابط آمریکا و کوبا همه انتظار داشتند که با امضای توافقنامه هسته‌ای، روابط دو کشور ایران و آمریکا به حالت عادی در آید. امضای توافقنامه توسط مذاکره کنندگان ، قسمت نخست کار است . چون این توافقنامه باید به تصویب کنگره آمریکا و مجلس ایران نیز برسد. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که مشکلات بین ایران و آمریکا اکنون 35 سال است که ادامه دارد. مشکل آمریکا با کوبا شبیه مشکل آمریکا با ایران نبود. در ایران،ماجرای گروگان گیری روی داده بود و از همین رو، برقراری رابطه بین آمریکا و ایران دشوارتر است . اما امضای این توافقنامه گامی کوچکی به سوی یخ زدایی از روابط دو کشور برداشته شد.»

این کارشناس در پاسخ به پرسشسی که آیا وجود گروه تروریستی داعش که دشمن مشترک ایران و آمریکاست باعث نمی شود روابط دو کشور بیشتر به هم نزدیک شود گفت: «پاسخ به این پرسش هم بله هم خیر است.  پاسخ مثبت است چون این گروه تروریستی دشمن مشترک ایران و آمریکاست. پاسخ منفی است چون قابل تصور نیست با وجود اسرائیل ،عربستان سعودی و قطر روابط ایران و آمریکا به حالت عادی در آید.اسرائیل و عربستان سعودی و قطر مخالف هرگونه رابطه نزدیک بین دو کشور ایران و آمریکا هستند. در نتیجه،فعلا فقط باید به برنامه توافقنامه هسته ای بسنده کرد و امیدوار بود شاید در آینده تحولات تازه ای در روابط این دوکشور روی دهد.»

به باور این کارشناس مسائل سیاسی، حمایت ایران از حکومت بشار اسد رئیس جمهور سوریه، جنبش حزب الله لبنان، درگروگان بودن چهار آمریکایی در ایران و مشکل موشک‌های قاره پیما، مشکلات و موانعی هستند که برقراری روابط ایران و آمریکا را غیر ممکن کرده است.از همین رو، همانطور که باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در اظهاراتی درباره توافقنامه هسته ای ایران، بیان کرد فعلا باید به همین توافقنامه بسنده کرد و منتظر آینده ماند. تا زمانی که روابط ایران و آمریکا بهبود یابد، سفارت سوییس در تهران ؛حافظ منافع آمریکا در ایران خواهد بود و این درحالی است که سفارت آمریکا در کوبا قرار است به زودی بازگشایی شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار