خوش گذرانی پیرمردی در سواحل فرانسه/ دوستی ریاض و پاریس از منظری دیگر

"سلمان بن عبدالعزيز" پادشاه عربستان همراه با صدها تن از شاهزاده‌هاي اين کشور براي گذراندن تعطيلات تابستاني،‌به منطقه ساحلي"فالوريس" نزديک" کن" در جنوب فرانسه سفر کرد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران سفر تابستانی ملک سلمان پادشاه عربستان به جنوب فرانسه حسابی جنجال به پا کرده است.
 
گفتنی است مقامات امنيتي فرانسه براي تأمين امنيت شاه سعودي و همراهانش سواحل نزديک به ويلاي شخصي وی را به روي عموم بستند،‌همین مسئله بهانه‌ای به شهروندان فرانسوی داد تا با جمع آوری طوماری با صد هزار امضا دولت‌شان  را به نقض حقوق برابر متهم کنند.


علاوه بر این و به منظور رفت و آمد ایمن پادشاه 79 ساله عربستان و هیات همراه وی به ساحل در دوره اقامت 3هفته ای در این منطقه یک تونل امنیتی درست شده است و داخل آن یک آسانسور تعبیه شده است. 

ویلایی که پادشاه عربستان در آن اقامت دارد  در سال 1979 و از سوی پادشاه وقت عربستان "ملک فهد" خریداری شده است و خاندان سلطنتی عربستان غالبا به هنگام سفر به فرانسه برای تعطیلات و استراحت در این ویلا اقامت می کنند.
 


لازم به ذکر است که سفارت عربستان نیز در استقبال از هئیت پادشاهی ۴۰۰ اتاق را در هتل های لوکس «لاکروازیت وی کن» و ۴۰ اتاق دیگر را در «کاپ دانتیب» رزرو کرده است.
 

خوش  گذرانی‌ها و صرف هزینه‌های کلان پادشاه عربستان و شاهزاده‌های این کشور در حالی است که مدت‌هاست عربستان با تجاوز به کشورهایی چون یمن وبحرین آرامش را از مردم بی گناه این کشور‌ها  گرفته است.
 
دوستی ریاض و پاریس

 روابط نظامی و زیربنایی میان فرانسه و عربستان سعودی در ماه‌های اخیر به شدت افزایش یافته ‌است و به عقیده بسیاری از کارشناسان مانع تراشی فرانسه در مذاکرات هسته ای بین ایران و 1+5، با حمایت عربستان در ژنو انجام شد و هیجان فرانسه برای به شکست کشاندن مذاکرات ژنو،‌بدون دستمزد نبود. 
 


در واقع  فرانسه مایل است جای آمریکا را به عنوان متحد غربی عربستان بگیرد، از سوی دیگر فرانسه به نفت وسلاح عربستان نیاز مبرم دارد. 
 
همچنین به عقیده کارشناسان یکی دیگر از عوامل مهمی که باعث تقویت روابط عربستان و فرانسه شده  این است که دولت فرانسه با توجه به مسائلی که در سوریه رخ داده است و همچنین مسائل لبنان  و شمال آفریقا این احساس را دارد که نفوذ سابق دولت استعمارگر فرانسه را ندارد و در حال از دست دادن نفوذ خود است،‌به همین دلیل تلاش می کند با سیاست‌هایی  از یک سو  کشورهای عربی را به سمت خود جلب کند و از سویی سلاح‌های نظامی به این کشورها صادر کند.
 
آنچه مشخص است فرانسه خود را بازیگر مهمی در منطقه خاورمیانه می داند و در مورد همه مسائل خاورمیانه خود را صاحب نظر می داند.
 
 به نظر می آید با توجه به بی ثباتی منطقه خاورمیانه فرانسه به دنبال این است که از این بی ثباتی ها بهره برداری و نفوذ خود در خاورمیانه  را گسترش دهد تا خود را هم سطح آمریکا نگه دارد.

همین انگیزه‌ها منجرشد تا فرانسه اولین کشوری شود که توافقنامه دولت با دولت در زمینه انرژی هسته ای با عربستان امضا می کند.

به تمام  دلایلی که مطرح شد فرانسه با تدابیر امنیتی جلوی تفریح شهروندانش را  می‌ گیرد تا ملک سلمان در امنیت کامل به خوش گذرانی‌هایش برسد و این اقدام فرانسه چیزی جز " خوش خدمتی " در برابر کشورهای عربی برای افزایش وزنه خود و راضی نگه داشتن آنها نیست.
 
گزارش از زهرا علیدادی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار