خالد العبیدی: ایران موضع مثبتی در تحولات عراق داشته است

وزیر دفاع عراق ضمن اشاره به همکاری نظامی روسیه با ارتش این کشور، نقش ایران را در تحولات منطقه مثبت تلقی کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق در گفتگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت: «پس زمینه ارتش عراق از زمان شوروی سابق تا کنون روسی بوده است و ارتش عراق به لحاظ تسلیح، تجهیز و آموزش از مسکو بهره مند بوده است. اغلب افسران و سربازان عراقی به خوبی می توانند از تسلیحات و تجهیزات روسی استفاده کنند. تسلیحات روسی در نبرد با تروریسم در عراق نقش بسیار عمده‌ای دارد. همکاری ما با روسیه نتایج مثبتی در آینده نزدیک خواهد داشت. روسیه آمادگی خود را برای ارائه کمک هایی عمده در همه زمینه ها نشان داده است.»

العبیدی در ادامه تاکید کرد: «در مسیر دستیابی به تسلیحات آمریکایی بوروکراسی وجود دارد و از این رو ما به سمت کشوری خواهیم رفت که بتوانیم نیازمندی های تسلیحاتی خود را از طریق آن کشور تامین کنیم. ما درگیر نبردی فرسایشی هستیم و تسلیحات مورد نیاز خود را از کشوری دریافت خواهیم کرد که در کم‌ترین زمان ممکن سلاح در اختیار ما قرار دهد.»

وزیر دفاع عراق خاطرنشان کرد: «فضای حاکم بر نبرد با تروریسم بسیار دشوار است اما ما به مقاومت خود ادامه می دهیم زیرا نبرد ما با تروریسم نبرد مرگ و زندگی است. یک سوم ساکنان شهر رمادی همچنان در این شهر به سر می برند زیرا حمله به این شهر پیش بینی نشده است. اکثر حملاتی که به شهرها صورت می گیرد از سوی ائتلاف بین المللی است.»

العبیدی در ادامه تصریح کرد: «نتایج تحقیقات در خصوص شکست موصل منتشر خواهد شد و پیش بینی می کنیم که برای فرماندهانی که مسوول این شکست هستند حکم واحدی صادر شود. به دنبال آن هستیم نیروهایی همچون نیروهای مردمی عراق که خارج از چارچوب وزارت دفاع فعالیت می کنند با ادغام در گارد ملی عراق کنترل کنیم. تروریست های موجود در عراق تقریباً از نود کشور دنیا هستند. این نشان می دهد که تروریسم از لحاظ فکری در تمام دنیا منتشر شده است. تعداد کشته شدگان جنایت پایگاه هوایی اسپایکر از هزار و نهصد تن گذشته است و آنچه در موصل رخ داد مرتبط با این کشتار است.»

مجری شبکه تلویزیونی روسیا الیوم گفت برخی معتقدند ایران تا پیش از توافق هسته ای اینگونه شایعات را در خصوص حمایت ائتلاف از داعش منتشر می کرد اما بعد از توافق هسته‌ای دیگر این شایعات متوقف شده است و این خود بیانگر توافقی فراگیر در همه زمینه ها میان ایران و غرب است؛ خالد العبیدی در پاسخ به این مطلب گفت: «من نمی توانم هیچ کشور منطقه ای را در این خصوص متهم کنیم زیرا دلیلی که این مساله را ثابت کند در دست نیست. اینکه شما می گویید با توافق هسته ای این شایعات پایان یافت درست نیست زیرا توافق هسته ای دو هفته ای است که منعقد شده است اما شایعات ماه ها است که پایان یافته است. به نظر می رسد طرفی که بیش از همه از این شایعات سود می برد داعش بود و به احتمال زیاد، این داعش بود که به چنین شایعاتی دامن می زد.ایران همیشه آمادگی خود را برای کمک به ما در همه زمینه ها اعلام کرده است.»

مجری روسیا الیوم از العبیدی پرسید آیا با توجه به اظهارات وزیر خارجه ایران که سفر به بغداد گفته بود ایران آماده حداکثر همکاری های نظامی با عراق است، آیا امکان دارد ایران ارتش عراق را تسلیح کند؛ وزیر دفاع عراق پاسخ داد: «وزیر دفاع ایران نیز پیشتر برای کمک به ما در همه سطوح اعلام آمادگی کرده بود. ما در حال حاضر معتقدیم ایران در زمینه های معین و مشخص می تواند به ما کمک کند اما شرایطی که نیروهای امنیتی عراق در آن به سر می برند نیازمند کمک هایی نیست که ایران ارائه می کند هرچند که ممکن است در دراز مدت ما به کمک نظامی ایران نیاز پیدا کنیم. ما در شرایط جنگی به سر می بریم و دست مان را به سوی هر کسی که به ما کمک کند دراز می کنیم خواه ایران باشد و خواه کشوری دیگر. ایران کشور همسایه و مسلمان است و موضع مثبتی در قبال بحران عراق اتخاذ کرده است. من به عنوان وزیر دفاع از زمانی که این سمت را پذیرفته ام شاهد موضع مثبت ایران بوده ام. ایرانی ها آمادگی خود را برای کمک به ارتش عراق در هر زمان اعلام کرده اند. وزیر دفاع ایران صراحتاً این مساله را بیان کرد. ما از این موضع ایران متشکریم. معتقدم به مصلحت ایران است که از ارتش عراق پشتیبانی کرده و در تسلیح این ارتش کمک کند. زیرا ایران خطر تروریسم را به خود نزدیک می داند. مساله امنیت ملی میان عراق و ایران مشترک است از این رو شایسته است که ایران موضع مثبتی در قبال تحولات عراق داشته باشد و ما شاهد این موضع مثبت از سوی ایران بوده ایم.»


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار