رمان «چهل سالگی» زندگی زنی امروزی و نسبت به معیارهای امروزی را به تصویر می‌کشد

روایت خاطراتی خوشایند را در «چهل‌سالگی» بخوانیدبه گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کتاب «چهل سالگی» اثر ناهید طباطبایی روایت زنده شدن خاطراتی خوشایند است که در مواجه با واقعیت حال، کابوس‌های رونده می‌شود. از دست دادگی‌های زنی امروزی که میان گرایشات و تواناییهایش و آنچه در زندگی‌اش شکل گرفته فاصله‌ی زیادی می‌بیند.

نگاه نویسنده به ماجرا نگاهی عمیق و دقیق است و این در قالب یک داستان بلند (رمان) هنرمندی تسلط به کلمات را می‌طلبد.

ناهید طباطبایی توانسته دل‌نگرانی‌ها، سرخوردگی‌ها، و روال طبیعی زندگی زنی امروزی و نسبت به معیارهای امروز، خوشبختی را به تصویر بکشد. روان بودن روایت و نشر ناهید طباطبایی مجال هم‌زاد‌پنداری و یافتن مصداق‌های شخصیت‌های امروزی را به خواننده می‌دهد.

نویسنده از جریان زندگی در اطراف خود به خوبی بهره برده است و توانسته داستانی سر‌راست و خوانا بنویسد. در خواندن چهل‌سالگی ذره‌ای احساس خواندن یک داستان عامه‌پسند به ذهنتان نمی‌رسد. «چهل سالگی» خوانندگان مختلف با سلائق متفاوت را راضی می‌کند. «چهل سالگی» در واقع توصیف اتفاقات چند‌روز از زندگی یک زن است. 

رمان «چهال‌ سالگی» داستان زندگی آلاله است که تا چند ماه دیگر پا به «چهل سالگی» می‌گذارد و اکنون در کنار همسر بسیار منطقی و مهربانش فرهاد و دختر شاد  سر‌حالش شقایق زندگی می‌کند. او مسئول برنامه ریزی کنسرت رهبر ارکستری است که قرار است از اروپا به ایران بیاید ولی این فرد کسی نیست به جز عشق دوران جوانی آلاله.

آمدن عشق دوران جوانی به همراه دلهره‌ها و ترس و نزدیک شدن دوران پیری آلاله را گیج کرده و فرهاد و شقایق به او کمک می‌کنند. همچنین فیلم‌ »چهل سالگی» با بازی لیلا حاتمی و محمد‌رضا فروتن با ایده از این کتاب ساخته شده است قسمت‌های زیبایی از کتاب را با هم می‌خوانیم:

حوصله اداره را نداشت، دلش می‌خواست روی برگ‌ها حین قدم بزند. هیچ‌وقت حوصله اداره را نداشت. فرهاد کف دستش را باز کرد و روی صندلی گذاشت. آلاله آرام دست در دست او نهاد. دستش سرد بود و این را از گرمای دست فرهاد فهمید...

همه جوان‌ها بالاخره یک روز عاشق می‌شوند ولی همه زندگی به همان عشق اول ختم نمی‌شود. معمولاً آدم با عشق اولش ازدواج نمی‌کند، حتی گاهی با او حرف هم نمی‌زند، اما احساس قشنگی است که همیشه خاطرات آدم را شیرین می‌کند.

عشق‌های دوران جوانی همین ستاره‌ها هستند و تو هر‌وقت به ستاره‌ها نگاه کنی،‌ می‌فهمی که یک جایی، یک جایی از دنیا یک کسی هست که وقتی به تو فکر می‌کند ته قلبش گرم می‌شود.

کتاب «چهل سالگی» نوشته ناهید طباطبایی اولین‌بار در سال 79 از انتشار چشمه با 90 صفحه به چاپ رسید.


انتهای پیام/
برچسب ها: رمان ، چهل سالگی ، ادبیات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار