ضرورت استفاده از سمعک با کاهش 40 درصدی شنوایی

استفاده نکردن افراد کم شنوا از سمعک باعث جدایی آنها از خانواده و جامعه می‌گردد.

دکتر محمدرضا عمرانی متخصص گوش و حلق و بینی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: سمعک یک وسیله‌ی کمک شنوایی است که در هنگامیکه شنوایی افراد، به ویژه بزرگسالان 40% کاهش پیدا می‌کند، بکار می‌رود البته گاهی کمتر از میزان نیز به ویژه در کودکان که نیازمند آموزش و زبان‌آموزی هستند و مهارت‌های شناختی مغزشان وابسته به شنیدن است، مدنظر قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: سمعک‌ها به خودی خود همانند یک عینک می‌باشند و امکان اینکه با بکاربردن منظم شنوایی را کم کند وجود ندارد زیرا این بدن خود فرد است که به دلیل خاصی دچار کم شنوایی گردیده است و امکان آن وجود دارد که این کم شنوایی در فرد ادامه پیدا کند، بنابراین گذاشتن سمعک همانند وابستگی به مفهوم ناخوشایند به فرد نمی‌دهد.

عمرانی گفت: خواهشمندم که اگر فردی دچار کم شنوایی است، برای اینکه آن فرد از خانواده و از جامعه جدا نشود، به هنگام نیاز از سمعک استفاده کند زیرا این فرد در صورت استفاده نکردن از سمعک یا صحبت‌های فرد مقابل را بطور کامل نمی‌شنود و یا اینکه میزان کمی از صحبت‌ها را می‌شوند و این فرجام خوبی نخواهد داشت و سب جدایی فرد از خانواده و جامعه و درنهایت سبب افسردگی وی می‌گردد.

وی به انواع مدل سمعک اشاره کرد و گفت: مدل‌های ساده‌ای که انرژی را منتقل می‌کنند، مدل‌های دیجیتال که تحریک‌های رایانه‌ای دارند و مدل‌های هوشمند که سعی می‌کنند صداهای ناخوشایند را جدا کنند.

متخصص گوش و حلق و بینی خاطرنشان کرد: اندازه‌ی سمعک مدنظر بسیاری از افراد می‌باشد که طبق اندازه به چند مدل تقسیم می‌شوند:1) سمعکی که به مرکز داده‌پردازی و انرژی‌زایی آن در جیب قرار می‌گیرد و سمعک جیبی نامیده می‌شود و در گذشته ساخته گردیده. 2) سمعک‌های پشت گوشی که انرژی صوتی را می‌گیرند و به درون کانال گوش منتقل می‌کنند 3) سمعک‌های درون گوشی که در داخل گوش قرار می‌گیرند 4) سمعک‌های داخل مجرا که بسیار کوچک می‌باشند.

وی در پایان گفت: هر چقدر اندازه‌ی سمعک کوچکتر باشد، دید کمتری دارد ولی امکان اینکه بتوانند انرژی صوتی را منتقل کنند، پیچیده‌تر می‌شود، به همین علت خواهشمندم که افراد نیازمند سمعک در استفاده از کوچکترین سمعک پافشاری نکنند و به همکاران شنوایی‌سنج اعتماد کنند تا متناسب با کم شنوایی سمعک را انتخاب کنند.


انتهای پیام/

برچسب ها: سمعک ، شنوایی ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار