قاچاقچیان سرکردگان داعش می‌شوند

تهیه 200 هزار قرص کپتاگون فقط چند هزار دلار هزینه در بردارد، در حالی‌که درآمد حاصل از فروش این تعداد 1.2 میلیون دلار است، حالا تصور کنید درآمد داعش در سال 2014 از قاچاق و فروش 50 میلیون عدد از این نوع قرص چه میزان بوده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فارس، با وجودی‌که در مناطق تحت تصرف گروه تروریستی تکفیری «داعش» مصرف هرگونه دخانیات از جمله سیگار ممنوع است و افراد خاطی مجازات می‌شوند، اما خبرهای رسیده از شهر «موصل» عراق تاکید می‌کند، داعش برای خود نه تنها مصرف سیگار که کشیدن «حشیش»، به عنوان ماده‌ای مخدر را مجاز می‌داند.

کشت حشیش در موصل

«سعید مموزینی»، مسئول دایره اطلاع رسانی حزب دموکراتیک کردستان عراق در این خصوص تاکید می‌کند: داعش در بخش‌هایی از زمین‌هایی زراعی شهر موصل اقدام به کشت ماده مخدر حشیش کرده است.

پایگاه خبری «آسیا» به نقل از مموزینی می‌افزاید: داعش در این زمین‌های زراعی علاوه بر حشیش اقدام به کشت «تریاک» نیز می‌کند و هم اکنون بخش گسترده‌ای از زمین‌های زراعی مناطق «حمام العلیل» و «محلبیة» در جنوب موصل زیر کشت این دو ماده مخدر رفته است.

مسئول دایره اطلاع رسانی حزب دموکراتیک کردستان عراق درباره هدف داعش از کشت حشیش و تریاک در زمین‌های زراعی موصل می‌گوید: هدف داعش از کشت مواد مخدر در مناطق تحت سیطره خود، صدور آن به مناطق دیگر است.

وی تاکید کرد: داعش از مدت‌‌‌ها پیش کشت مواد مخدر در مناطق تحت تصرفش را دنبال می‌کرده، اما این اقدام محرمانه و سری انجام می‌شد، در حالی‌که اختلافات بین سرکردگان داعش موجب برملا شدن این امر شد.

مشاهده مواردی از کشت مواد مخدر در دیالی

پیشتر نیز «صادق الحسینی»، رئیس کمیته امنیتی شورای استانداری دیالی اعلام کرده بود، داعش طی سیطره‌اش بر مناطق مختلفی از این استان تلاش داشت، بخشی از اراضی زراعی دیالی را زیر کشت مواد مخدر ببرد.

الحسینی که با پایگاه خبری عراقی «سومریه» گفت‌وگو می‌کرد، خاطرنشان کرد که اغلب عناصر داعش معتاد به مواد مخدر هستند و در لباس بسیاری از کشته‌های داعش و مقرهای آن مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر مصرف مواد مخدر، تجارت آن نیز یکی از مهمترین منابع درآمد داعش بشمار می‌آید.

شاید برای بسیاری این خبر تعجب‌آور باشد، در حالی‌که واقعیت این است که تجارت مواد مخدر یکی از مهمترین منابع درآمد داعش از زمان اعلام موجودیت این گروه تروریستی تکفیری تاکنون به شمار می‌آمده، اما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

تجارت «حشیش» یکی از مهمترین منابع درآمد داعش

«جسی روزنفلد»، نویسنده و خبرنگار آمریکایی در گزارشی که پایگاه خبری اینترنتی «دیلی بیست» آن را منتشر کرد، نوشت: تجارت ماده مخدر «حشیش» یکی از مهمترین منابع درآمد داعش بشمار می‌آید.

روزنفلد در این‌باره یکی از دلایل درگیری‌های خونین جاری در منطقه «سهل (دشت) البقاع» لبنان را وجود مزارع حشیش در مرتفعات بقاع می‌داند که مورد توجه داعش است و عناصر این گروه حشیش مورد نیاز خود را از آنجا تامین و یا به مناطق دیگر قاچاق کرده و به فروش می‌رسانند و با درآمدهای حاصل از آن، هزینه جنگ‌های خود را تامین می‌کنند.

این نویسنده آمریکایی به نقل از یکی از صاحبان مزارع حشیش این منطقه که خود را «عماد» معرفی کرده است، می‌گوید: تنها طی آوریل گذشته عناصر داعش حدود یک تُن حشیش از این منطقه خریداری کرده‌اند.

کوکایین و ترامادول دیگر مواد مخدر مورد درخواست داعش


عماد تاکید می‌کند: عناصر داعش تنها به خرید حشیش اکتفا نمی‌کنند، بلکه کوکایین و ترامادول نیز از جمله مواد مخدر محبوب آنهاست که خریداری می‌کنند.

عماد می‌افزاید: تا پیش از آغاز بحران سوریه قاچاقچیان مختلفی در امر تجارت مواد مخدر بین لبنان و سوریه فعالیت داشتند، اما هم اکنون قاچاق این مواد تنها در دست گروه‌های مسلح از جمله داعش و جبهه النصره است.

پناهجویان سوری به بحران قاچاق مواد مخدر دامن می‌زنند

از سوی دیگر، پایگاه خبری «الموجز» به نقل از «احمد الموصلی»، استاد علوم سیاسی دانشگاه آمریکایی بیروت و کارشناس گروه‌های مسلح تروریستی از جمله تکفیری می‌نویسد: داعش با تسلط بر مناطق مرزی سوریه و لبنان طی بحران سوریه بخش وسیعی از اراضی زراعی این مناطق را زیر کشت گیاهی مخدر به نام «القنب» برده که از فروش و قاچاق آن سود بسیاری بدست آورده است.

الموصلی تاکید می‌کند: ورود پناهجویان سوری به مناطق مرزی لبنان از جمله مناطق شرقی به تجارت مواد مخدر در این مناطق دامن زده و آن را توسعه داده است.

وی با اشاره به اینکه بیکاری و فقر مهمترین دلایل گرایش پناهجویان سوری به قاچاق مواد مخدر چه داخل لبنان و چه خارج آن است، می‌گوید: این مواد از طریق اردن حتی به سرزمین‌های اشغالی (اسرائیل) نیز قاچاق می‌شود.

درآمدهای 16 برابری


روزنفلد می‌گوید: تحقیقاتی که انجام داده، نشان می‌دهد، در حالی‌که کشاورزان در هر دوره کاشت و برداشت محصول حدود هزار دلار از فروش حشیش و دیگر مواد مخدر کشت شده درآمد کسب می‌کنند، گروه‌های مسلح از جمله داعش و جبهه النصره از قاچاق و فروش این مواد 16 برابر مبلغ فوق درآمد کسب می‌کنند.

کشف کوکایین در خانه سرکرده داعش در عین العرب

پایگاه خبری «المصدر» در ژانویه گذشته از کشف مقدار زیادی کوکایین توسط مبارزان کُرد در خانه یکی از سرکردگان داعش در شهر «عین العرب» (کوبانی) بنام «ابو زهره» خبر داد و خاطرنشان کرد: کشف این مقدار مواد مخدر این ایده را تقویت می‌کند که عناصر داعش از مواد استفاده و این ماده بین آنها رد و بدل می‌شود.

بعدها عناصر داعشی به اسارت درآمده توسط مبارزان کُرد در عین العرب تاکید کردند: ابو زهره برای بالا بردن روحیه و معنویات عناصر خود هنگام جنگ!! اقدام به توزیع کوکایین میان آنها می‌کرد.

رقه نیز بی‌بهره نمانده است

همچنین پایگاه خبری «الرقه تذبح بصمت» که در شهر رقه، به عنوان مهمترین پایگاه داعش در سوریه فعالیت می‌کند، در گزارشی به 10 منبع درآمد این گروه تروریستی تکفیری اشاره می‌کند که یکی از آنها قاچاق مواد مخدر است.

این پایگاه خبری سوری تاکید می‌کند که داعش در مزارع اطراف شهر رقه اقدام به کاشت حشیش و دیگر مواد مخدر می‌کند تا آنها را در بازارهای سیاه ترکیه به قیمت‌های کلان بفروش رساند.

پایگاه مذکور می‌افزاید: با وجود اعمال فشار و کنترل‌های دقیق و سختگیرانه از سوی داعش درباره ممانعت از مصرف سیگار و حشیش و یا دیگر انواع مواد مخدر، با این حال این مواد در شهر رقه به وفور یافت می‌شود.

تجارت کوکایین یکی از دیگر از مهمترین منابع درآمد داعش

از سوی دیگر، پایگاه اینترنتی انگلیسی «اینترنشنال بیزینس تایمز» در گزارشی پرده از تجارت کوکایین توسط داعش برمی‌دارد و از آن بعنوان یکی از مهمترین منابع درآمد این گروه یاد می‌‌کند.

این پایگاه خبری انگلیسی تاکید می‌کند: تجارت کوکایین در میان گروه‌های تروریستی تکفیری شمال آفریقا، بویژه گروه‌هایی که بخش اعظم کشور مالی را به تصرف خود درآورده‌ و با داعش اعلام بیعت کرده‌اند، از سال 2013 میلادی جریان داشت و بصورت مستمر درحال توسعه و گسترش است.

شمال آفریقا شاهرگ قاچاق کوکایین داعش


این پایگاه خبری می‌افزاید: این گروه‌ها از سال 2007 میلادی هنگامی‌که بر راه‌های قاچاق کوکایین در سواحل شمال آفریقا سیطره یافتند، تجارت مواد مخدر از جمله کوکایین را آغاز کردند که آن را از کشورهای جنوب اروپا تامین می‌کنند.

اینترنشنال بیزنس تایمز خاطرنشان می‌کند: گروه‌های تروریستی تکفیری از درآمدهای حاصل از فروش کوکایین بود که نیازهای نظامی و تسلیحاتی خود را تامین کرده و موفق شدند، بر بخش‌های گسترده‌ای از کشور مالی سیطره یابند که در راس آنها 2 گروه‌ تروریستی تکفیری «بوکو حرام» و «جند الخلیفه» قرار دارند که چندی پیش با داعش بیعت کردند.

این پایگاه خبری تاکید می‌کند: بوکوحرام با سلاح‌های خریداری شده از تجارت کوکایین بود که در سال 2013 بر شمال کشور مالی تسلط یافت و به بازداشت یکصد فرد مظنون به عضویت در داعش و کشف و ضبط 22 تُن حشیش قاچاق شده از کشور مغرب توسط پلیس اسپانیا اشاره می‌کند.

دستگاه‌های امنیتی اسپانیا بر این باورند، درآمد حاصل از تجارت حشیش تحویل گروه‌های تروریستی تکفیری از جمله داعش می‌شود تا آن را صرف هزینه جنگ‌های این گروه کند.

پایگاه خبری «السکینه» در این‌باره به نتایج اولیه تحقیقات پلیس اسپانیا اشاره می‌کند که نشان می‌دهد، گروه‌های تروریستی تکفیری اقدام به انتقال کوکایین وارد شده از کشورهای آمریکای لاتین به صحرای بزرگ آفریقا به دیگر کشورهای آفریقایی از جمله مغرب می‌کنند تا از آنجا وارد اسپانیا شود.

این تحقیقات تاکید می‌کند: تکفیری‌هایی که در قاچاق این مواد دست دارند، درآمدهای هنگفتی بدست می‌آورند که تمام آنها به داعش در سوریه و عراق تحویل داده می‌شود.

قاچاقچیان سرکردگان داعش می‌شوند

همچنین روزنامه انگلیسی «دیلی تلگراف» اعترافات یکی از عناصر فراری داعش را منتشر کرد که محافظ شخصی یکی از سرکردگان این گروه بود و در اظهارات خود تاکید کرده بود: فردی که «صدام جمال» نامیده و مرد شماره 2 داعش در شرق سوریه تلقی می‌شد، پیش از پیوستن به داعش قاچاقچی و تاجر مواد مخدر بوده است.

داعش، افغانستان و بیم از فاجعه بین المللی

از سوی دیگر، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» حضور داعش در افغانستان را فاجعه‌ای برای جامعه بین المللی می‌داند، چون درآمدهای این گروه تکفیری در افغانستان را محدود به منابع نظامی نمی‌داند، بلکه مهمتر از آن به درآمدهای حاصل از تجارت مواد مخدر افغانستان به دیگر کشورهای جهان اشاره می‌کند.

این روزنامه انگلیسی می‌افزاید: داعش نقش بسیار بزرگ و مهمی در تجارت مواد مخدر و افیون ایفا می‌کند و افغانستان در این میان بزرگترین کشور صادر کننده این مواد در جهان است.

ایندپندنت یکی از دلایل حضور و فعالیت داعش در جنوب آسیا و بخصوص جنوب افغانستان را که مهمترین کانون کاشت مواد مخدر در این کشور بشمار می‌آید و به «هلال طلایی» معروف است، را تلاش این گروه جهت سیطره بر این منطقه و در دست گرفتن کاشت و برداشت و تجارت مواد مخدر آن می‌داند.

برآوردهای تخمینی از درآمد داعش

رقم دقیق و موثقی از درآمد تجارت مواد مخدر توسط داعش وجود ندارد، اما «ویکتور ایوانف»، رئیس هیات روسی مبارزه با مواد مخدر اوایل مارس گذشته تصریح کرد: درآمد داعش از قاچاق هروئین افغانستان به سالیانه حدود یک میلیارد دلار می‌رسد.

پایگاه خبری «روسیا الیوم» در این‌باره به نقل از ایوانف نوشت: تجارت هروئین افغانستان یکی از مهمترین و اصلی‌ترین منابع درآمد داعش بشمار می‌آید که طی ماه‌های اخیر به سرعت رشد و افزایش داشته است.

همچنین «رضوان مرتضی»، کارشناس امور گروه‌های تروریستی در سوریه در گفت‌وگو با یک نشریه فرانسوی درباره درآمد حاصل از فروش قرص‌های «کپتاگون» که از قرص‌های مورد استفاده عناصر داعش است و از جمله قرص‌های روانگردان شمرده می‌شود، گفت: هزینه تولید این قرص‌ها با درآمد حاصل از فروش آن قابل مقایسه نیست.

مرتضی در این‌باره می‌گوید: تهیه 200 هزار قرص کپتاگون فقط چند هزار دلار هزینه در بردارد، در حالی‌که درآمد حاصل از فروش این تعداد 1.2 میلیون دلار است، حالا تصور کنید، درآمد داعش در سال 2014 از قاچاق و فروش این قرص‌ که برآورد شده، حدود 50 میلیون عدد بوده، چه میزان بوده است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار