در نشست خبری «کافه فرانسه» مطرح شد؛

«کافه فرانسه» خلاقیت‌هایش را فریاد نمی‌زند/نمایشی با دغدغه‌های انسانی نه سیاسی

نشست خبری نمایش «کافه فرانسه» با تحلیل و بررسی این نمایش و همچنین نگاهی به وضعیت حاکم بر تئاتر ایران برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست نمایش «کافه فرانسه» با حضور حمیدرضا نعیمی، مهران رنج‌بر و آیدا آب‌پرور ششم مرداد‌ماه در تئاتر باران برگزار شد.

در ابتدای این نشست حمیدرضا نعیمی بازیگر نمایش که شرایط همراهی عوامل را تا انتهای جلسه نداشت، گفت: از حضور در نمایش «کافه فرانسه» به دلیل شاخصه‌های متن و نگاه مهران رنج‌بر به عنوان کارگردان بسیار خرسندم، بازی در این نمایش برای من در حکم خانه‌تکانی بود تا تنبلی‌های بدنی و بیانی خودم را کنار بگذارم. نمایش «کافه فرانسه» از جنبه‌های مختلف کارگردانی بازیگری و طراحی صحنه سنجیده و قابل بحث است.

وی ادامه داد: ما سعی کردیم خسیس عمل کنیم خوراک خوب اما کم به تماشاگر بدهیم. طنز این نمایشنامه هجو نیست بلکه نگاه تیز و انتقادی مهران رنج‌بر است. «کافه فرانسه» واکاوی طنز‌آلود، موضع‌گیریهای برخی از افراد مقیم خارج از کشور است که گاه با بی‌خبری در خصوص واقعیت‌های داخل کشور اظهار نظر می‌کنند. تماشاگر یا «کافه فرانسه» را دوست خواهد داشت یا نه و همین مساله مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

نعیمی اظهار داشت: نمایش شریف «کافه فرانسه» خلاقیت‌هایش را فریاد نمی‌زند و سعی دارد با احترام به همه آثار جای خود را در تاریخ تئاتر ایران باز کند.

حمیدرضا نعیمی بیان کرد: در تئاتر بر عکس سینما و تلویزیون نمایشنامه نویسی وضعیت قابل قبول‌تری دارد و خوشبختانه بعد از انقلاب نویسنده‌هایی به طور مشخص برای عرصه تئاتر تربیت شده اما فارغ از ضعف‌های مدیریتی این عرصه ما در کارگردانی دچار ضعف هستیم.

وی در پایان گفت: ما در جهت رسیدن به سطح مخاطبان و بعد ارتقا خودمان تلاش می‌کنیم در صورتی که بسیاری از هنرمندان از سطح مخاطبان پایین‌تر هستند ما به تماشاگران بدهکاریم چرا که آنها هزینه‌ای برای تماشای آثار ما صرف می‌کنند در حالی که دولت ما را فراموش کرده و خانواده تئاتر پدر و مادر مشخصی و حتی شناسنامه‌ای ندارد. ما نسبت به تماشاگران مسئولیم اگر آنها نباشند ما نیستیم اما اگر دولت نباشد ما همچنان هستیم.

در ادامه این نشست  مهران رنج‌بر کارگردان «کافه فرانسه» گفت: از همان ابتدای ورودم به این حرفه تا به امروز تمام دغدغه و دلهره‌ام تئاتر است و در «کافه فرانسه» قصد نمایش فضای اجتماعی حاکم بر ایران و همین‌طور شرایط ایرانیان مقیم خارج از کشور را داشتم. من و آیدا آب‌پرور در گروه فیلم و تئاتر «ما دو تا» با نگاه فانتزی و گروتسک با رویکرد آزمون و خطا پیش می‌رویم. به عقیده من اگر پا در عرصه تئاتر گذاشتی موظفی که دغدغه خودت و جامعه را روی صحنه ببری. تئاتر برای من هیچ گاه در حکم تفریح و منبع درآمد نبوده است.

وی ادامه داد: «کافه فرانسه» نقدی اجتماعی به فضای شبه روشنفکری در ایران است، اندیشه از بین رفته و من برای نمایش دغدغه‌های اجتماعی دلهره دارم چرا که نمی‌دانم نمایشی که با حمایت کمپانی خصوصی روی صحنه می‌رود چقدر تماشاگر دارد.

رنج‌بر اظهار داشت: «کافه فرانسه» با دغدغه انسانی و نه سیاسی و با نگاهی به کسانی که با تکذیب اساتید و بزرگان آسیب جدی به خودشان و همچنین سینما ادبیات و فلسفه می‌زنند، روی صحنه می‌رود.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت جدید نسبت به قبل به سینما و تئاتر کمک کرده است، اما در ایران تئاتر مهم نیست نمی‌دانم با بهبود شرایط آیا کمکی به فرهنگ و هنر نیز می‌شود، شاید فرهنگ و هنر خطرناک است.

کارگردان نمایش «کافه فرانسه» بیان کرد: می‌توانستم با استفاده از سابقه بازی در سینما و تلویزیون در سالن‌های متعددی اجرا کنم اما همیشه تئاتر برای من از تصویر مهمتر بوده است.

آیدا آب‌پرور دیگر بازیگر نمایش گفت: «کافه فرانسه» شکل خاصی از فانتزی را که ساخته ذهن و دست خود ماست ارائه می‌دهد. این نمایش می‌تواند فضای جذابی را برای مخاطبی با دغدغه‌های فراوان داشته باشد. ما سعی کردیم بعد از نشاندن خنده به لبهای تماشاگران آنها را متوجه سرگشتگی‌شان کنیم.

وی ادامه داد: نمونه‌هایی از شخصیت‌های نمایش «کافه فرانسه» در اطراف هر یک از ما وجود دارد. این نمایش نقد جذاب اجتماع روشن فکری است چرا که توهین و هجو را با خود به همراه ندارد.

آب پرور اظهار داشت: «کافه فرانسه» دارای طراحی صحنه و نور به دور از واقعیت و بسیار اغراق‌آمیز است.

مهران رج‌بر گفت: قسمتی از نمایشنامه «کافه فرانسه» برگرفته از یکی از بهترین داستان‌های امیر‌حسن چهل‌تن است و به عقیده من قلم او بسیار نزدیک به هوشنگ گلشیری است.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار