در جست‌و‌جوی یک «صدا»؛

روایت اولین عملیات ‌امدادی در سیل اخیر که منجر به نجات ٢٠ نفر شد

رئیس اداره عملیات امداد هلال‌احمر استان تهران و اولین سرپرست تیم امدادی اعزام شده پس از وقوع سیل اخیر تهران به بازگویی و شرح اولین عملیات امدادی پس از حادثه می پردازد…

روایت اولین عملیات ‌امدادی در سیل اخیر که منجر به نجات ٢٠ نفر شدبه گزارش حوزه حوادث گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همیشه «اولین‌ها» حرف زیادی برای گفتن دارند:  اولین کسی که به کوه می‌رسد، اولین کسی که از خط پایان عبور می‌کند، اولین فردی که از جنگ برمی‌گردد. حرف‌های تلخ و شیرینی که بیانگر خاطرات آنها است. آنچه در ادامه می‌خوانید هم روایت یکی از همین «اولین‌ها» است؛ روایت اولین سرپرست تیم امدادی اعزام شده پس از وقوع سیل اخیر تهران. درباره اصغر افراشته حرف می‌زنیم، رئیس اداره عملیات امداد هلال‌احمر استان تهران. او در ادامه به بازگویی شرح اولین عملیات امدادی پس از حادثه پرداخته است.

آماده‌باش نیروهای امدادگر
اصغر افراشته، رئیس اداره عملیات امداد هلال‌احمر استان تهران با اشاره به آمادگی صد‌درصدی امدادگران در لحظه وقوع حادثه می‌گوید: «با توجه به اطلاعیه هواشناسی مبنی بر وجود ابر و احتمال بارش در ارتفاعات، از قبل به شعبه‌هایی که در سطح استان داشتیم اعلام آماده‌باش کرده بودیم.» افراشته ادامه می‌دهد: «آن روز مثل طوفان قبل هوای تهران رو به تاریکی می‌رفت، من با توجه به تجربیات گذشته به این نتیجه رسیدم که اتفاقی خواهد افتاد و بلافاصله خود را به جمعیت استان رساندم.»

حضور پس از ١٨ دقیقه
رئیس اداره عملیات امداد هلال‌احمر استان تهران ادامه می‌دهد: «هماهنگی‌های لازم صورت گرفته بود، ساعت ٣٠: ١٩ بود که از طریق EOC استان و سامانه ١١٢ خبر سیل در رودخانه کن اعلام شد؛ بلافاصله تیم‌های عملیاتی به منطقه اعزام شدند.» افراشته ادامه می‌دهد:  «من در ساعت ۴٨: ١٩ همراه ١۵ تیم که هرکدام متشکل از ١٢ امدادگر بود به محل حادثه رسیدیم و سریعا تیم‌های عملیاتی وارد منطقه شدند.»

راه مسدود شده بود
سرپرست اولین تیم اعزامی به مناطق سیل‌زده اطراف رودخانه کن در توصیف دشواری‌های عملیات نیز عنوان می‌‌کند: «جاده گل‌آلود شده بود، ترافیک شدیدی شکل گرفته بود، راه مسدود شده بود و تیم‌های عملیاتی مجبور بودند برای ادامه عملیات راه را به صورت پیاده طی کنند.» افراشته در ادامه می‌گوید: «در نزدیکی ما یک تونل بود که به علت برخورد سنگ با خودروی ال ٩٠ بسته شده بود.» امدادگر جمعیت هلال‌احمر اضافه می‌کند: «ما با کمک ٨نفر از نیروهای امدادگر توانستیم ماشین را کنار بزنیم و مسیر را بازکنیم؛ آن وقت ماشین‌ها یک به یک عبور کردند.»

امدادرسانی با پای پیاده
رئیس اداره عملیات امدادونجات استان تهران با بیان این‌که خیلی سریع تیم‌های عملیاتی برای ارزیابی خود را به روستا‌های اطراف رساندند، می‌گوید: «به علت گل‌آلودگی و مسدود بودن جاده، تیم‌های امدادی مجبور بودند بسیاری از مسیر را پیاده طی کنند؛ تقریبا ۵ کیلومتر پیاده طی شد تا به روستای سیل‌زده سولقان رسیدیم. خشکی آسفالت خبر خوشی بود که آسیب چندانی به روستا وارد نشده است. یک نفر از راهداری هم به گروه ما اضافه شده بود و توانستیم تمام روستا را بازدید کنیم و حتی از کارگاه چینی‌ها نیز بازدید شد. الحمدالله صدمات جانی هم نداشتیم.»

هماهنگی‌های لازم برای پشتیبانی
بنا به گفته سرپرست اولین تیم اعزامی در حادثه، گروه‌های عملیاتی خیلی سریع با اقلام امدادی، زیستی و غذایی شامل پتو و تجهیزات امدادی و… در نزدیکی موقعیت حاضر شده بودند تا در صورت نیاز سریعا اقلام میان نیازمندان توزیع شود.

نجات ٢٠ نفر از درماندگان در سیل
افراشته در ادامه گفت‌و‌گو از امدادرسانی به ٢٠ حادثه‌دیده می‌گوید:  «تاریکی شب مانع از دید کامل می‌شد، در طول مسیر متوجه صداهایی با حالت ترس و اضطراب شدیم، صداها از دو سمت شرقی و غربی رودخانه شنیده می‌شد؛ پی بردیم که چند نفر در تپه‌های کناری پناه گرفته بودند.»

رئیس اداره عملیات امداد هلال‌احمر استان تهران ادامه می‌دهد: «امدادگران بلافاصله برای نجات حادثه‌دیدگان با کارگاه بندی (عبور با طناب از رودخانه) به سمت غربی و شرقی رودخانه رفتند؛ در سمت شرقی ١٧ نفر که اکثر خانم بودند و در سمت غربی ٣ نفر پناه گرفته بودند. درماندگان از لحاظ جسمی وضع مساعدی داشتند، اما تاریکی شب و طوفان باعث ترس و دلهره شدید آنها شده بود.»

افراشته در توصیف وضع حادثه‌دیدگان هم می‌گوید: «آن‌ها اضطراب شدیدی داشتند، امدادگران در اولین حرکت سعی کردند تا قبل از عبور حادثه‌دیدگان به حمایت روانی آنها بپردازند؛ ما به این افراد اطمینان دادیم که از رودخانه عبور خواهند کرد.» سرپرست تیم اعزامی ادامه می‌دهد: «به علت دلهره بالای حادثه‌دیدگان و تاریکی هوا انتقال آنها صبح صورت گرفت و پس از طناب‌بندی، از رودخانه عبور کردند و از طریق خودروی امدادونجات به میدان ابتدایی امامزاد داوود انتقال داده و از طریق آمبولانس به بیمارستان منتقل شدند.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار