سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران:

برداشت 55 هزار بشکه‌ای نفت خام از میدان نفتی یادآوران/ پیشتازی ایران از عراق

مجری طرح میدان نفتی یاد آوران گفت: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف 85 هزار بشکه در روز برسد، با این حال برای رسیدن به این میزان، تولید زودهنگام نیز در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون روزانه 55 هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

هادی نظر پور در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص میدان نفتی یادآوران اظهار داشت: حفاری فاز نخست این میدان به اتمام رسیده است و هم اکنون از پیشترفت 96 درصدی برخوردار است.
 
لازم به ذکر است توسعه میدان یادآوران از مرداد 87 آغاز شده است. فاز اول این طرح نیمه اول سال 94 تکمیل می‌شود که بر این اساس تولید از این میدان به 85 هزار بشکه در روز می‌رسد.
 
نظرپور با اشاره به اینکه ایران با تولید زودهنگام تاکنون ٤٠ میلیون بشکه نفت از این میدان مشترک برداشت کرده است گفت: طرح توسعه میدان نفتی یادآوران در سه فاز تعریف شد که برای رسیدن به برنامه‌های از پیش تعیین شده علاوه بر اجرای فازهای اول و دوم، تولید زودهنگام از این میدان نیز در دستور کار قرار گرفت که از اردیبهشت 93 تولید زودهنگام با 20 هزار بشکه محقق شد.

سرپرست طرح توسعه میدان نفتی یادآوران خاطرنشان کرد: ایران در این میدان نفتی جلوتر از عراق است به طوری که تنها میدانی است که در غرب کارون به  مرحله تولید رسیده است. 

وی ادامه داد: براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران تولید باید به سقف 85 هزار بشکه در روز برسد، با این حال برای رسیدن به این میزان، تولید زودهنگام نیز در دستور کار قرار گرفت که هم اکنون روزانه 55 هزار بشکه نفت خام تولید می شود.

به گفته وی در فاز دوم رسیدن به سقف تولید 180 هزار بشکه و فاز سوم رسیدن به سقف تولید 300 هزار بشکه نفت در روز از میدان نفتی یادآوران برنامه‌ریزی شده است. 

نظرپور تصریح کرد: فعالیت تحت الارضی این میدان مشترک اواخر آذر ماه به اتمام می‌رسد برای اجرای فاز دوم در حال مذاکره هستیم و هنوز نهایی نشده است.
 
 مجری طرح میدان نفتی یاد آوران تاکید کرد: در این میدان نفتی 55 حلقه چاه حفاری  شده است و طبق برنامه‌ریزی 105 حلقه چاه دیگر حفاری خواهد شد.

وی خاطر نشان کرد: نفت تولیدی این میدان به پالایشگاه آبادان منتقل و از اهواز بعد از تامین خوراک پتروشیمی‌ها مابقی صادر می‌شود. 

براساس این گزارش، پیشرفت فیزیکی تولید زودهنگام و فاز اول میدان نفتی یادآوران تا خردادماه 94 به 96 درصد رسیده و اجرای فاز اول هم از پیشرفت 95 درصدی برخوردار است. 

در فاز اول طرح توسعه میدان نفتی یادآوران مین روبی و مطالعات زیست محیطی به پایان رسیده و مطالعات مخزن هم از پیشرفت 96 درصدی برخودار است؛ ضمن این‌که حفاری میدان هم به پیشرفت 100 درصدی و تاسیسات سطح الارضی هم از پیشرفت 93 درصدی برخوردار شده است به این ترتیب در فاز اول 100 درصد اهداف تولید زودهنگام محقق شده است. 

همچنین میزان حفاری انجام شده در فاز اول میدان یادآوران تا انتهای اردیبهشت 93 معادل 217 هزار و 945 متر بوده و کلیه فعالیتهای حفاری و تست چاهها به پایان رسیده است. 

گفتنی است میدان نفتی یادآوران، از میدان‌های نفتی ایران است که در استان خوزستان در 70 کیلومتری جنوب غربی شهر اهواز و شمال خرمشهر، واقع شده است. ابعاد میدان 15 در 45 کیلومتر است. حجم نفت در این میدان نفتی 17 میلیارد بشکه برآورد می‌شود. میدان یادآوران در مجاورت میدان سنباد که یکی از میدان‌های نفتی عراق است، قرار دارد. از این میدان دو نوع نفت سنگین و نفت سبک به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار